Відбувся вебінар Європейської асоціації комерційного мовлення, присвячений протидії дезінформації

03.02.2021

2 березня 2021 року Ольга Герасим’юк як голова Національної ради і представник України у Керівному комітеті Ради Європи з питань медіа та інформаційного суспільства (CDMSI) взяла участь у вебінарі Європейської асоціації комерційного мовлення (АСТ) на тему «Протидія дезінформації. Розмова із творцями фільму «Соціальна дилема» і лідерами думок у сфері медійної політики». Планами про регулювання інтернет-простору в країні поділився і член Парламенту Великої Британії Дем’ян Коллінз.

На початку заходу до учасників із привітальним словом звернулася Віра Йоурова, віцепрезидентка Європейської комісії з питань цінностей і прозорості. Вона наголосила на важливості й актуальності теми боротьби із дезінформацією і повідомила про рішучу налаштованість ЄС у просуванні різноманітних заходів для зменшення негативних наслідків такого явища. Пані Йоурова нагадала про політику ЄС у цьому напрямі, ухвалені важливі документи, зокрема Кодекс практики ЄС щодо протидії дезінформації та План дій ЄС щодо боротьби з дезінформацією. Окрім того, віцепрезидентка Європейської комісії з питань цінностей і прозорості поінформувала присутніх, що, за даними проєкту «EUvsDisinfo» (ЄС проти дезінформації), зафіксовано понад 10 000 випадків дезінформації протягом 2015 – 2021 років. Такий великий обсяг неправдивих матеріалів викликає занепокоєння і водночас бажання докладати ще більше зусиль для покращення ситуації.

Джефф Орловський, відомий американський кінорежисер і продюсер, розповів про те, як у 2009 році заснував продюсерську компанію «Exposure Labs», метою якої стало створення фільмів соціально важливого значення. Саме таким фільмом, що має величезне соціальне значення, Джефф Орловський вважає фільм «Соціальна дилема», у зйомках якого він брав участь як режисер.  Зйомка кінострічки стала можливою також за підтримки Центру з питань гуманних технологій[1]. Режисер зазначив, що головна мета фільму – продемонструвати згубний вплив соціальних мереж на суспільство. «Соціальна дилема» не тільки заявляє про проблему, але й намагається знайти її причини.

Серед доповідачів був і засновник Центру з питань гуманних технологій Трістан Харріс, який у своєму виступі припустив, що соцмережі є «найбільшою загрозою для існування людства». Пан Харріс розповів, що є колишнім співробітником компанії «Google», і, спираючись на свій досвід, висловив побоювання етичного характеру стосовно тотального використання суспільством соцмереж. Саме цю проблематику було покладено в основу діяльності Центру.  

На думку більшості експертів, проблема полягає в тому, що пересічна людина проводить у соціальних мережах надзвичайно багато часу, самостійно відмовляючись від щастя, знань, близькості, безпосередності, перебування з родиною і свободи волі.

Дем’ян Коллінз, член Парламенту Великої Британії та голова Міжнародного комітету з питань протидії дезінформації, повідомив учасників вебінару про те, що проблема стрімкого розповсюдження небачених обсягів дезінформації набула особливо загрозливих масштабів у період пандемії. Зневіра людей в інформації, яку вони отримують, руйнує демократичні цінності. Він також зазначив, що частковою причиною зменшення довіри до медіа є неконтрольована сила цифрових платформ. Саме платформи мають величезну владу, при цьому часто заперечують власну відповідальність за шкоду, яку може спричинити контент, який вони розміщують. Уряд Великої Британії ініціював розробку проєкту закону про шкоду в Інтернеті, який в тому числі охоплює питання дезінформації. До цього процесу долучено широке коло зацікавлених сторін, а головну роль у напрацюванні положень майбутнього документа відіграватиме регуляторний орган з питань медіа Великої Британії Ofcom. Планується, що в законопроєкті буде передбачено повноваження Ofcom щодо застосування штрафних санкцій розміром до 4% загального обороту мовника-порушника або блокування серійних порушників. Також Уряд Великої Британії вважає за необхідне створення інституту незалежного цифрового омбудсмена для забезпечення неупередженої модерації контенту цифрових платформ.

Довідково:

АСТ – Європейська асоціація комерційного телебачення, яка представляє інтереси провідних комерційних мовників у 37 країнах Європи.

Проєкт «EUvsDisinfo» (ЄС проти дезінформації)  був створений у 2015 році Європейським Союзом, де Оперативна робоча група з питань стратегічних комунікацій (East StratCom Task Force) Європейської служби внутрішніх зв’язків виявляє дезінформаційні кампанії Російської Федерації, які стосуються ЄС, країн-членів та країн-сусідів. Головна мета проєкту – підвищення поінформованості суспільства про дезінформацію з боку Росії.

[1] Некомерційна організація, метою діяльності якої є просування етичних стандартів у сфері розвитку технологій споживання.


Перейти до вмісту