Інститут соціології НАН України дослідив вплив медіа на психологічне самопочуття українців під час війни. Результати дослідження засвідчили, що найбільше напруження для українців виникає внаслідок споживання медіа. Майже 80% громадян відчувають негативні емоції від новин. Особливо вразливими до медіастресу виявилися жінки і люди старшого віку. Інститут представив своє дослідження Національній раді в рамках співпраці, що здійснюється на основі укладеного між двома інституціями меморандуму.
Інститут соціології НАН України представив аналітичну записку «Медіа стресори та психологічне самопочуття населення», підготовлену заступником директора інституту Сергієм Дембіцьким, яка висвітлює вплив медіа на психологічне здоров’я українців в умовах війни. Попри те, що українці вже другий рік живуть в умовах повномасштабної війни, вплив медіа на наше самопочуття не зменшується, а навпаки – посилюється.

За даними дослідження, 79,4% українців зазначають, що новини та інформація з медіа викликають у них негативні переживання. Це найвищий показник серед усіх стресових факторів воєнного часу. Примітно, що цей показник практично не змінився з минулого року – у 2023 році він становив 80,8%. Хоча відсоток людей, які відчувають стрес від медіа, залишається майже незмінним, сила впливу цього стресу значно зросла. Якщо у 2023 році медіастрес пояснював 1,5% загального психологічного дистресу українців, то у 2024 році цей показник зріс майже втричі – до 4%.
За рік психологічний стан українців помітно погіршився. Якщо в жовтні 2023 року 68,8% українців мали нормальний рівень стресу, 20,9% – підвищений рівень, а 10,3% – високий рівень, то в листопаді 2024 картина змінилася. Тепер лише 40,9% мають нормальний рівень стресу, 32% – підвищений рівень, а 27,1% – високий рівень.
Цікаві результати показав аналіз демографічних особливостей сприйняття медіа. Жінки виявилися більш чутливими до медіастресу, ніж чоловіки. У 2024 році 84,9% жінок відзначили негативний вплив медіа, тоді як серед чоловіків цей показник становить 73,6%. Також виявлено, що старші люди гостріше реагують на інформацію з медіа: якщо у віковій групі 18 – 23 роки 70% відчувають стрес від медіа, то у групі 60 – 69 років цей показник сягає 87,2%.
Автор дослідження, доктор соціологічних наук Сергій Дембіцький, відзначає зростання впливу й інших стресових факторів. Зокрема, більше українців потерпають від проблем зі здоров’ям близьких (66,3%, зростання на 9,3 в.п.), вимушеної розлуки з рідними (65,4%, зростання на 5 в.п.), значних фінансових втрат (61,3%, зростання на 9,7 в.п.) і травматичних спогадів (58,4%, зростання на 14 в.п.).
У документі наголошується, що медіа не можуть ігнорувати реальні проблеми суспільства, оскільки це призведе до втрати довіри аудиторії. Водночас важливо знаходити баланс між інформуванням і турботою про психологічне здоров’я читачів і глядачів.
Довідково. Дослідження охопило два етапи опитувань: жовтень 2023 року (2767 респондентів) і листопад 2024 року (413 респондентів). Його результати стануть основою для розробки рекомендацій щодо відповідальної медіаполітики в умовах війни.
Ознайомитися з результатами дослідження.