Світ відзначає Міжнародний день дитячого телебачення і радіомовлення

02.03.2025

Щороку першої неділі березня за ініціативи Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) у світі відзначають Міжнародний день дитячого телебачення і радіомовлення. Цей день нагадує усім, хто збагачує медіапростір дитячими програмами – вони мають створюватися для дітей і в інтересах дітей. І, що найголовніше, у співпраці з ними.

Ідея започаткування цієї дати у 1991 році мала соціальну спрямованість – привернути увагу суспільства до проблем порушення прав дітей. Згодом ЮНІСЕФ розширив її значення і закликав медійників із усіх куточків планети приділяти більше уваги виробництву якісного різнопланового дитячого контенту.

Будь-який контент накладає на дітей відбиток. Відтак від його споживання залежить здоров’я наших дітей. Кожен епізод має містити щось добре й корисне для дитини, що потім закладеться в її світогляді й піде з нею по життю. Допоможе їй інтегруватися в суспільство і будувати плани на майбутнє, а не викликати відчуття безпорадності й страху. А оскільки діти – найвибагливіша аудиторія, то творцям дитячих програм необхідно бути сучасними й готовими до конкуренції. Постійно оновлювати підходи і варіанти комунікації – так, як це роблять діти.

Проблемою захисту дітей від шкідливої інформації медіарегулятор опікується давно й послідовно. Національна рада ініціювала діалог з індустрією та громадськістю. За результатами цієї плідної співпраці робоча група уже напрацювала 5 актів саморегулювання, завдяки яким покращилася ситуація з контентом, до виробництва якого залучалися й діти.

Уперше в медійному законодавстві нашої Держави з’явився окремий розділ, присвячений темі захисту дітей. Відтепер грубе нехтування інтересами дитини в медіасередовищі зараховано до значних порушень й передбачатиме відповідальність.

Про те, якими мають бути програми для дитячої аудиторії, Національна рада регулярно обговорює з медіаменеджерами, продюсерами, редакторами і журналістами, представниками студій-виробників контенту та громадськістю на круглих столах у рамках проєкту «Компетентні медіа – демократичне і толерантне суспільство». У співпраці з громадянським суспільством і представниками медіа регулятор підготував рекомендації щодо гендерно чутливого підходу в медіа для дитячої аудиторії. Завдяки дотриманню цих рекомендацій медіа допомагатимуть дітям розвиватися у безпечному середовищі, вільному від обмежувальних гендерних стереотипів, сприяючи формуванню рівноправного й відкритого суспільства. Водночас експерти напрацювали рекомендації для медіа щодо створення контенту, вільного від шкідливих стереотипів та психологічно безпечного для дитячої аудиторії.

Сьогодні українські діти стикаються з більшою кількістю загроз, ніж їхні батьки в дитинстві. Попри всі виклики сьогодення вони потребують впевненості у собі, розвитку, нових знань, розваг і позитивних емоцій. І дуже важливо не просто зацікавити їх інформаційним продуктом, а й утримати дитячу увагу та бути на зв’язку. Проведений Національною радою минулого року тематичний моніторинг щодо обсягів дитячих програм і творів, розрахованих на дитячу аудиторію, в ефірах загальнонаціональних, регіональних телевізійних і радіомовників, засвідчив, що медіа прагнуть зробити дитячий контент не лише цікавим, а й корисним. Вони не обмежуються показом мультфільмів, а пропонують об’єднані задумом цикли програм, які часто творять спільно з школярами. І незважаючи на усі воєнні труднощі, такого контенту стає все більше і більше.

Україна пишається своїм досвідом створення програм для дітей та за їх участі, адже такий продукт затребуваний як в нашій країні, так і далеко за її межами.

  • Неперевершена унікальна анімаційна стрічка «Мавка.Лісова пісня» облетіла екрани 148 країн світу, заворожила серця не тільки дітей, а й дорослих. 
  • Всебічний різноплановий контент для малечі та підлітків створює команда Суспільного.
  • Про безпечний простір для дитини піклується дитячий телеканал «ПлюсПлюс», сценарії якого будуються за принципом стабілізації.
  • Шалений запит у дітей на контент «U.Країна казок», де зібрані казки з усіх регіонів України.
  • Майданчиком для розповсюдження дитячого контенту для дітей у просторі інтернету стала ОТТ-платформа «Kyivstar TV».
  • Про важливість забезпечити маленьких глядачів передачами піклуються й медіа, які працюють на близьких до бойових дій територіях. У Дніпрі ПП «ТРК «Регіон» («D1») відновило й започаткувало низку нових програм.
  • ТРК «Лозова» і ТОВ «Терра-Медіа» активно співпрацюють з місцевою дитячою студією телевізійної творчості «Telework», вихованці якої є ведучими програм.
  • Цілу низку передач власного виробництва з ведучими дітьми, які безпосередньо беруть участь у розробці контенту, створює чернігівський комунальний телеканал «Новий Чернігів».
  • ТРК «Тростянець» із Сумщини виготовляє цикли передач для дітей та молоді.
  • Найбільше програм для дітей звучать в ефірі трьох радіостанцій: «Країна ФМ», «Радіо П’ятниця» і «Радіо Культура».

І цей перелік можна продовжувати.

Медіапростір цього дня у всьому світі належить дітям. Вони готують спецрепортажі, стають режисерами, авторами сюжетів, ведучими. Діляться своїми мріями й тривогами, висловлюють побажання й відчувають себе залученими до актуальних проблем сьогодення. Пізнають, думають, аналізують… А для дорослих цей день – чудова нагода дитячими очима поринути в неповторну казкову унікальність і строкатість світу, почути своїх дітей і краще зрозуміти їхні потреби.


Перейти до вмісту