Тренінг для медіаюристів: Олександр Бурмагін про складнощі і перспективи регулювання цифрового простору

28.10.2024

Щорічний освітній тренінг для медіаюристів традиційно зібрав правників з усієї України. Учасники обговорювали актуальні питання медіазаконодавства, обмінювалися досвідом і розглядали нові тенденції в регулюванні галузі. Як експерт до тренінга долучився член Національної ради Олександр Бурмагін.

Під час тренінгу Олександр Бурмагін зосередився на аспектах імплементації Закону «Про медіа» з моменту набуття ним чинності у 2023 році в контексті цифрового виміру. Зокрема, презентував детальний огляд застосування Закону щодо регулювання онлайн-медіа, нелінійних медіа, інших медіасервісів, які працюють з використанням інтернету, а також розказав про проблеми, що виникли, і можливі шляхи їх розв’язання.

“Закон “Про медіа” став першим кроком для регулювання онлайн-простору в Україні, проте законодавство потребує подальшого розвитку для адаптації до реалій цифрової сфери”, – зазначив він.

Нагадав, що реєстрація онлайн-медіа залишається добровільною, і при розробці Закону було закладено мотиваційну основу для реєстрації, зокрема можливість отримання повноцінного юридичного статусу медіа, видачі журналістських посвідчень, акредитації в органах державної влади і місцевого самоврядування. Водночас суб’єкти, які не зареєструвалися, зобов’язані виконувати вимоги щодо контентних обмежень, і регулятор має повноваження реагувати на порушення незареєстрованих медіа. У цьому контексті він наголосив:

“Процес реєстрації онлайн-медіа покликаний забезпечити більшу прозорість їх діяльності та відкриту комунікацію з регулятором і аудиторією”.

Окремо член медіарегулятора зупинився на питанні співпраці Національної ради з глобальними онлайн-платформами, такими як Facebook, Instagram і TikTok. Він розповів, що співпраця відбувається на мінімальному рівні через те, що в законодавстві зараз закладено механізми «м’якого права», які платформи воліють ігнорувати, а  імперативні норми, якщо і закласти, то буде складно забезпечити державним примусом, оскільки ці суб’єкти де-факто перебувають у юрисдикціях інших країн. Перші кроки щодо зобов’язання платформ до виконання певних правил у цьому році зробив Європейський Союз (Digital Service Act), але Україна як країна-кандидат не має поки що доступу до використання інструментів цього єврозакону. 

“Ми лише на початку шляху до побудови ефективної взаємодії з міжнародними платформами, уважно спостерігаємо за впровадженням нового цифрового законодавства ЄС і думаємо, як його реалізувати в Україні”, – додав він.

Важливою частиною виступу стала дискусія про відповідальність онлайн-медіа за контент і процедури застосування санкцій. Зауважив, що процес притягнення до відповідальності онлайн-медіа значно відрізняється від механізмів контролю за традиційними медіа. Зокрема, через технологічні особливості, які дозволяють в інтернеті швидко поширювати величезні обсяги інформації, коригувати її щохвилинно, прибирати і додавати як текст, так і аудіовізуальний контент. 

Підсумовуючи, Олександр Бурмагін означив перспективи розвитку медіазаконодавства в Україні, підкресливши необхідність адаптації до швидкозмінного цифрового середовища. Він наголосив, що законодавча база має бути гнучкою, щоб відповідати новим викликам, але водночас забезпечувати захист прав журналістів, аудиторії та прозорість роботи медіа.


Перейти до вмісту