Які механізми, спрямовані на боротьбу з піратством, і новели для захисту інтелектуальної власності містяться в новому законопроєкті про медіа розповів директор з GR медіа групи «1+1 media», очільник антипіратської громадської спілки «Ініціатива «Чисте небо» В’ячеслав Мієнко під час онлайн-дискусії «Доопрацьований закон «Про медіа»: «зло» чи усвідомлення реального інформаційного простору.
Серед новел законопроєкту, які мають позитивно спрацювати на захист прав інтелектуальної власності, В’ячеслав Мієнко назвав запровадження обов’язкової звітності для абонентів. За його словами, нині на ринку є проблема андерепортингу, вона є складною і значно впливає на конкуренцію на ринку. Ця звітність може бути щоквартальною, чи щорічною – це можна дискутувати – «але наявність такої звітності, на нашу думку, точно плюс», – заявив він.
Невиконання цієї норми у законі віднесено до незначних порушень. Якщо провайдер не подасть такої звітності з певних причин, то отримає від Національної ради лише припис, а не санкцію у вигляді штрафу.
Ще одним важливим кроком з погляду захисту прав інтелектуальної власності, на думку експерта, є норма про те, що провайдери можуть здійснювати розповсюдження телеканалів лише за наявності ліцензійного договору. Він має бути укладений до початку діяльності. Ця вимога є обов’язковою, і її порушення вважається значним. За нього передбачена штрафна санкція.
За словами В’ячеслава Мієнка, новим для нашого законодавства є також норма про поширення реклами в онлайні, яка буде стосуватися онлайн-кінотеатрів. Він розповів, що Всесвітня організація інтелектуальної власності нещодавно створила спеціальний проект, у якому міститься список, умовний блекліст, до якого вносяться сайти, ресурси, які порушують права інтелектуальної власності. Цей проект має міжнародний статус і фактично використовується тими державами, які до нього доєдналися. «Наскільки я знаю, наразі Міністерство економіки України знаходиться в процесі приєднання до цього проекту, і фактично найближчим часом ми очікуємо отримання Міністерством статусу регулятора, який відповідає за сферу інтелектуальної власності і який може подавати певні ресурси до цього списку ресурсів, які порушують права інтелектуальної власності», – поінформував В’ячеслав Мієнко.
Відповідно до нового закону розміщення реклами на таких ресурсах буде заборонено. «Звичайно, можна довго дискутувати, критикувати, як застосовувати це положення, але, тим не менше, це є певне правило, яке вводиться на рівні закону. І відповідно суб’єкти повинні виконувати ті законодавчі вимоги, які існують у нашому полі», – сказав експерт. На його думку, ця норма може бути корисною, оскільки обмеження розміщення реклами на піратських ресурсах буде призводити до зменшення їх фінансування, а відтак на певному етапі може бути втрачений сенс існування такого ресурсу і, таким чином, зменшено вплив та розповсюдження піратського контенту.