Ірландський медіарегулятор ухвалив кодекс комерційної реклами

01.11.2017

Національна рада продовжує інформування про особливості регулювання медіасфери в різних країнах світу. Оприлюднюємо огляд  кодексу комерційної реклами, що був ухвалений в Ірландії.

1 червня 2017 року набув чинності Загальний кодекс комерційної реклами, розроблений Ірландським регуляторним органом з питань мовлення (BAI). Документ встановив правила стосовно трансляції реклами, спонсорства, прихованої реклами та інших форм комерційної реклами, яких мають дотримуватися телерадіокомпанії Ірландії, що провадять діяльність на основі контракту з BAI або створені відповідно до законодавчого акта Парламенту Ірландії.

Кодекс охоплює п’ять цілей:

  • забезпечення впевненості громадськості у законності, правдивості та чесності комерційних рекламних повідомлень і захист інтересів аудиторії;
  • забезпечення “редакційної цілісності” – уникнення обмежувального впливу комерційних рекламних повідомлень на єдність редакційної політики мовлення;
  • надання широкій громадськості роз’яснень стосовно стандартів, які вони можуть очікувати від комерційних рекламних повідомлень;
  • надання мовникам роз’яснень стосовно стандартів, яким мають відповідати комерційні рекламні повідомлення;
  • надання мовникам простого, гнучкого і вичерпного кодексу для уникнення необґрунтованих перешкод їх правам стосовно трансляції комерційних рекламних повідомлень.

Документ складається із 22 розділів та 4 додатків, зокрема:

  1. Вступ (описує законодавчу базу, цілі, умови дотримання кодексу тощо).
  2. Загальні визначення та винятки (надано визначення понять реклама, мовник, комерційна реклама, перехресне просування, спонсорство, технології сплін-екрану та інших).
  3. Принципи (законність, чесність, прозорість, захист прав дітей, дотримання загальнолюдських цінностей).
  4. Заборонені види комерційних рекламних повідомлень (визначення видів комерційних повідомлень, що заборонені законодавством).
  5. Правила для всіх видів комерційної реклами (основні вимоги до комерційних рекламних повідомлень: написані простою мовою, легко сприймаються глядачами тощо).
  6. Реклама і телерепортаж (порядок та умови трансляції, наприклад недопустимість збільшення гучності, порушення редакційної цілісності та інше).
  7. Спліт-екран, інтерактивна і віртуальна реклама (основні вимоги, заборони й особливості, наприклад наявність попередження про очікувану рекламу, недопустимість раптового переривання трансляції).
  8. Спонсорство на телебаченні, в тому числі конкурси (розмежування понять “спонсорство” і “реклама”, обов’язковість наявності спонсорської угоди, недопустимість спонсорства новин, окрім прогнозів погоди, розважальних програм і програм про особливості руху транспорту, вимоги щодо проведення конкурсів).
  9. Спонсорство на радіо, в тому числі конкурси (п.8).
  10. Прихована реклама (загальна заборона прихованої реклами, крім випадків, прямо передбачених у розділі, наприклад, платне розміщення прихованої реклами в кінематографічних творах, телевізійних фільмах, спортивних передачах, якщо це не впливає на цілісність таких програм і не містить реклами сигарет та інших тютюнових виробів, лікарських засобів, продуктів чи послуг, реклама яких заборонена згідно з Кодексом тощо).

Правила, що стосуються конкретних товарів та послуг:

  1. Алкоголь (комерційні рекламні повідомлення стосовно алкогольних напоїв повинні відповідати як ірландському, так і європейському законодавству та правилам, визначеним Міністерством здоров’я Ірландії, мають містити ідентифікаційну інформацію, не мають заохочувати до споживання алкоголю дітьми, нав’язувати інформацію, яка вказує на те, що вживання алкоголю покращує фізичну працездатність, має терапевтичний характер, може використовуватися як заспокійливий засіб, транквілізатор чи вирішувати особисті конфлікти; забороняється рекламувати такі алкогольні напої, міцність яких становить або перевищує 25 градусів, як горілка, текіла, ром, джин, коньяк та змішані напої; не допускається спонсорство алкогольних напоїв під час трансляції спортивних та дитячих програм та з 6 по 10 годину тощо).
  2. Лікарські засоби та медичне обладнання (особливості щодо висвітлення назви, вмісту й інструкції використання лише тих лікарських засобів та медичних пристроїв, що пройшли належну сертифікацію, відповідно до законодавства, крім правил стосовно вакцинації, затверджених Міністерством здоров’я Ірландії).
  3. Лікувальні процедури та послуги, в тому числі психіатрія, психотерапія та консультування (вимоги до комерційних рекламних повідомлень, до інформації, що має бути зазначена: заборони, попередження щодо надмірного використання).
  4. Косметична продукція, лікування та послуги (комерційні рекламні повідомлення не повинні містити текст, імена, торгові марки, малюнки, що означають характеристику цих продуктів або послуг, якщо вони ними не володіють тощо).
  5. Гіпноз, гіпнотерапія та аналогічні послуги (умови, порядок, заборони та особливості комерційних рекламних повідомлень).
  6. Їжа, харчування і здоров’я (неправомірність приписування їжі лікарських властивостей, точність і зрозумілість поданої інформації, ґрунтування на перевірених загальноприйнятих наукових даних, посилання на вказівку важливості різноманітної збалансованої дієти та здорового способу життя).
  7. Засоби для схуднення, продукти і послуги (вимоги до наданої інформації, обмеження аудиторії, заборони та особливості трансляції).
  8. Прийоми для припинення куріння (вимоги і заборони, наприклад, посилання на те, що особа може кинути курити не тільки з допомогою певних прийомів, але й завдяки власній волі).
  9. Фінансові послуги та продукти (вимоги, сфера використання, заборони, особливості та інше).
  10. Азартні ігри (комерційні рекламні повідомлення не повинні містити пряме заохочення до азартних ігор, безвідповідальної соціальної поведінки, що може призвести до фінансової, психологічної та емоційної шкоди, при цьому дозволяється використання комерційних рекламних повідомлень для національної лотереї та лотерей, діяльність яких ліцензована відповідними уповноваженими органами, наприклад благодійного бінго).
  11. Телекомунікаційні послуги високошвидкісного зв’язку (заборона щодо введення в оману та надання повного пакета інформації стосовно витрат на доступ).
  12. Ворожбити, психологічні послуги (повідомлення повинні містити інформацію щодо розважального характеру послуг, заявляти про майбутні події лише з точки зору суб’єктивності, заборона щодо встановлення контакту з померлими особами, а також транслювання під час дитячих програм чи в невеликому часовому проміжку до чи після них).

Додаток 1 – Кодекси та правила BAI, що відповідають частині другій статті 42 Закону Ірландії про мовлення 2009 року.

Додаток 2 – Визначення особливих продуктів і послуг.

Додаток 3 – Модель профілювання живильних речовин.

Додаток 4 – Законодавство, що стосується комерційної реклами.

Ілюстрація з сайту bai.ie


Перейти до вмісту