
У Чернівцях відбувся завершальний семінар з циклу «Когнітивні упередження в медіа. Нові тенденції в медіа та інформаційній грамотності», що охопив шість міст України. Цикл, організований Національною радою у партнерстві з DW Akademie за підтримки Європейського Союзу в межах проєкту «MediaFit Re:loaded», став унікальною освітньою ініціативою для медіапрофесіоналів регіонів.
Чернівці приєдналися до проєкту після Києва, Ужгорода, Львова, Житомира та Вінниці. Семінар об’єднав понад двадцять медійників з різних куточків Буковини. Програма була насичена й практично зорієнтована. Чернівецький семінар став справжньою лабораторією свідомої журналістики.



Фокус заходу був на трьох ключових темах:
- когнітивні упередження,
- інформаційна гігієна,
- новітні технологічні тренди.
Учасники обговорювали, як журналіст може і повинен бути медіапосередником – не лише передавати факти, а осмислювати, фільтрувати, перевіряти. Вчилися розпізнавати маніпуляції, розбиралися з етичними дилемами цифрової епохи, аналізували, як навіть слово чи метафора здатні змінити суть повідомлення.

До учасників звернулася представниця Національної ради у Чернівецькій області Любов Нечипорук. Вона підкреслила символічність проведення семінару саме в період Тижня безбар’єрності:
«Інформаційне середовище – це теж простір, де можуть виникати бар’єри. І найчастіше – у вигляді стереотипів і викривлень. Подолати їх можна створивши по-справжньому інклюзивне, чутливе суспільство».
Любов Нечипорук наголосила, що в багатонаціональній Чернівецькій області, де діє понад 30 національно-культурних товариств, медіа мають особливу місію. Вони мають бути не лише джерелом новин, а й простором порозуміння, критичного аналізу й протидії дезінформації.


Атмосферу навчання створили незмінні експерти DW Akademie – Армінас Музе з Литви та Олександра Чернова з України. Армінас занурював у світ когнітивної психології, упереджень і мовних пасток, а Олександра – у цифрову журналістику, поведінкові механіки аудиторії та формати, які дійсно працюють.
Одним із практичних кейсів семінару став експеримент із заміною метафор у матеріалах про злочинність. «Звір» і «вірус» – дві емоційно різні інтерпретації, що змінюють реакцію читача. Це було не просто теоретичне завдання, а вправа, яка змушує по-іншому дивитися на кожен заголовок, кожне формулювання.


Учасники об’єднувалися у фокусні групи, працювали над власними форматами: від подкастів до коротких відео для соцмереж, що мали б допомогти подолати конкретні когнітивні упередження. Говорили про довіру до медіа, про Telegram і YouTube як основні джерела, які не тільки інформують, а й водночас несуть ризики. І про те, як зробити щоби медіа з регіонів були джерелом перевіреної інформації.
«Сьогодні вже недостатньо просто повідомляти. Завдання журналіста – зробити так, щоб його матеріал не тільки побачили, а й зрозуміли», – підкреслила Олександра Чернова, акцентуючи на п’яти принципах змін у поведінці споживача.
Чернівецький семінар не став фінальною крапкою. Радше, хорошим стартом для нового етапу. Учасники не просто слухали, вони моделювали рішення, створювали ідеї, шукали відповіді. І саме в цьому найбільша цінність усієї серії освітніх тренінгів, які вже відбулися.