31 травня у рамках проєкту «ЄС і Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні» відбувся третій вебінар для працівників Національної ради, Громадської ради і представників медіаіндустрії, організований Офісом Ради Європи в Україні. Тему «Боротьба із сексизмом у медіа і рекламі, роль регулятора» висвітлювала експертка Ради Європи Кріштіна Розгоній. Почавши дослідження гендерного аспекту медіаринку, Національна рада у цьому питанні іде попереду багатьох інших державних органів, і навіть представленість у регуляторному органі чоловіків і жінок є цілком збалансованою.
Запропонована до обговорення тема є дуже важливою для України і регулятора зокрема, оскільки вітчизняне законодавство сьогодні ще не повною мірою відповідає європейським тенденціям у контексті встановлення гендерної рівності в усіх сферах суспільного життя, зауважила, відкриваючи вебінар, голова Національної ради Ольга Герасим’юк. Вона навела ті законодавчі зрушення, які відбулися у країні останнім часом і наголосила, що Національна рада у межах своїх повноважень намагається актуалізувати це питання. Велика роль при цьому приділяється медіа, оскільки вони мають значний вплив на суспільну свідомість. «Ми робимо все, що від нас залежить, щоб медіа стали більш чутливими і відповідальними щодо поширення дискримінації, сексизму, стереотипів», – наголосила Ольга Герасим’юк.
Вона також повідомила, що Європейська платформа регуляторних органів EPRA підтримала розроблену для Національної ради методологію моніторингу дотримання медіа гендерного балансу і як одну з кращих практик у цій сфері і поширила її у базі регуляторів та стейкхолдерів EPRA.
Велику увагу темі гендерної рівності в медіа приділяє Рада Європи, констатувала керівниця проєкту РЄ Галина Смірнова. Вона нагадала, що вже напрацьовано низку ключових документів, серед яких рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи щодо боротьби і подолання сексизму, яка вперше містить визначення цього явища, і рекомендації щодо рівності чоловіків і жінок у ЗМІ, стереотипів і сексизму в рекламі, образу жінок у рекламі, гендерної пріоритезації, медіаплюралізму тощо. Важливою є і Стамбульська конвенція, яка приділяє ролі медіа значну увагу і відзначає, що саме медіаорганізації мають важливий вплив на впровадження стандартів, політик щодо запобігання насильству стосовно жінок, домашньому насильству.
Медіаекспертка Ради Європи Кріштіна Розгоній, яка мала нагоду попередньо ознайомитися з методологією гендерного моніторингу Національної ради і його першими результатами, зауважила, що з проявленим українським медіарегулятором ґрунтовним підходом нині він лідирує серед добре оснащених інших регуляторних органів. Така ініціатива є дуже цінною, оскільки регулятори відіграють провідну роль для створення правил дотримання гендерної рівності в медіа.
Під час вебінару експертка розповіла про те, як виглядає нерівність у медіа, навела дані досліджень щодо сексизму, зображень жінок у ЗМІ, їх участі на посадах у медіасекторі. Вона торкнулася теми ухвалених законодавчих практик, зауваживши на тому, що в багатьох країнах нині визначення мови ворожнечі, на жаль, не охоплює гендерного аспекту. Кріштіна Розгоній пояснювала, які наявні юридичні норми можуть бути використані регуляторами для боротьби з явищем сексизму. Були наведені і підходи інших європейських країн до питання подолання гендерних стереотипів. Корисним для України, на думку експертки, може бути досвід Словенії і Мальти. Ці країни уже розробили власні рекомендації щодо гендерно чутливої журналістики і гендерної рівності та гендерного зображення у мовленнєвих медіа.
Ще вона відзначила, що наведена представниками Національна ради інформація про майже однакову представленість у регуляторі жінок і чоловіків, зокрема і серед керівних посад та членів Національної ради, є однією з кращих. Ще тільки два європейські регулятори можуть похвалитися приблизною рівністю своїх працівників – 50 на 50 відсотків. І це може слугувати добрим прикладом.
Під час наступного семінару для працівників Національної ради, громадськості і індустрії за підтримки офісу Ради Європи в Україні, йтиметься про локальні медіа.