Національна рада: Регіональний вимір – про наші новини в областях

10.05.2024

Про ключові питання реформування медіа та дотримання законодавчих норм у цій сфері, результати гендерних моніторингів місцевих телеканалів, реформування комунальних медіа, основні спільні проблеми, потреби та виклики регіональних – йшлося цього тижня на заходах за участі представників Національної ради в областях. 

Волинська область

Секретаріат представника Національної ради у Волинській області зустрівся з працівниками телеканалу «Конкурент».

Темою зустрічі став аналіз проведених у II півріччі 2023 року та I півріччі 2024 року гендерних моніторингів випусків новин і питання дотримання гендерного балансу в медіа.

Працівників ознайомлено з методологією гендерного моніторингу, створеного за ініціативи Національної ради за підтримки Швеції та Національного демократичного інституту.

Аналіз засвідчив, що у другому півріччі в ефірі телеканалу збільшилась кількість вживання фемінітивів, сюжети в більшості випадків гендерно нейтральні.

У м. Камені-Каширському, селищі Любомлі та с. Топільному Волинської області розпочало мовлення ТОВ «Контент менеджмент груп» (логотип «Конкурент»).

Компанія розпочала мовлення у селищі Цумань. Право мовити у третій програмі мультиплексів мовник отримав 29 лютого ц.р.

На даних мультиплексах здійснюють мовлення три місцевих телеканали:

  • ДП ТРК «АВЕРС»;
  • ТОВ «Слово Волині»;
  • ТОВ «Контент менеджмент груп»;

Місцеві мовники створюють власні програми, а також транслюють марафон «Єдині новини».

Житомирська область

Перехід друкованих медіа на нове медійне законодавство став значною подією, що вимагає ретельного роз’яснення та підготовки. Саме з цією метою представник Національної ради у Житомирській області Іван Натикач відвідав редакцію «Життя Чуднівщини» та провів зустріч з її колективом. Під час заходу були детально розглянуті юридичні аспекти розміщення рекламного контенту, вимоги до публікації вихідних даних та алгоритми роботи з контрольними примірниками видання.

Важливо відзначити, газета «Життя Чуднівщини» стала першопрохідцем серед видань загальної тематики в Житомирській області, отримавши статус суб’єкта у сфері друкованих медіа від Національної ради. Це підкреслює важливість даного часопису для місцевої громади та його роль у висвітленні актуальних подій регіону.

Івано-Франківська область

8 травня представник Національної ради в Івано-Франківській області Ігор Маслов провів робочу зустріч із начальницею управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Івано-Франківської обласної державної адміністрації Іриною Лакізою та заступницею начальника відділу звʼязків із громадськістю обласної державної адміністрації Іриною Юрків.

Представництво Національної ради в Івано-Франківській області протягом багатьох років плідно співпрацює з управлінням інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю з багатьох питань щодо прикарпатських медіа. Під час зустрічі обговорили:

  • стан медійного простору регіону;
  • процес імплементації Закону України «Про медіа»;
  • якісні та кількісні зміни, що відбулися в медійному середовищі Прикарпаття за перший рік дії Закону;
  • майбутню реформу п’яти комунальних медіа області у місцеві публічні аудіовізуальні медіа;
  • покриття території Івано-Франківської області радіосигналом і сигналом багатоканального телебачення Т2.

За результатами зустрічі домовились про подальшу співпрацю й координацію діяльності.

Сумська область

Представниця Національної ради у Сумській області Лариса Якубенко на запрошення кафедри журналістики та філології факультету іноземної філології та соціальних комунікацій Сумського державного університету провела зустріч зі студентами-другокурсниками.

Представниця медіарегулятора розповіла студентам про результати імплементації Закону України «Про медіа» у контексті інформаційного простору Сумської області – оскільки майбутні журналісти вивчають дисципліну «Основи медіа-бізнесу» та повинні знати медійне законодавство.

Результати моніторингу імплементації Закону України «Про медіа» свідчать про те, що кількість зареєстрованих медіа на Сумщині постійно зростає і складнощів із їх реєстрацією не виявлено. Окрім цього, не виявлено інших негативних впливів Закону на свободу слова.

Лариса Якубенко акцентувала увагу на необхідності обов’язкової реєстрації друкованих видань під час дії правового режиму воєнного стану та навела статистику щодо кількості зареєстрованих друкованих медіа в масштабах України та Сумщини.

