До уваги друкованих медіа! Про дотримання норм Закону «Про медіа» і правил поширення реклами та спонсорства

18.04.2024

Національна рада звертає увагу друкованих медіа на необхідність виконання положень Законів України «Про медіа» і «Про рекламу». Надаємо рекомендації і роз’яснення ключових аспектів цих Законів, що стосуються повідомлення даних і правил поширення реклами та спонсорства.

Щодо повідомлення друкованими медіа вихідних даних, слід пам’ятати:

Вихідні дані

Частина четверта статті 37 Закону України «Про медіа».

Суб’єкти у сфері друкованих медіа зобов’язані в кожному випуску друкованого медіа повідомляти такі вихідні дані:

  • офіційну або зареєстровану назву друкованого медіа;
  • порядковий номер випуску друкованого медіа і дату його виходу у світ;
  • індекс видання, розповсюджуваного за передплатою;
  • тираж відповідного номера друкованого медіа;
  • поштову адресу, телефон, адресу електронної пошти суб’єкта;
  • ідентифікатор друкованого медіа в Реєстрі (у разі реєстрації такого медіа).

Відокремлення реклами і її маркування

Частина перша і абзац 2 частини другої статті 9 Закону України «Про рекламу».

Суб’єкти у сфері друкованих медіа мають чітко відокремлювати рекламу від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Також реклама повинна бути чітко промаркована з використанням слова «Реклама».

Порушення вимог щодо

  • повідомлення вихідних даних і
  • поширення (розповсюдження) реклами та спонсорства

є незначним порушенням, за яке передбачено припис як захід реагування.

Закон «Про рекламу» встановлює такі вимоги щодо поширення реклами, яких мають дотримуватися друковані медіа.

Серед них – загальні вимоги до реклами, які визначені статтею 8 Закону України «Про рекламу» і відповідають характерним особливостям діяльності друкованих медіа.

Прихована реклама заборонена.

Визначення

пункт 14 частини першої статті 1 Закону України «Про рекламу»:

прихована реклама – інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду у програмі аудіального чи аудіовізуального медіа, матеріалах в іншому медіа, за допомогою інших рекламних засобів, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може ввести в оману споживачів реклами щодо справжньої мети таких програм чи інших матеріалів.

Обсяг реклами у друкованих медіа не регламентується, а визначається друкованими медіа самостійно. Однак суб’єкти у сфері друкованих медіа, що розповсюджують друковані медіа за  переплатою, зобов’язані зазначати кількість реклами в загальному обсязі видання в умовах передплати. – Стаття 14 Закону «Про рекламу».

Захист дітей

Обов’язком усіх суб’єктів у сфері медіа є захист дітей від реклами, яка може нанести їм моральну або фізичну шкоду. Тому дотримання вимог щодо заборон  для реклами, передбачених статтею 20 Закону України «Про рекламу», поширюється також і на друковані медіа.

Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації

дозволяється лише за умови, якщо вони:

  • дозволені Міністерством охорони здоров’я України до застосування в Україні і можуть відпускатися без рецепта лікаря (наказ МОЗ від 05.05.2023 № 848, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 травня 2023 року за № 854/39910);
  • не внесені до переліку заборонених до рекламування (наказ МОЗ  від 18.07.2023 № 1295, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2023 року за №1302/40358).

Вимоги щодо відомостей у рекламі.

Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити (відповідно до частини четвертої статті 21 Закону «Про рекламу»):

  • об’єктивну інформацію про лікарський засіб, медичний виріб, метод профілактики, діагностики, лікування, реабілітації

 і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою, а рекламований товар є лікарським засобом, медичним виробом, методом профілактики, діагностики, лікування, реабілітації;

  • вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу чи медичного виробу;
  • рекомендацію щодо обов’язкового ознайомлення з інструкцією до лікарського засобу;
  • текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я». Його площа має становити не менше ніж 15 відсотків площі всієї реклами.

Реклама послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають

Стаття 21 Закону «Про рекламу».

  • дозволяється в друкованих медіа лише за наявності відповідного спеціального дозволу на заняття народною медициною (цілительством), виданого МОЗ України;
  • повинна містити номер, дату видачі зазначеного дозволу та назву органу, який його видав.

Оскільки споживачу зазвичай бракує знань для правильного вибору товарів (робіт, послуг) із запропонованих на ринку вимогою до поширення реклами є надання розповсюджувачу реклами (друкованому медіа) засвідченого відповідного дозволу. –

Частина дванадцять статті 21

Положення статті 21 Закону України «Про рекламу» не поширюються на рекламу лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.

Реклама і спонсорство тютюнових виробів

Стаття 22 Закону України «Про рекламу»

У друкованих медіа заборонені реклама і спонсорство тютюнових виробів, предметів пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, пристроїв для споживання тютюнових виробів, електронних сигарет, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов’язані з їх вживанням.

Реклама алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускають алкогольні напої

Така реклама забороняється:

– в усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань);

– на перших і останніх сторінках друкованих медіа, в усіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих медіа;

– у всіх виданнях для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих видань;

– у друкованих медіа і виданнях, призначених переважно для осіб віком до 18 років, або в розрахованих на зазначених осіб частинах інших медіа і видань.

Реклама алкогольних напоїв,торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, повинна супроводжуватися текстом попередження такого змісту: «Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я».

Вимоги до тексту попередження:

Кожному попередженню має бути відведено не менше ніж 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим. Текст попередження в рекламі у друкованих медіа розміщується горизонтально, внизу рекламного зображення.

Органи спільного регулювання у сфері медіа шляхом прийняття відповідних кодексів (правил) визначають вимоги до розповсюдження в медіа інформації про торговельні марки спонсора, під якими випускаються алкогольні напої.

Реклама азартних ігор

Стаття 221 Закону України «Про рекламу»

В усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм) забороняється реклама азартних ігор, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри.

Така реклама повинна супроводжуватися текстовим або звуковим попередженням такого змісту: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри».

Вимоги до текстового попередження:

Кожному попередженню, що подається у текстовій формі, відводиться не менше ніж 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим.

Замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути тільки суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Будь-яка діяльність з рекламування азартних ігор, суб’єктів господарювання, які організовують азартні ігри, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, без наявності у таких суб’єктів господарювання ліцензії на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор забороняється.

Вимоги щодо відомостей у рекламі.

Реклама азартних ігор, крім реклами на аудіальних медіа, має містити відомості про:

  • ліцензію,
  • номер,
  • дату її видачі,
  • найменування органу, який видав рекламодавцю ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Із питань практичного застосування норм Законів України «Про медіа», «Про рекламу» і за консультацією ви можете звертатись до Національної ради на електронну пошту: nrada@nrada.gov.ua, до представників Національної ради в областях або до управління контролю, аналізу та стратегічного розвитку Національної ради за телефоном: (0-44) 234-98-19.


Перейти до вмісту