Як мають відбуватися повоєнні вибори. Напрацьовані перші рішення для їх організації

26.01.2024

Проєкт Білої книги підготовки та проведення повоєнних виборів презентували 25 січня Центр політико-правових реформ, Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) і Громадянська мережа Опора. У ній експерти запропонували рішення для вже відомих проблемних питань про те, як мають бути організовані вибори в Україні у післявоєнний період. В обговоренні взяв участь член Національної ради Олександр Бурмагін.

У запропонованому проєкті Білої книги міститься перша частина питань, відповіді на які, переконані експерти, необхідно давати вже сьогодні. Вони стосуються процедур і критеріїв встановлення неможливості проведення виборів на окремих територіях, передвиборної агітації та її фінансування, територіальної організації виборів. Другу частину книги буде презентовано ближче до кінця весни.

Свої пропозиції представники громадських організацій готували на основі глибинних інтерв’ю із суб’єктами, які дотичні до проведення виборчого процесу в Україні.

У своєму виступі Олександр Бурмагін зупинився на кількох важливих аспектах проведення повоєнних виборів. Так, за його словами, важливо розуміти, якою є рамка поняття «повоєнні вибори». У разі якщо воєнний стан залишиться на території лише кількох областей, то якими будуть вибори – повоєнними чи такими, що відбуваються під час війни? Важливо також, як будуть оформлені вибори з погляду законодавчого дизайну.

«Це буде окремий законопроєкт – разовий з унікальними нормами на один раз, чи це буде унікальний законопроєкт плюс Виборчий кодекс, чи це буде тільки Виборчий кодекс? Від цього теж може залежати дизайн, архітектура з точки зору нормопроєктування», – зауважив він.

На його думку, наразі парламенту необхідно приймати напрацьований законопроєкт 8310, який синхронізує повноваження Національної ради в частині виборів із виборчими нормами та процедурами. Але він написаний для мирного часу і звичайного регулювання, а тому не зможе дати відповіді на багато актуальних питань у контексті саме перших, повоєнних виборчих процесів.

У контексті можливого інформаційного впливу російської федерації на майбутні вибори Олександр Бурмагін зауважив: громадські дослідження свідчать про те, що нині, після повномасштабного вторгнення росії, на загальнонаціональному рівні у традиційних медіа він мінімальний або ж його фактично немає. Однак на регіональному й місцевому рівнях в онлайні, а особливо в телеграмі, він є.

Надскладним, за словами члена Національної ради, є питання агітації за кордоном. Адже, з одного боку, в Європі, США, Південній Америці є відчутним дезінформаційний і маніпулятивний вплив росії. А, з другого боку, агітація процесу українських виборів може наштовхнутися на певні колізії з національними законодавствами європейських країн.

«Там теж можуть бути обмеження і заборони на участь іноземних суб’єктів, іноземних медіа або іноземців у їхніх медіа. Можливо, теж є заборона на якісь активності. І все це такий величезний комплекс питань, який потребує великого дослідження і великих експертних зусиль», – сказав Олександр Бурмагін.

Він наголосив, що Національна рада наприкінці минулого року в статусі спостерігача була долучена до асоціації регуляторів Європейського Союзу ERGA. Цей регулятор зараз буде реформований відповідно до актів ЄС про цифрові послуги, але український медіарегулятор, очевидно, теж буде залучений до цих процесів. Також Національна рада активно комунікує з регуляторами інших країн, тож, за словами Олександра Бурмагіна, «можна зі своїми колегами опрацьовувати проблематику агітації за кордоном».

Крім того, розширення повноважень Національної ради щодо регулювання сприяє налагодженню комунікації з місцевими медіа, в т.ч. друкованими й онлайн-медіа, а також платформами доступу до інформації (соцмережами). Водночас в Україні ще не визначено, хто відповідатиме за регулювання надання цифрових послуг згідно відповідного Акту ЄС. Наразі тривають дискусії серед зацікавлених державних органів, і, є сподівання, рішення буде знайдено найближчим часом.

«Ми як медійний регулятор будемо максимально сприяти всім колегам у всіх процесах, які стосуються медіа», – резюмував Олександр Бурмагін.

Презентація проєкту Білої книги підготовки та проведення повоєнних виборів відбулася для владних органів. Протягом тижня від них автори збиратимуть зауваження і пропозиції. Надалі доопрацьований проєкт мають намір презентувати в різних територіальних громадах, які більшою чи меншою мірою постраждали внаслідок повномасштабного вторгнення рф, для обговорення особливостей організації та проведення виборчого процесу.

Учасниками заходу стали народні депутати, члени Центральної виборчої комісії, представники громадських організацій, юристи у сфері медіа та права.