Вклад у культуру, стимулювання української музики, залучення в музичну індустрію багатьох тисяч людей, трендовість української мови – ці та інші досягнення відбулися в музичній сфері за минулі роки, відколи в країні запроваджені квоти на україномовну пісню. Своїми спостереженнями щодо розвитку галузі упродовж останнього часу поділився продюсер телеканалу «М2» Роман Муха під час пресконференції Національної ради 25 вересня.
Уведення законодавчої норми про обов’язкову частку пісень українською мовою на радіостанціях, що був започаткований 2016 року, Роман Муха назвав «єдино правильним рішенням» для стимулювання розвитку української музики серед інших можливих способів. Запровадження квот – дуже простий, хоч і жорсткий механізм, який призвів до величезних змін.
Досвід телеканалу «М2», який транслює лише твори українських виконавців, показав, що за останні три роки виробництво кліпів на україномовні пісні збільшилося у шість разів. Так, якщо раніше на телеканалі щотижня з’являвся лише один новий кліп, то тепер це шість – сім кліпів щотижня і 30 кліпів на місяць. У річному вимірі виходить понад 300 нових кліпів на україномовні пісні. «Це означає, що в місяць ми ставимо 10 відсотків нового контенту, і ви як глядач постійно отримуєте щось новеньке. І ваш інтерес триває», – сказав Роман Муха.
Подібний процес відбувається і на радіостанціях. Там ще більше нового матеріалу, бо записати пісню – набагато дешевше й доступніше. Тому справжню кількість української музики, яка виросла за ці три роки, важко описати.
Стрімкий розвиток музичної індустрії в Україні залучив у цю сферу багато нових імен, а також працівників пов’язаних професій. «Це величезний вклад у культуру, тому що це аудіовізуальне мистецтво. Це нові образи, це нові меседжі, це нові герої, нові імена, нові бренди… Це те, що стимулює не тільки українську музику, це стимулює величезну кількість учасників ринку», – висловився Роман Муха. Адже до процесу створення пісень і кліпів залучені хореографи, режисери, оператори тощо. – «Тобто приблизно, за моїми підрахунками, введення квот в дію залучило в музичну індустрію близько 100 тисяч людей по всій країні. Аранжувальники, музиканти, звукові студії, світлове обладнання – і всі задіяні в цьому люди по всій країні».
Про кращу якість нового музичного контенту говорить і той факт, що у щорічному конкурсі для молодих професійних виконавців «Хіт-конвеєр», який проводить телеканал «М2», останніми роками беруть участь близько 400 молодих професійних виконавців. «Ми беремо в учасники тільки професійно записані фонограми. Це люди, які навчилися створювати музичний контент, записувати якісно, і тепер вони хочуть рухатися далі. 400 імен, яких ви не знаєте», – ось той колосальний культурний потенціал, який може реалізуватися тільки завдяки механізму квот, вважає Роман Муха.
Це стало колосальним стимулом для всієї галузі рухатися, створювати пісні. Тому що нарешті з’явилася можливість, що нові незнані імена почують. «Мій підсумок дуже простий: квоти дуже круто спрацювали», – наголосив він.
Роман Муха також розповів про нову тенденцію в музичній індустрії. Українська мова нині стає трендовою, модною. Він пояснив, що це пов’язано з маркетингом. Адже коли виконавець створює пісню російською мовою, він одразу конкурує з усім російськомовним контентом, що є на ринку. А коли виконавець створює пісню українською мовою, то конкурує лише з україномовним контентом. Це означає, що йому набагато легше пробитися до слухачів, адже завоювати пусті ніші, які не є дуже щільно конкурентними, набагато простіше.
До прикладу, пісня «Дим» гурту «Время и Стекло» отримала більше переглядів на Youtube-каналі цього гурту ніж попередні його хіти і ніж наступні його хіти російською мовою. Дві пісні українською мовою Насті Каменських отримали більше переглядів, ніж попередні треки і ніж останні треки, які вона випустила іспанською чи російською мовою. Зараз Потап починає створювати пісні українською мовою. «Ми можемо сказати, що інтерес до україномовного контенту – величезний», – поділився продюсер телеканалу «М2».
Отже, «у нас є всі шанси для того, щоб наша молодь знову тяжіла до українського музичного центру, а значить ідентифікувала себе як українці. Я вважаю, що все це відбувається завдяки квотам, які були введені три роки тому», – підсумував Роман Муха.
Під час пресконференції, в якій взяли участь заступник голови Національної ради Уляна Фещук і члени Національної ради Сергій Костинський і Максим Онопрієнко, були представлені результати моніторингу Національної ради щодо дотримання телеканалами і радіостанціями вимог законодавства про обов’язкову частку звучання української мови в ефірі.