В ефірі українських телеканалів знову спостерігається збільшення кількості «джинси»

31.08.2018

31 серпня під час панельної дискусії на тему неконтрольованої політичної реклами в умовах майбутнього виборчого сезону заступник голови Національної ради Уляна Фещук розповіла про роботу регулятора в період проведення виборів. В обговоренні цієї проблематики також взяли участь представники інших органів державної влади, що мають повноваження  нагляду за виборчим процесом, — ЦВК і НАЗК — та експерти профільних громадських організацій.

Провідний аналітик з партійних фінансів руху «ЧЕСНО»  (Центр UA) Ігор Фещенко представив презентацію, що на прикладах демонструє  сьогоденні тренди у висвітленні  політичних новин українськими медіа. Загалом за результатами проведеного дослідження  можна констатувати, що, як і в попередні роки, перед виборами кількість «джинси»  збільшилася в телерадіопросторі та друкованих ЗМІ України.  Також експерт відзначив тенденцію щодо розмивання меж між журналістикою і політикою.

Проведення виборів – завжди виклик для Національної ради, адже питань і проблем щоразу виникає значно більше, ніж відповідей на них, зауважила Уляна Фещук. Оскільки Національна рада має право застосовувати санкції до певних медіа лише на основі проведених перевірок, ключовими з таких проблем заступник голови Національної ради назвала те, що під час виборів Уряд ухвалює постанову про заборону перевірок засобів масової інформації. «Тобто вибори проходять, перевірку проводити ми не можемо. І після того, як вибори закінчаться, сенсу накладати будь-яку санкцію вже немає, бо все, що хотіли сказати, вже сказано», — пояснила вона. Крім того, в Законі України «Про телебачення і радіомовлення» прописано, що Національна рада має застосовувати санкції лише за порушення цього закону, і немає жодного пункту про виборчий процес. Тому тут виникає головне питання — чи є взагалі в Національної ради повноваження якимось чином впливати на телерадіомовників, які порушують законодавство про вибори.

Водночас Уляна Фещук зауважила, що правове поле дозволяє  Національній раді  відстежувати і фіксувати обсяг часу, який було витрачено на політичну рекламу в ефірі вітчизняних телеканалів.

Також заступник голови Національної ради повідомила,  що цього року держава вперше за всю історію своєї незалежності  виділила кошти на придбання засобів для проведення моніторингу.  Ця подія неабияк важлива, адже, крім того, що зараз моніторинг виконується зовсім невеликим штатом співробітників, він також здійснюється практично в ручному режимі. Звичайно, має пройти певний час, аби це обладнання було завезене, встановлене, налаштоване українською мовою, а люди навчилися на ньому працювати. Однак регулятор сподівається, що вже після нового року моніторинговий центр завдяки оновленій техніці розпочне значно ефективнішу роботу. 

У другій частині заходу представникам державних органів було запропоновано звернутися до присутніх експертів громадського сектору і назвати їм  конкретні напрями роботи, в яких необхідна їхня підтримка.  

Заступник голови Національної ради наголосила на необхідності підтримки відповідних громадських організацій у проведенні паралельного з регулятором моніторингу телеканалів стосовно розміщення політичної реклами.  Адже одній Національній раді охопити мовників усієї країни, включно з регіональними і місцевими, практично неможливо.  Уляна Фещук також запросила громадські організації  приєднуватись до складу робочої групи, що працює при Національній раді в передвиборний період.  Напередодні  виборчої кампанії на сайті регулятора з’явиться оголошення про її створення, повідомила вона.  

Оскільки сьогодні знову спостерігається збільшення кількості «джинси» в ефірі телеканалів та на шпальтах друкованих й інтернет-ЗМІ, задля забезпечення максимально прозорого виборчого процесу в Україні усі запрошені учасники дискусії виявили готовність тісно співпрацювати надалі.


Перейти до вмісту