Представники регулятора в областях проводили лекції щодо медіакультури та маніпуляцій в сучасному інформаційному середовищі, роз’яснювали ключові положення медійного й рекламного законодавства. Також зосередилися на проблемах друкованих медіа та аспектах перетворення комунальних медіа в публічні. А ще приділили увагу взаємодії медіа і державних структур у питаннях, що стосуються захисників України та їхніх родин. Розповідаємо далі, яким було медійне життя цього тижня в регіонах країни.
Волинська область
Онлайн-лекцію на тему медіаграмотності для державних службовців категорії «В» провела представниця Національної ради на Волині Лілія Бойко. Захід організував Волинський регіональний центр підвищення кваліфікації.

Лілія Бойко розповіла учасникам, як розпізнати фейки, протидіяти дезінформації, розрізняти пропаганду й мову ворожнечі. Значну увагу приділила аналізу маніпуляцій у сучасному медіапросторі – як інформаційні впливи формують сприйняття, викликають емоції та впливають на поведінку. Окрім того, ознайомила слухачів із роботою медіарегулятора та основними нормами медійного законодавства.
Про актуальні питання медіапростору регіону йшлося під час робочої зустрічі представниці медіарегулятора з начальницею управління інформаційної та внутрішньої політики Волинської ОДА Кариною Мариневич. Обговорили, зокрема, результати проведених конкурсів на радіомовлення, розширення покриття місцевих мовників і подальші кроки щодо розвитку мовлення у прикордонних громадах.
Спільне розуміння викликів і завдань дозволяє ефективніше координувати зусилля задля розвитку якісного й доступного мовлення для кожної громади області.

Також Лілія Бойко привітала колектив телеканалу «Конкурент-Україна» (ТОВ «Контент менеджмент груп») з початком мовлення у мультиплексі МХ-5 цифрової мережі Т2. Молода, ініціативна й амбітна команда телеканалу, створеного у Луцьку, зосереджена на створенні якісного інформаційного контенту, що відповідає потребам аудиторії.
Вихід регіонального мовника на загальнонаціональний рівень є знаковим прикладом розвитку медіа з місцевого до загальнонаціонального. «Конкурент-Україна» транслюється у цифровому ефірі в усіх регіонах країни, що забезпечує доступ до контенту мільйонам громадян. Мовлення здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
Житомирська область
Під час наради представника Національної ради у Житомирській області Івана Натикача з колективом радіостанції «NewDayFM – настрій нового дня» Житомирської міської радіокомпанії «Крок радіо» у формі ТОВ порушувалися питання практичних аспектів реалізації положень медійного й рекламного законодавства. Іван Натикач наголосив на важливості для слухача отримання якісного місцевого контенту та відповідальності кожного медіа перед аудиторією.

Також представник медіарегулятора став гостем ефіру цієї радіостанції. Серед тем, які обговорювали:
- протидія дезінформації;
- шляхи уникнення фейків і ворожої пропаганди, найдієвіші способи набуття навичок критичного мислення й розвитку медіаграмотності у суспільстві.
Радіо «NewDayFM» розпочало мовлення у 2018 році. Його позивні сьогодні звучать у п’яти містах регіону: Бердичеві, Житомирі, Звягелі, Малині та Коростені.
Івано-Франківська область
Онлайн-лекцію на тему «Маніпуляції в онлайн-медіа, телебаченні, соціальних мережах. Приклади маніпулятивних повідомлень» провів представник Національної ради в Івано-Франківській області Ігор Маслов для державних службовців, які проходять навчання за загальною короткостроковою програмою «Інформаційна безпека» на базі Івано-Франківського регіонального центру підвищення кваліфікації.

Під час лекції разом із слухачами розглянули основні види маніпулятивного контенту, зокрема, емоційні впливи, перекручування фактів, замовчування альтернативних точок зору, візуальні прийоми та інші інструменти впливу на споживача інформації.
Обговорили, як працюють маніпуляції у сучасному медіапросторі, які методи найчастіше використовують для впливу на думки інших. Особливу увагу зосередили на протидії маніпуляціям.
Окрім того, проаналізували реальні приклади з новин, соціальних мереж і телеефіру, а також обговорили, як розпізнавати такі прояви й уберегтися від їх впливу.
Під час робочої зустрічі представника медіарегулятора з директоркою державної установи «Івано-Франківський обласний контактний центр» Мар’яною Халацькою 7 травня були окреслені напрями співпраці між інституціями щодо звернень громадян стосовно діяльності суб’єктів у сфері медіа. Йшлося про опрацювання скарг мешканців регіону, зокрема на:
- трансляцію в кабельних мережах області європейських телевізійних програм російською мовою;
- проблеми з прийомом цифрових телепрограм у Калуському та Коломийському районах;
- покриття окремих районів області місцевим радіомовленням;
- відсутність можливості прийому програм місцевих телеканалів у Верховинському районі;
- необхідність збільшення кількості телеканалів (цифрових мультиплексів) у Калуші та Калуському районі.