Представниця регулятора також надала інформацію стосовно онлайн-медіа, реєстрація яких є добровільною. Водночас багато суб’єктів у сфері онлайн-медіа Сумської області протягом року з дня набуття чинності закону вже пройшли процедуру реєстрації, оскільки окремі положення закону стимулюють власників та редакторів зареєструватися, враховуючи переваги, які надає реєстрація.

Хмельницька область

Представниця медіарегулятора у Хмельницькій області Олена Гавінська зустрілася із секретарем Кам’янець-Подільської міської ради Іриною Шелепницькою, працівниками департаменту правового супроводу та контролю, а також відділу інформаційної діяльності, взаємодії з органами влади та інститутами громадянського суспільства виконавчого комітету Кам’янець-Подільської міської ради.

Олена Гавінська розповіла про підсумки реєстрації суб’єктів у сфері медіа, які провадять свою діяльність у Кам’янець-Подільській територіальній громаді. Вона акцентувала, що органи місцевого самоврядування мають право надавати державні гранти та інші види державної підтримки виключно зареєстрованим медіа, а також замовляти в них роботи та послуги.

Також вона ознайомила з тим, як Закон України «Про медіа» визначає процедуру реалізації права на відповідь і спростування.

Чернівецька область

Представництво Національної ради у Чернівецькій області провело гендерний моніторинг місцевих телеканалів у лютому 2024 року. Аналізувалися новинні передачі, реклама, розважальні та інформаційно-аналітичні програми на предмет дотримання гендерного балансу. Зокрема, на ТОВ «Чернівецький промінь», ТОВ «ТРК «ТВА», ТОВ «МТРК «Чернівці», Філія АТ «НСТУ» «Чернівецька регіональна дирекція».

Ключові висновки моніторингу:

  • Збільшення представництва жінок-військових як учасниць сюжетів. Новини висвітлюють жінок на різних посадах у ЗСУ, їхні історії та досягнення.
  • Невелика присутність жінок в темі реінтеграції ветеранів у цивільне життя порівняно з чоловіками.
  • Зростання залучення жінок-експерток, у тому числі для коментування воєнних тем (41% від загальної кількості експертів).
  • Помітне збільшення використання фемінітивів у новинах (57% сюжетів).
  • Демонстрація нестереотипних прикладів гендерних ролей у висвітленні волонтерства.
  • Переважна присутність у новинах людей віком 36-60 років, чоловіків більше, ніж жінок. Діти та літні люди представлені значно менше.
  • Абсолютна більшість сюжетів збалансовані щодо зображення гендерних ролей, відсутні прояви сексизму та дискримінації.
  • Домінування жінок серед ведучих новин, кореспондентів та авторів сюжетів. Це пов’язано з мобілізацією багатьох чоловіків до лав ЗСУ.

Загалом спостерігається позитивна динаміка у напрямку гендерного балансу в новинах чернівецьких телеканалів. Водночас залишаються питання представлення різних вікових категорій і недопущення гендерних стереотипів.

Інфографіка про результати гендерного моніторингу телеканалів Чернівецької області у лютому 2024 року.

Чернігівська область

До Всесвітнього Дня свободи преси представниця регулятора в Чернігівській області Ірина Сенченко спільно з юристом, адвокатом Іваном Петрикеєм провели тренінг для редакторів чернігівських видань. Під увагою було медійне законодавство.

Увагу чернігівських  видавців зосередили, зокрема, на:

  • алгоритмі реєстрації та нормативній базі регулятора;
  • вимогах щодо розміщення реклами та спонсорства;
  • відповідальності та санкціях для друкованої преси відповідно до норм Закону України «Про медіа» тощо.

Іван Петрикей наголосив на важливості дотримання норм медійного законодавства, адже відповідальність та санкції чітко прописані законом. Ірина Сенченко зупинилася ще раз на окремих нормах щодо ідентифікації реклами, правильного зазначення вихідних даних, а також важливості надсилати примірники медіарегуляторові, як передбачено медійним законодавством. «Моніторинги Національна рада здійснює на постійній основі. Всі редакції мають привести діяльність у відповідність до визначених норм, адже це в першу чергу відповідальне ставлення самих редакцій», – зауважила Ірина Сенченко. Презентації та рекомендації були надіслані редакторам для зручності в роботі.

Захід організував Олександр Назаренко, представник осередку НСЖУ в області, за підтримки американських колег.


Перейти до вмісту