11 червня відбувся черговий етап альтернативного засідання Європейської платформи регуляторних органів (ЕPRA), адаптованого до умов пандемії COVID-19 і проведеного у форматі вебінару на тему: «Реклама азартних ігор та тоталізаторів». У ньому взяли участь начальник відділу міжнародного співробітництва та євроінтеграції Національної ради Ірина Моцар і її заступник Ганна Мазарська.
Тема регулювання реклами азартних ігор і тоталізаторів уперше висвітлюється й аналізується на засіданні Платформи, зважаючи на занепокоєння європейських країн щодо стрімкого зростання обсягу реклами азартних ігор на телебаченні і в інтернеті та потреби подолання цих викликів. Адже подібний контент має бути певною мірою врегульований, аби не завдавав шкідливого впливу на дитячу аудиторію та вразливі групи його споживачів. Ці виклики стають ще гострішими у ситуації, коли більшість європейських країн в останні місяці запроваджували ізоляцію через кризу COVID-19, яка, зокрема, посилила роль і вплив цифрових послуг.
Ринок азартних ігор перебуває у динамічному розвитку, поступово пересуваючись із телерадіопростору до онлайн-середовища. До прикладу, 2018 року загальний онлайн-ринок азартних ігор у 28 країнах Європейського союзу створив 22,2 млрд євро валового доходу, що становить 49,2% від загального доходу світового онлайн-ринку азартних ігор та 23,2% від загального ринку азартних ігор в ЄС-28. Очікується, що цей дохід до 2022 року збільшиться до 29,3 млрд євро.
Найпопулярнішими видами азартних онлайн-ігор у 2018 році в ЄС-28 були спортивні ставки (42,5%), ігри в казино (32,4%), лотереї (12,6%), ігри в покер (5%), бінго (4,3%) та інші ігри на «шанс» (3,2%). За розподілом даних за країнами Велика Британія є найбільшим ринком онлайн-азартних ігор (34,2%), далі йдуть Німеччина (11,1%), Франція (8,8%), Італія (8,1%), Швеція (5,2%), Іспанія (4,7%), Фінляндія (4,1%) та Данія (3,6%), всі інші країни ЄС разом утворили 20,2%. Азартні онлайн-ігри і тоталізатори характеризуються тим, що в них можна грати з будь-якого місця та пристрою в будь-який час і, здавалося б, анонімно. 2018 року 57% онлайн-ставок було розміщено з настільного комп’ютера, тоді як 43% онлайн-ставок було зроблено з мобільних пристроїв. Прогнозується, що до 2022 року мобільні пристрої будуть основними засобами (56%), за допомогою яких розміщуватимуться ставки в Інтернеті.
Щодо контенту дослідження показують, що реклама в азартних іграх і тоталізаторах зазвичай пов’язана з розвагами, спортом, емоційним захопленням, конкуренцією, дружбою, соціальними цінностями підлітків і молоді, такими як потреба випробувань себе та інших людей, низьке усвідомлення і сприйняття ризиків або помилкове усвідомлення невразливості. Водночас азартні ігри за допомогою реклами уявляються глядачами навіть як сімейний вид діяльності. Постійні посилання на легкий виграш або перемогу без згадування про реальні шанси на програш також є важливими. Найбільш вразливими групами є діти і молодь, а також люди з проблемною ігровою поведінкою та азартними розладами.
Спікери заходу представили учасникам вебінару цю інформацію та проаналізували ситуацію щодо правових режимів у галузі азартних ігор, які застосовуються в Європі, функціонування інституційних структур та ефективності заходів спів- та саморегулювання, інструментів захисту дітей та залежних гравців, перспектив зміни відповідного законодавства на національному та загальноєвропейському рівнях.
Доктор Хібай Лопес-Гонцалес, докторант Інституту біомедичних досліджень Bellvitge (IDIBELL), Барселона, представив огляд результатів наукового дослідження, присвяченого вивченню згубного впливу, який може мати безвідповідальна реклама ігор та тоталізаторів на розвиток проблем відповідної залежності.
Представник Національної ради телерадіомовлення Греції присвятив свою доповідь аналізу судової практики Європейського суду у справах, пов’язаних з рекламою азартних ігор, спираючись на свій досвід адвокатської та науково-педагогічної діяльності.
Керівник підрозділу з питань аналізу контенту Аудіовізуальної ради Каталонії Чарльз Лопес Чао репрезентував результати двох досліджень регуляторного органу, присвячених аспектам регулювання телевізійної реклами азартних ігор.
Васілікі Паноусі, керівниця напряму співробітництва з ЄС Європейської асоціації з грального бізнесу та букмекерства (EGBA) висвітлила питання щодо практичних аспектів роботи галузевого органу саморегулювання, зокрема, практики застосування Загальноєвропейського кодексу EGBA про відповідальну рекламу азартних ігор в Інтернеті та Рекомендацій щодо безпечнішого грального інтернет-середовища та відповідальної реклами під час кризи COVID-19.