Європейська аудіовізуальна обсерваторія ініціювала експертний огляд нової законодавчої пропозиції ЄС щодо ринків цифрових послуг

17.03.2021

18 березня 2021 року відбудеться перший тематичний вебінар Європейської аудіовізуальної обсерваторії під назвою «Прозорість модерування контенту в соціальних медіа» у рамках циклу вебінарів, присвячених обговоренню потенційних наслідків впровадження Європейською комісією нових законодавчих вимог, що висуваються до цифрових ринків і цифрових послуг.

Зобов’язання інтернет-платформ, правила конкуренції та антимонопольні вимоги, боротьба з незаконним контентом і дезінформацією в інтернеті є пріоритетними питаннями порядку денного Європейського Союзу. У довгоочікуваному пакеті законів про цифрові послуги Європейська комісія запропонувала нові амбітні правила щодо перетворення інтернет-світу, які впровадять глобальні зміни в діяльності інтернет-платформ щодо окреслених аспектів.

Після кількох років напружених дебатів і консультацій Європейська комісія опублікувала зведену пропозицію щодо оновленого законодавства у сфері цифрових послуг ЄС. Пропозиція містить дві основні ініціативи: щодо модерації контенту – Закон про цифрові послуги (Digital Services Act – DSA) (COM (2020) 825) – і щодо конкуренції у цифровій економіці – Закон про цифрові ринки (Digital Markets Act – DMA) (COM (2020) 842).

 Режим DSA запроваджує нові правила і обов’язки для провайдерів послуг онлайн-посередника (у тому числі послуги хостингу, онлайн-платформ та інфраструктури мереж). DSA серед іншого визначає:

– посилені вимоги щодо прозорості інтернет-реклами для інтернет-платформ;

– обов’язок запровадити механізми попередження та дії для боротьби з незаконним контентом в інтернеті;

– нові зобов’язання щодо відстеження бізнес-користувачів на онлайн-ринках для боротьби з продажем нелегальних товарів;

– конкретні правила для дуже великих онлайн-платформ, спрямовані на запобігання розповсюдженню незаконного контенту і соціальної шкоди;

– вимоги щодо гарантій, які повинні бути надані користувачам, наприклад, можливість оскаржувати рішення щодо модерування контенту платформ;

– процедури доступу до даних ключових онлайн-платформ для дослідників з метою аудиту й оцінки ризиків;

– зобов’язання для інтернет-посередників, що працюють за межами ЄС, призначити законного представника.

Держави-члени ЄС відіграватимуть головну роль у нагляді за виконанням вимог режиму DSA і повинні призначити координатора з питань цифрових послуг, який відповідатиме за забезпечення відповідності учасників ринку вимогам DSA-законодавства. Що стосується правозастосування, DSA запроваджує штрафи у розмірі до 6% загального світового річного обороту постачальників онлайн-послуг.

 Режим DMA запроваджує нові правила для певних сервісних платформ, що виконують роль «брамників»/«гейткіперів» (у тому числі пошукові системи, соціальні мережі, служби обміну повідомленнями, операційні системи і послуги онлайн-посередництва) у цифровому секторі, і має на меті запобігти нав’язуванню ними несправедливих умов бізнесам та споживачам, а також забезпечити відкритість важливих цифрових послуг.

Є три основні кумулятивні критерії, які слід враховувати при визначенні того, чи поширюється сфера дії DMA на організацію. Ці критерії стосуються (1) розміру організації; (2) чи контролює вона важливий шлюз для бізнес-користувачів, що веде до кінцевого споживача; і (3) чи має вона (очікуване) закріплене та довготривале становище на ринку. Організаціям, які кваліфікуються як «брамники»/«гейткіпери» згідно з DMA потрібно буде активно виконувати певні дії, зокрема такі:

– дозвіл третім сторонам взаємодіяти з їх власними послугами;

– надання рекламодавцям засобів вимірювання ефективності, що дозволяють їм виконувати власні зобов’язання щодо незалежної перевірки;

– надання бізнес-користувачам доступу до даних, генерованих їх діяльністю, на платформі «брамника»/ «гейткіпера»;

– дозвіл бізнес-користувачам рекламувати свої пропозиції й укладати контракти зі своїми клієнтами поза платформою «брамника»/«гейткіпера».

DMA також вимагатиме від «брамників»/«гейткіперів» утримуватися від такої несправедливої ​​поведінки, як:

– блокування у користувачів можливості видалення будь-якого попередньо встановленого програмного забезпечення чи застосунків;

– використання даних, отриманих від бізнес-користувачів, для конкуренції із цими бізнес-користувачами;

– обмеження доступу користувачів до послуг, які, можливо, були придбані поза платформою «брамника»/«гейткіпера».

Порушення правил, що накладаються в рамках DMA, будуть санкціоновані штрафами у розмірі до 10% загального світового річного обороту організації, а також періодичними штрафними виплатами у розмірі до 5% загального світового річного обороту організації. Також можуть бути застосовані додаткові засоби правового захисту в разі систематичних порушень. Щоб забезпечити дотримання вимог DMA, Європейська комісія матиме повноваження проводити розслідування на ринках послуг.

Європейська комісія опублікувала законопроекти 15 грудня 2020 року, але шлях попереду ще тривалий. Переговори щодо обох законопроектів будуть вестися навколо таких актуальних питань, як сфера застосування та визначення, зобов’язання і винятки, а також наглядові й виконавчі механізми.

Ось лише деякі ключові фактори, які вже почали формувати потребу у черговому етапі обговорень щодо запропонованих законопроектів.

 «Франко-німецький аспект». Національне законодавство Франції і Німеччини про інтернет-платформи та конкуренцію безпосередньо впливатиме на дебати з цього питання на європейському рівні.

 Національні вибори. Тиск на платформи соціальних медіа з метою пом’якшення контенту і протидії дезінформації напередодні ключових виборів буде лише зростати.

 Соціальна справедливість. Громадянське суспільство та організації захисту споживачів будуть і надалі вимагати більшої підзвітності і прозорості від гравців на полі цифрових послуг.

 Криза COVID-19 розглядається одним із пришвидшувачів цифровізації. Подальші рішення також формуватимуться під впливом (та авторитетом) суб’єктів, які докладуть важливих зусилля для відновлення Європи.

Усе частіше постає питання про боротьбу з концентрацією ринку як на ринках В2С, так і на ринках В2В.

Дискусії з питання доступу до даних і ролі посередників даних, що відображені у майбутньому Законі про управління даними (DGA) (COM(2020) 767), також відіграватимуть певну роль і матимуть спільні точки дотику в аспектах державної допомоги, торгівлі та оподаткування.

Серія вебінарів Європейської аудіовізуальної обсерваторії, присвячена аналізу впливу майбутніх режимів DSA і DMA, пропонує експертний погляд на ці події, розкриває складні основні питання майбутнього законодавчого пакету, представляє результати останніх пов’язаних досліджень і обговорює потенційні наслідки запровадження нових законодавчих вимог. Закон про цифрові ринки (DMA) і Закон про цифрові послуги (DSA) матимуть далекосяжні наслідки на цифрових ринках та онлайн-платформах. Відкрите питання щодо рівня такої далекосяжності буде обговорюватись під час заходу.

Зареєструватися для участі у серії віртуальних семінарів Європейської аудіовізуальної обсерваторії можна за посиланням.


Перейти до вмісту