21 липня відбувся другий із серії запланованих вебінарів для представників Національної ради в областях і працівників її апарату. У рамках цих заходів експерти Ради Європи розкривають кращі практики регулювання у сфері медіа з погляду стандартів РЄ і Директиви ЄС про аудіовізуальні медіапослуги. До вебінару також залучені представники Громадської ради та ліцензіатів.
Цього разу були висвітлені теми запровадження і регулювання квот на телебаченні та радіо, стратегічного планування діяльності медіарегулятора, а також кадрової політики регулятора медіа. Із цими питаннями в контексті європейського досвіду і його імплементації в Україні учасників заходу ознайомив експерт Ради Європи Жан-Франсуа Фурнемон. Він, зокрема, говорив про законодавчу базу, яка ухвалена в Європейському Союзі, те, як вона впроваджена різними країнами-членами ЄС, які рекомендації Ради Європи напрацьовані в обговорюваних темах і як вони імплементовані на практиці регуляторами різних європейських держав.
Загальноєвропейське законодавство містить кілька вимог щодо квот продукції. Це, наприклад, вимога для лінійних медіа щодо відведення більшої частини ефірного часу для трансляції європейської продукції. Також Директива про аудіовізуальні медіапослуги передбачає, що принаймні 10% ефірного часу мовники мають відводити на європейську продукцію, що створена незалежними від мовника виробниками. Стосовно нелінійних послуг є вимога про забезпечення 30-відсоткової частки європейських програм у каталогах і необхідність, аби ці програми були достатньо видимими для глядачів. Тобто, за словами Жан-Франсуа Фурнемона, встановлення квот – це питання підтримки виробників, а тому дуже важливо забезпечити їх виконання.
Європейські країни здебільшого гармонізують своє внутрішнє законодавство із вимогами Директиви, однак деякі можуть встановлювати і свої дещо суворіші правила чи норми, які містять певні особливості. Для прикладу, у Франції діють квоти у прайм-тайм, у Польщі регулятор контролює виконання квот щоквартально. Зазвичай більш жорсткі правила щодо квот застосовуються до суспільних мовників.
Питання стратегічного планування діяльності медіарегулятора набуло актуальності з огляду на новели законодавства про медіа. Новий законопроєкт передбачає підготовку Національною радою трирічної стратегії діяльності. У своїй презентації експерт розповів про те, навіщо потрібне стратегічне планування, яким чином воно здійснюється, а також про цілі, складові стратегічного плану тощо. Зокрема, він зауважив на важливості проведення досліджень і необхідності враховувати людські і фінансові ресурси, які має регулятор, для досягнення цілей.
Обговорюючи тему кадрової політики регуляторного органу, Жан-Франсуа Фурнемон знову наголосив на потребі мати незалежного медіарегулятора. Вона має охоплювати політичний, фінансовий та організаційний складники. Адже всі ці елементи, за словами експерта, впливають на якість набору персоналу. І Директива про аудіовізуальні медіапослуги, і низка рекомендацій Ради Європи наголошують на таких стандартах для забезпечення належної незалежності регуляторного органу.
Наступний вебінар запланований на 24 липня. Висвітлюватимуться теми регулювання соціальних мереж, мови ворожнечі та захисту дітей.
Вебінари організовані в рамках Проєкту «Європейський Союз та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні».