Тематичний моніторинг, проведений Національною радою, дав змогу оцінити, як медіа сьогодні, у час війни, працюють над дитячим контентом. Регулятор проаналізував обсяги дитячих програм і творів, розрахованих на дитячу аудиторію, в ефірах загальнонаціональних, регіональних телевізійних і радіомовників. Приємно відзначити, що на місцевих каналах мовлення спостерігається тенденція до збільшення дитячого продукту порівняно із 2022 – 2023 роками.
Із 35-ти загальнонаціональних телемовників програми для дитячої аудиторії транслюють 7. Їх кількість більша, ніж та, що передбачена у програмних концепціях. Це:
- «ПІКСЕЛЬ TV» – 156 год 30 хв на тиждень;
- «ПЛЮСПЛЮС» – 143 год 08 хв на тиждень;
- «СУСПІЛЬНЕ: КУЛЬТУРА» – 15 год 28 хв на тиждень;
- «Новий» – 11 год 04 хв на тиждень;
- «К1» – 6 год 58 хв на тиждень;
- «ТЕТ» – 2 год 51 хв на тиждень;
- «СВІТЛО» – 2 год 34 хв на тиждень.
При цьому три телеканали – «ТЕТ», «Новий» і «СВІТЛО» – транслюють дитячі програми, хоча взагалі не мають таких зобов’язань у своїх концепціях мовлення.
Телеканал «Перший» Національної суспільної телерадіокомпанії України, що бере участь в загальнонаціональному марафоні «Єдині новини», наразі не транслює дитячий контент.
Супутникові дитячі телеканали «NIКI kids» і «NIКI junior» транслюють понад 21 годину дитячих програм на добу. І це на 6 годин більше порівняно з показниками, зазначеними в Реєстрі.
Основу дитячого контенту на загальнонаціональному телебаченні становлять анімаційні фільми.
У радіоефірі програми для дітей звучать на трьох загальнонаціональних радіостанціях – «Країна ФМ», «Радіо П’ятниця» і «Радіо Культура».
Найбільше їх на радіо «Країна ФМ» – 10 год 35 хв на тиждень.
36 хвилин програм для дітей протягом доби звучать в ефірі «Радіо П’ятниця».
Протягом тижня «Радіо Культура» транслює в ефірі 1 год 10 хв дитячих програм.
Значне різноманіття програм для дітей спостерігається на місцевому і регіональному рівні. Незважаючи на труднощі, пов’язані з військово агресією рф, цього року спостерігається тенденція до збільшення кількості дитячих програм порівняно з 2022 і 2023 роками. Певна частина медіа транслює програми з архівної фонотеки й активно користується базою обміну контентом «Media Change Ukraine». Однак створюється чимало нового продукту. Медіа не обмежуються показом мультфільмів, а пропонують об’єднані задумом цикли програм, які часто творять безпосередньо за участі школярів.
Окрім казок, показу виступів дитячих колективів, концертів і спортивних змагань, трансляції дитячих вистав, передачі допомагають дітям пізнавати світ, вивчати правила етикету, а ще – українську та англійську мови, розповідають про історичні і краєзнавчі цікавинки свого краю, дають майстер-класи з виготовлення різноманітних іграшок власними руками. Діти стають ведучими, авторами сюжетів, виробляють телепрограми і готують спецрепортажі. Вони думають, аналізують, оцінюють.
Медіа прагнуть, аби передачі були не лише цікавими, а й корисними. Так, серед програм є такі, де за допомогою анімаційних героїв малюків навчають збалансованого харчування, діляться з ними порадами, розповідають про здоров’я і тіло людини, пропонують разом приготувати легкі рецепти. У програмах для підлітків спілкуються з експертами, психологами на актуальні теми булінгу, самооцінки, стосунків; аналізують стосунки батьків і дітей, складні родинні ситуації, спільно шукають шляхи їх розв’язання; своїм прикладом втілюють у життя інклюзивність – створюють програму за участі незрячих дітей.
Здебільшого місцеві та регіональні компанії транслюють щоденно по 15 – 30 хв дитячих передач. А деякі телеканали обсяг цих програм збільшили до 2 – 3 годин на добу.