Результат зустрічі – домовилися про продовження та активізацію подальшої співпраці.
Варто зауважити, що кількість звернень і скарг мешканців Івано-Франківщини щодо роботи медіа з кожним роком зменшується.
Луганська область
6 травня в Східноукраїнському національному університеті імені Володимира Даля відбулася робоча зустріч між представником Національної ради у Луганській області та керівництвом факультету гуманітарних і соціальних наук.

Володимир Горобець поспілкувався з деканом факультету Світланою Кузьміною. Обговорювали напрямки можливої співпраці, зокрема – інформування студентів про роботу медіарегулятора, просування стандартів професійної журналістики та розвиток бренду Національної ради.
Особливу увагу приділили ідеї проведення відкритих лекцій, тренінгів, дискусій для майбутніх журналістів та студентів інших спеціальностей, дотичних до медійної сфери. Ідеться не лише про ознайомлення з діяльністю Національної ради, а й про формування стійких орієнтирів у питаннях медіаграмотності, протидії дезінформації та етичної відповідальності у роботі журналіста.
Зустріч стала першим кроком до налагодження довгострокового партнерства. Найближчим часом сторони планують провести ширшу зустріч із залученням викладачів і студентів університету.
До зустрічі долучився і представник Національної ради в АР Крим та м. Севастополі Володимир Ляшенко.
Сумська область
Про те, як розпізнати мову ворожнечі й чому вона є не просто проявом нетерпимості, а інструментом війни, говорили в ефірі програми «Відверто про важливе» на «Доброму радіо» з Тростянця. Гостею студії стала Лариса Якубенко, представниця Національної ради у Сумській області. Модерувала розмову журналістка Галина Дьячкова.

У центрі обговорення – мова ворожнечі як одна з форм зброї, яку росія активно застосовує проти України. За словами Лариси Якубенко, агресор цілеспрямовано вдається до дискримінаційної риторики, поширюючи ворожі наративи в медіа й соцмережах. Йдеться не лише про гучні політичні заяви, а й про щоденну пропаганду, що впливає на суспільну думку та живить ненависть.
«Мова ворожнечі – це дегуманізація, приниження, заперечення права на існування. Українців подають як «неповноцінних», українську державу – як «штучну». Все це спрямоване на деморалізацію нашого суспільства та легітимізацію агресії в очах росіян і світу», – зазначила представниця медіарегулятора.
У законодавстві мова ворожнечі має значно ширший спектр напрямків. Закон України «Про медіа» забороняє поширення контенту, що містить заклики до дискримінації за ознаками раси, національності, релігії, статі, віку, інвалідності, сексуальної орієнтації та іншими критеріями. Але закон є лише одним із засобів протидії.
Національна рада, за словами представниці, діє комплексно. Регулятор:
- моніторить медіаконтент на предмет порушень;
- підтримує механізми співрегулювання у сфері медіа – органи, що напрацьовують етичні стандарти висвітлення інформації для медіаспільноти;
- реалізує просвітницькі ініціативи, зокрема проєкт «Компетентні медіа – демократичне і толерантне суспільство»;
- розглядає звернення громадян.
Окрему увагу під час розмови приділили небезпеці ворожих наративів у соціальних мережах. Швидкість і масштаб їхнього поширення ускладнюють протидію, тож тут особливо важливою є критична медіаграмотність самих користувачів.
Наприкінці розмови Лариса Якубенко наголосила, що боротьба в інформаційному просторі є такою ж важливою, як і на полі бою. У час повномасштабної війни проти України суспільству вкрай важливо залишатися об’єднаним і медіаграмотним.
Черкаська область
Під час робочої зустрічі головної спеціалістки секретаріату представника Національної ради у Черкаській області Галини Рижак із першим заступником голови Черкаської обласної ради Романом Сущенком йшлося про стан медіапростору регіону та зміни в роботі медіа від початку дії Закону України «Про медіа».


