26 листопада Національна рада на засіданні розглянула два проєкти розпоряджень Кабінету Міністрів України, які надійшли до регулятора на погодження, – «Деякі питання реалізації Стратегії інформаційної реінтеграції Донецької та Луганської областей» і «Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року». Члени Національної ради погодили обидва проєкти розпоряджень Уряду і вирішили подати до них свої рекомендації і зауваження.
Проєкт «Деякі питання реалізації Стратегії інформаційної реінтеграції Донецької та Луганської областей» надійшов до Національної ради повторно і був погоджений без зауважень.
Однак під час розгляду цього питання член Національної ради Максим Онопрієнко повідомив, що до Національної ради, а також до відповідних міністерств, надійшов лист від Асоціації правовласників та постачальників контенту із пропозицією долучити до державної підтримки також провайдерів і постачальників послуги. Із цим проханням Асоціація звернулася у зв’язку з критичною ситуацією, яка складається із національним мовлення на сході України в районі проведення ООС.
Тому погодженим проєктом рішення також пропонується рекомендувати Міністерству культури та інформаційної політики України доповнити План заходів з реалізації Стратегії інформаційної реінтеграції Донецької та Луганської областей новим пунктом щодо державної підтримки провайдерів програмної послуги в районі проведення операції Об’єднаних сил. Виконавцями цього заходу запропоновано визначити, зокрема, Міністерство фінансів України, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. Строк виконання заходу рекомендовано встановити «постійно».
Максим Онопрієнко зауважив, що нині в Комісії при Мінреінтеграції, до якої він залучений, ведуться перемовини щодо того, аби наступного року запровадити державну підтримку для телеканалів, які мовлять на сході України і, зокрема, пропонується долучити до цієї підтримки не тільки телеканали, а й провайдерів.
Зі свого боку голова Національної ради Ольга Герасим’юк наголосила, що це вкрай важливе питання, яке зараз турбує багатьох. Вона також повідомила, що днями Національна рада спрямувала до Офісу Президента України відповідну ініціативу підтримки провайдерів на території з особливим режимом мовлення.
Проєкт розпорядження «Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року» надійшов до регулятора від Міністерства соціальної політики України. На засіданні було ухвалено рішення погодити його із зауваженнями.
Загалом Національна рада підтримує заходи, запропоновані в Національному плані дій. Водночас, на її думку, проєкт має кілька пунктів, які варто доопрацювати.
Так, регулятор вважає, що уточнення потребує підпункт 1 пункту 2 проєкту, у якому йдеться про забезпечення співпраці із засобами масової інформації для створення позитивного іміджу осіб з інвалідністю розділу ІІ. Просвітно-виховна робота (стаття 8 Конвенції про права осіб з інвалідністю) передбачає проведення тренінгів, інформаційних кампаній для представників засобів масової інформації з метою підвищення рівня їх обізнаності з питань інвалідності. Однак у запропонованій редакції незрозуміло про які тренінги та інформаційні кампанії для ЗМІ йде мова, а також яка роль у цьому заході Національної ради з огляду на її повноваження. Національна рада запропонувала визначити себе виконавцем цього заходу за згодою, враховуючи її законодавчо визначені повноваження та статус.
Таку ж пропозицію Національна рада висловила і щодо підпункту 8 пункту 1 проєкту. Відповідно до нього Національну раду спільно з Держкомтелерадіо та МКІП визначено відповідальною за виконання заходу щодо створення умов доступності телевізійних програм для сприйняття особами з порушення зору та слуху» розділу XI. Свобода висловлення думки та переконань і доступ до інформації (стаття 21 Конвенції про права осіб з інвалідністю). Оскільки цією статтею Конвенції передбачається встановлення адміністративної відповідальності за недотримання телерадіоорганізаціями законодавчих вимог та / або ліцензійних умов щодо частки телевізійного ефірного часу та якості / достовірності перекладу українською жестовою мовою та / або субтитрування загального обсягу телевізійного добового мовлення у розмірі 5 відсотків розміру ліцензійного збору, – було висловлено пропозицію визначити виконавцем цього заходу також Національну раду. Зокрема, під час розробки положення про адміністративну відповідальність надано рекомендацію враховувати законодавчі норми, згідно з якими до порушників застосовуються санкції – статтю 21 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» та статтю 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення».
Це рішення разом із додатком із зауваженнями Національна рада надішле до Міністерства соціальної політики України.