Так, ТОВ «Телерадіоорганізація «Ліга» із Чернігова щоденно транслює дитячих програм 4 години – три рази на день виходить програма «Веселі саморобки»;
ОА «Вінницька громадська телерадіокомпанія «ВІННИЧЧИНА» – 3 години (куплена програма «Уроки тітоньки Сови» – цикл виховних і пізнавальних мультиплікаційних історій для малюків);
КП «Павлоградська телерадіокомпанія» Павлоградської міської ради – 2 години на добу (добірка мультфільмів);
ПрАТ «Радіокомпанія «ГАЛА» – 6 разів на добу, загальний обсяг – 1 год 30 хв/добу (програма «Дрімайко» – ведучий розповідає казки та повчальні історії, між ними лунають дитячі пісні українською мовою);
Телерадіокомпанія «Надвірна» з Івано-Франківщини – щоденно, тричі на день по 20 хв (ведучі читають казки).
Про важливість забезпечити найменших глядачів програмами і передачами піклуються і медіа, які працюють на територіях, дуже близьких до бойових дій. Вони готують для дітей нові програми.
У Дніпрі ПП «ТРК «Регіон» («D1») відновило й започаткувало низку нових програм: «Медіа скілз» (школа журналістики та телемайстерності для дітей і підлітків), «Весела руханка», «Вартові казок», «Шалені ручки» тощо.
У місті Лозовій Харківської обл. ТРК «Лозова» і ТОВ «Терра-Медіа» активно співпрацюють з місцевою дитячою студією телевізійної творчості «Telework», вихованці якої є ведучими програм, зокрема «Пізнавальна прогулянка».
Чернігівський комунальний телеканал «Новий Чернігів» створює цілу низку передач власного виробництва, де ведучими є діти, вони безпосередньо ведуть ефіри, беруть участь у розробці контенту.
2023 року ТРК «Кабельні телевізійні мережі» з міста Олександрії Кіровоградської обл. створили новий проєкт – цикл передач «Казка оживає».
ТРК «Тростянець» з однойменного міста Сумської обл. виготовляє цикли передач «Молодь на ефірі» та «Діти про недитяче».
Для дитячого розвитку і навчання створюють також спеціальні осередки. Наприклад, у Хмельницьку ДП «Дитяче телевізійне агентство» (логотип «33 канал») 2023 року відкрило дитячу медіашколу «33 канал KIDS». У ній дітки осягають перші ази журналістської професії. Одна з головних місій медіашколи – психологічна підтримка й відновлення ментального здоров’я дітей під час війни. З огляду на вимушене переселення в ній навчаються діти з усієї України. Програми, підготовлені учнями медіашколи, транслюються в ефірі «Дитячого телевізійного агентства» двічі на тиждень.
Подібні ініціативи є і в інших містах. Так, у Вінниці працює «Медіашкола Юлії Андріанової». Ще із 2016 року тут діти навчаються різним аспектам медійної діяльності. У Львові працює телестудія «Рожеві окуляри».
Захист дітей сьогодні серед основних пріоритетів нашого суспільства. «Діти – наше майбутнє» звучить з особливим щемом. Війна руйнує не тільки домівки, об’єкти. Вона позбавляє дитинства наших найменших громадян. Завдання дорослих і медіа сьогодні – віднайти внутрішні опори і допомогти дітям подолати тягар війни – страх, біль, відчай. Попри тяжкі обставини сьогодення діти потребують розвитку, позитивних вражень, нових знань. Вироблення дитиною навичок стійкості – до цього слід заохочувати, усебічна підтримка – її слід забезпечувати.
Національна рада на сьогодні не може охопити моніторингом усі медіамайданчики, але ми вітаємо всіх, хто створює програми для дітей і на цифрових майданчиках. Талановита молода команда працює на Суспільному, створює контент і для малечі, і для підлітків. Створені цифрові платформи з контентом для дітей. Це, наприклад, «U.Країна казок», де зібрані казки з усіх регіонів України. «Київстар ТБ» запустив окремий застосунок із дитячим контентом. Крім того, ми маємо вже улюблену анімаційну героїню і лідера кінопрокату – анімаційна стрічка «Мавка.Лісова пісня». Вона підкорила серця дітлахів не тільки в Україні, а й у світі – 148 країн подивилися мультфільм. Його герої заговорили 32 мовами світу. І такого контенту стає все більше, незважаючи на війну і на всі труднощі. Про досвід створення медіаконтенту для дітей ми розповімо в окремому матеріалі.