Також обговорили процес реєстрації друкованих медіа області, розвиток і розбудову мереж лінійного аудіовізуального мовлення, стан реорганізації комунальних медіа в публічні.
Роман Сущенко наголосив на важливості підтримки друкованих медіа у воєнний час. Він – український журналіст, політичний діяч, нині представник місцевого самоврядування, тож добре обізнаний щодо актуальних питань медіа регіону.
Також на запрошення Департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради Галина Рижак взяла участь у роботі сучасного комунікаційного майданчику для молоді – фестивалю медіаграмотності «МедіаPRO».
Медіаспільнота регіону зібралася на подію, щоби поділитися досвідом і напрацюваннями, новими технологіями, а головне – передати цей досвід наступним поколінням.
На фестивалі черкаські медіа «Суспільне Черкаси», ТОВ «ТРК «ВІККА», інтернет-видання «Вичерпно», онлайн-медіа «Дзвін» та друковане медіа «Нова молодь Черкащини» представили інтерактивні локації та виступили в ролі медіаекспертів.


Ставши учасниками цих локацій, можна було зануритися у весь процес створення відео, текстових новин, побути в ролі телеведучих, операторів, кореспондентів. Медійники навчали молодь перевіряти джерела інформації, відрізняти правдивий контент від сумнівного. Понад 100 старшокласників долучилися до створення новин, взяли участь у цікавих інтерактивних конкурсах і вікторинах, вчилися орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі.
Галина Рижак обмінялася думками щодо медіаграмотності з організаторами, партнерами й медіаекспертами.
Знання і навички, які отримала молодь у такому креативному форматі, стануть поштовхом до подальшого навчання, уміння аналізувати інформацію й критично мислити.
Чернівецька область
У рамках робочої зустрічі представниця Національної ради у Чернівецькій області Любов Нечипорук поспілкувалася з начальником Управління з питань ветеранської політики Чернівецької обласної військової адміністрації Валерієм Вівчарюком і працівниками управління.
Темою обговорення стала взаємодія медіа і державних структур у питаннях, що стосуються захисників України, їхніх родин, родин зниклих безвісти, особливостей висвітлення буковинськими медійниками питань ветеранської спільноти.

Валерій Вівчарюк – ветеран, який пройшов бойовий шлях на фронті. «Серед наших працівників – четверо ветеранів. Це не випадкові люди, а команда, яку я формував свідомо: ті, хто знає, як виглядає війна зблизька, хто розуміє, чим живе ветеран після повернення і що потрібно тим, хто втратив побратимів або близьких. Саме тому наша робота – не формальна, а глибоко особиста: від юридичної допомоги – до супроводу родин загиблих, від організації реабілітаційних заходів – до психологічної підтримки та спільної роботи з волонтерами».
Під час розмови обговорили національно-патріотичне виховання, яке проводить управління. «Це й вишколи, і тренінги з тактичної підготовки, і зустрічі ветеранів із молоддю. Учні та студенти слухають реальні історії від людей, які були на передовій. Таке спілкування формує справжнє розуміння ціни свободи і глибоку повагу до тих, хто її захищає», – зазначив Вівчарюк.
Любов Нечипорук розповіла співбесідникам про Національну раду, її функції та повноваження, структуру медіапростору Буковини. За її словами, «Національна рада приділяє постійну увагу протидії дезінформації, мові ворожнечі, забезпеченню етичних стандартів у медіа, а також особливостям регулювання медіапростору під час воєнного стану».
Любов Нечипорук акцентувала на важливості чутливості інформаційного простору. «У цьому контексті роль медіа є визначальною: коректне висвітлення тем, пов’язаних із ветеранами, родинами загиблих та зниклих безвісти. Адже кожне слово має вагу. Відтак функція медіа – не просто інформування. Вона значно ширша – це формування культури поваги, підтримки й розуміння ветеранської спільноти», – сказала вона.
Окремо торкнулися теми належного вшанування загиблих. «Ми повинні постійно нагадувати громадянам, як поводити себе, коли містом проїздять кортежі із Героями, які повертаються додому «на щиті». Зупинка транспорту, мовчазне стояння, опущена голова – це спосіб суспільства висловити повагу та вдячність», – наголосив Валерій Вівчарюк. І це – одне з важливих завдань медіа: формувати культуру пошанівку суспільством тих, хто поклав на захист держави найцінніше.
За підсумками зустрічі Любов Нечипорук і Валерій Вівчарюк домовилися спрямувати спільну роботу на інформаційну підтримку ветеранських ініціатив, сприяння в підготовці медійниками матеріалів, що допомагатимуть кращому розумінню суспільством тем, пов’язаних із війною, її наслідками й потребами тих, хто захищав і боронить Україну. Важливо дотримуватись етичних стандартів, використовувати чутливий і виважений підхід до висвітлення тем, пов’язаних із ветеранами, резюмували учасники зустрічі.