Контент для дітей – історії українських медійників

01.06.2024

Створювати медіапродукт для дітей у часи війни – завдання складне і відповідальне. Теперішня ситуація вимагає зміни підходів і висвітлення тем, які не лише були б цікавими для дітей, але й корисними. Допомагати адаптуватися, формувати психологічну стійкість – цим мають опікуватися і батьки, і медіа. Під час круглого столу «Як говорити з дітьми зрозумілою для них мовою?», що відбувся днями в Укрінформі, Національна рада разом із медіаменеджерами, психологами, виробниками контенту говорили про те, яким має бути сучасний продукт для дітей. Розповідаємо про досвід, яким поділилися колеги-медійники.

Героєм, який об’єднав українців на анімаційному рівні і водночас продемонстрував усьому світові нашу національну ідентичність, стала Мавка. Мультфільм, створений Film.ua, вийшов у реліз 2023 року і мав великий успіх як в Україні, так і в інших країнах. І це попри те, що на створення «Мавки» наклалися виклики повномасштабного вторгнення – частина кінотеатрів не працювала, 10 мільйонів цільової аудиторії виїхали за кордон. Проте фільм продемонстрував неймовірні досягнення – це перший український реліз, що паралельно з версією локальною мовою країни транслювався ще й мовою оригіналу – українською – у багатьох країнах і мав успіх.

У кінотеатри за кордоном приходили українські діти зі своїми батьками, які змушені були покинути власні домівки. На півтори години вони потрапляли у рідний простір, переживали щемливі емоції, поверталися на своєю рідну Батьківщину.

«Мавка стала культурною дипломаткою України, експортувавши нашу автентичну історію у світ. Це доводить, що ми – не лише країна у війні, а й нація, здатна творити якісний контент», – наголосили продюсерки мультфільму «Мавка. Лісова пісня» Ірина Костюк та Анна Єлісєєва. На їхню думку, секрет успіху – поєднання міфології і сучасності, екологічного меседжу з гумором та красою українського світу.

Мультфільм встановив абсолютний рекорд в українському прокаті. Він став найкасовішим за всю історію серед усіх анімаційних релізів  за всі часи українського прокату. Крім того, стрічка зібрала понад $21 мільйон у міжнародному прокаті.  Герої «Мавки» з’явилися на екранах 148 країн і заговорили 32 мовами. Найбільшу кількість квитків серед іноземних країн придбано у Франції, Польщі й Італії.

Війна змусила телеканали оновити свої підходи до виробництва медіаконтенту для дітей, адже постало багато питань, що можна транслювати, а що не можна. Традиційні українські казки потребували перегляду, бо містять часом епізоди про насильство, булінг, втрату близької людини. А звичний образ щасливої сім’ї став травмівним для багатьох українських дітей.

Юлія Дичук, керівниця дитячого та підліткового мовлення АТ «НСТУ», розповіла про проєкти, які готує компанія останні роки. Суспільний мовник зосереджуються насамперед на діджитал платформах. Це і новітні казки, створені разом із психологинею, які розповідають про нашу хоробрість, єдність, сміливість, бажання перемогти, спротив, який ми  чинимо. Це і чергові сезони анімаційного серіалу «Тото», які збагачують історіями на теми безпеки, розвитку, інтегрування в суспільство, інклюзії – розуміння, як спілкуватися, дружити, гратися, запитувати про інвалідність чесно, не травмуючи.

Наголосила, що діти дуже потребують, окрім інформації про війну, у тому числі контекстуальної, матеріалів про природу, життя тварин, саморозвиток. Тому компанія націлена на те, щоби давати дитячій аудиторії всебічний різноплановий контент. Зараз вона працює над проєктом, що орієнтований на аудиторію 9 – 13 років, таким чином, Суспільне починає заходити у цю старшу вікову категорію.

Вивіряти дитячий продукт із психологом є обов’язковим і для працівників дитячого телеканалу «ПлюсПлюс». Його генеральна продюсерка Іванна Найда поділилася, що після 2022 року головним акцентом, який несе компанія у своїх програмах, є посттравматичне зростання та віднайдення сили дитини.

Нині дуже високий рівень травмочутливості, тож при створенні контенту звертають увагу і на колір, і на звук, зображення, спецефекти тощо.

«Ми створюємо продукти, які допомагають дитині відчувати та зрозуміти, що саме вона може для себе зробити», – акцентувала продюсерка. Тобто усі сценарії каналу будуються за принципом стабілізації. Наприкінці повинен бути акцент на силі, надії на тому, як ми можемо вирішити певну проблему.

Спільно з польським міністерством телеканал зняв дві серії мультфільму про польових мишей, у яких почалася війна, і вони були вимушені тікати до лісових мишей. Це історія про проблеми, з якими стикалися біженці. Друга серія – про проблеми, з якими стикається сторона, що їх приймає. 1 червня мультик вийде в ефір. А 1 вересня стартує третій сезон мультсеріалу «Україна. Нескорені міста».

Сьогодні спостерігаємо шалений запит дітей на український контент, поділилася авторка проєкту «Країна казок», сценаристка і письменниця Аліса Ліндеман. Вона розповіла про унікальну онлайн-платформу «U.Країна казок», присвячену самобутнім українським народним казкам і казкам національних меншин, що проживають в Україні.

Ідея полягала в тому, щоб зібрати в одному місці культурне надбання різних регіонів України – Закарпаття, Буковини, Криму, Донеччини, Полтавщини та інших, познайомити дітей із різноманітним фольклором і дати батькам зручний матеріал для спілкування з дітьми. Водночас перед авторами проєкту постало завдання адаптації казок таким чином, щоби певні теми чи образи не нашкодили дітям, але формула казки не була порушена.

Платформа запрацювала у квітні. На інтерактивній мапі можна обрати регіон і знайти відповідні казки в аудіо, відео чи текстовому форматі. Наразі доступні три анімовані казки – кримських татар, маріупольських греків та одна із Закарпаття. Детально представлені особливості кожного регіону.

Для створення проєкту використані казки з етнографічних експедицій, зібрані Миколою Зінчуком, Іваном Гуриним, Світланою Арабанжи, Нузетом Умеровим та іншими дослідниками. Сьогодні творці проєкту мають намір зробити ще й застосунок.

Ще одним майданчиком для розповсюдження контенту для дітей у просторі інтернету стала ОТТ-платформа «Kyivstar TV». На початку війни компанія запустила мультипрофіль, що дало змогу відокремити контент для дорослих і контент для дітей. Там немає реклами, і дитина спокійно може переглядати мультфільми і програми. Функція завантаження контенту дає змогу скачати відео і дивитися його навіть тоді, коли вимкнули світло.