У Національній раді за участі експертів міжнародної тренінгової програми обговорили перспективи розвитку саморегулювання в Україні

27.01.2020

27 січня член Національної ради Валентин Коваль та працівники регулятора зустрілися із представниками міжнародної шведської тренінгової програми «Саморегулювання медіа в умовах демократії» для обговорення здобутків цієї програми і можливостей посилення саморегулювання в Україні. Учасниками зустрічі стали менеджери, експерти, національні координатори програми в Україні, Вірменії і Молдові, а також представники вітчизняної медіаспільноти, що долучилися до неї.

Валентин Коваль висловив думку про те, що питання саморегулювання галузі є дуже гострим для вітчизняної медіасфери. У цьому напрямі Україна має як позитивний, так і  негативний приклад. Так, добрим прикладом є саморегуляція галузі щодо держави чи ринку, а от такої згоди медіагравців стосовно суспільства ще недостатньо. Він навів приклад, коли представникам медіагруп вдалося домовитися про правила висвітлення окремих тем, які стосуються захисту прав дітей чи поширення спонсорської реклами алкогольних брендів, та водночас зауважив, що неактивна позиція щодо деяких інших аспектів діяльності мала наслідком те, що їх  було врегульовано на законодавчому рівні. Валентин Коваль розповів про галузеві об’єднання – Індустріальний телевізійний комітет, Національна асоціація медіа, Радіокомітет, – які добре послужили для об’єднання галузі й досягнення здобутків на медійному ринку. Будь-які зустрічі та обговорення з індустрією, за словами Валентина Коваля, навіть якщо не призводять до появи нових документів, однаково зменшують кількість проблемних питань.

Подальшим стимулом для розвитку саморегулювання медіагалузі в Україні мають стати законодавчі новели, закріплені в нині розроблених законопроєктах про медіа і протидію дезінформації, які містять норми про створення як співрегулівних, так і саморегулівних органів. Однак наразі механізми реалізації цих положень прописані нечітко.

Учасники зустрічі визнали, що саморегулювання є достатньо складною практикою для втілення, однак зауважили на необхідності шукати спільні вигоди для всіх сторін цього процесу.

Цікавою для гостей стала також тема регулювання інтернет-простору. Говорили про потребу відстеження інтернет-платформ і те, як необхідно реагувати на певні канали, які спеціально створені для розповсюдження контенту. Галина Арапова, експерт програми, висловила думку про те, що в цьому разі слід іти шляхом співрегулювання, тобто контактувати з власниками соціальних мереж і платформ, які нині часто розробляють свої власні правила модерування контенту. Це корпоративні надюрисдикційні правила, фактично нове законодавство, що стоїть за межами територіальної чи державної юрисдикції. І воно має враховувати стандарти свободи слова.

Обговорюючи потребу протидії поширенню неправдивої інформації, фахівці висловили свої думки про те, яким чином це питання може бути врегульовано на законодавчому рівні. Усі погодилися, що проблема є актуальною, на неї потрібно реагувати. Водночас, зважаючи на те, що вона постала недавно, поки не можна визначити єдино правильні і достовірні механізми реагування. У світі минулого року 18 країн ухвалили власні закони про дезінформацію.

Тренінгова програма «Саморегулювання медіа в умовах демократії» складається з 5 етапів, триває 14 місяців –  із липня 2019 року по вересень 2020 року. Її метою є створення умов для просування та захисту інституційних процесів у сфері саморегулювання ЗМІ.

Менеджери програми розповіли про те, що наступного року вона буде розроблена таким чином, що в групу увійдуть лише українські учасники, і буде певний фокус на регіональних медіа.

Організаторами програми є Sida – Шведська агенція міжнародного співробітництва та розвитку; «NIRAS» –  провідна європейська консалтингова компанія; «Global Reporting» –  компанія, що спеціалізується на журналістиці, стратегічній комунікації та глобальному розвитку; «International Media Support» – некомерційна організація, що забезпечує підтримку локальних ЗМІ в країнах, де наявні збройні конфлікти, де немає належного рівня безпеки чи проходять політичні переформатування; Інститут медіа (FOJO) – провідний інститут розвитку медіа та підвищення кваліфікації журналістів (Швеція).


Перейти до вмісту