Робоча група з нагляду за дотриманням ЗМІ виборчого законодавства розглянула моніторинг медіа за березень

15.03.2019

12 квітня під час чергового засідання робочої групи, що здійснює нагляд за висвітленням засобами масової інформації виборчої кампанії, були розглянуті результати моніторингу Національної ради, проведеного в березні.

Порушення традиційно пов’язані з оприлюдненням результатів опитування громадської думки. Недотримання вимог частини другої статті 566 Закону України «Про вибори Президента України» були помічені в ефірі таких телеканалів: «UA:ПЕРШИЙ DIGITAL» – 2 випадки, «1+1» – 1, «ПРЯМИЙ» – 12 випадків, «NewsOne» – 2 випадки, «ZIK» – 5, «4 канал» – 2 випадки, «Максі-ТВ» – 1.

Порушення на телеканалі «UA:ПЕРШИЙ DIGITAL» були зафіксовані у програмі «Доброго ранку, Країно!», яку виробляєТОВ «ЕРА-МЕДІА». Попри те, що ця передача не є власним продуктом суспільного мовника, він як ліцензіат згідно із законодавством є відповідальним за увесь продукт, який з’являється в його ефірі. Хоча в даному випадку є пояснення, що треба взяти до уваги – мовник перебуває в судах із «Ера-медіа», і ставить передачу вимушено.

Телеканал «Максі-ТВ» (ТОВ «Наша Прага») припустився порушень у день тиші. Так, 30 березня о 14:30 зафіксовано трансляцію  результатів соціологічного дослідження щодо явки виборців. Їх озвучив директор соціологічної служби «Український барометр» В. Небоженко. Це є ознакою порушення частини третьої ст. 56.6 Закону України «Про вибори Президента України», яка забороняє оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, протягом останніх двох днів перед днем виборів чи перед днем повторного голосування.

На каналі «ПРЯМИЙ» також фіксуються  системно  порушення в передачах під час оголошення інтерактивного голосування.

У результаті  звернень Національної ради до телеканалів щодо неналежного озвучення опитувань, які телеканали проводять у своєму ефірі, телеканал «ZIK» виправив помилки. Тож нині це єдиний телевізійний мовник, який зазначає, як цього  вимагає закон, що інтерактивні опитування в студії не є репрезентативними.

Вкотре моніторингом Національної ради зафіксовано розміщення агітаційних матеріалів у випусках новин та інформаційних передачах. Це заборонено відповідно до пункту 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України», в якому, крім того, зазначено, що політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.

Ознаки цього порушення зафіксовані в ефірі «Інтера» («Подробиці»,  «Подробиці тижня з Олексіем Ліхманом»), де транслювалися висловлювання з ознаками передвиборчої агітації кандидатів у Президенти Ю. Бойка, О. Ляшка і голови партії «Опозиційна платформа – За життя» В. Рабіновича; «України» («Сьогодні»)  – О. Вілкула, О. Ляшка, П. Порошенка; «ICTV» («Факти») – О. Вілкула і А. Гриценка; «5 канал» («Наживо») – транслювалася пряма агітація на користь П. Порошенка, а також 17 березня – виступ Президента України на Михайлівській площі в м. Києві, який попри те, що сам по собі був агітаційним заходом, було показано в такий спосіб, наче це просто інформування. На «Прямому» звучало спонукання не голосувати за В. Зеленського, а на «ОБОЗ tv» («Обоз. Актуально», «Підсумки») – інформація з ознаками передвиборчої агітації звучала із вуст В. Наливайченка і В. Чумака, голови виборчого штабу кандидата у Президенти України А. Гриценка.

Коментуючи ці дані моніторингу, голова правління, координатор політичних програм «Опори» Ольга Айвазовська зауважила на наявності проблеми прозорості трансакцій щодо виплат із виборчих фондів кандидатів. Тому, на її думку, це загальне питання прозорості фінансування виборчих кампаній має бути вирішено на більш глобальному – законодавчому рівні.

Оцінюючи рівне та неупереджене ставлення засобів масової інформації до кандидатів на пост Президента України, за результатами моніторингу Національної ради начальник управління контролю та аналізу телерадіомовлення Роман Кіфлюк повідомив, що знову очевидною була підтримка деякими засобами масової інформації окремих кандидатів і незбалансованість при висвітленні коментарів усіх кандидатів на пост Президента України щодо подій, пов’язаних із виборами. Цього вимагають такі норми Закону «Про вибори Президента України», як ст. 3, ст. 13, ст 56-1, ст. 565.

На «Інтері» передач про Ю. Бойка зафіксовано загальним хронометражем понад 1 год.  На «Україні» 44 хв. були присвячені О. Вілкулу, 41 хв. – О. Ляшку.

На «5 каналі» із 13.03.2019 по 19.03.2019 у циклі передач «Час громади» зафіксовані матеріали з виключно позитивною оцінкою діяльності П. Порошенка, а загалом на каналі розподіл ефірного часу для висвітлення діяльності кандидатів було розподілено непропорційно. Наприклад, загальний обсяг ефірного часу  для висвітлення  діяльності П. Порошенка становив 18 годин 21 хвилина у передачах протягом тижня, проте для інших кандидатів такий обсяг був: Р. Безсмертний – 1 година (передача «Hate night show»), Ю. Тимошенко – 39 хвилин (передачі «Час новин», «Наживо», «Блогпост», «Інформаційний вечір»), В. Зеленський – 20 хвилин (передачі «Наживо», «Блогпост», «Press огляд»), А. Гриценко – 8 хвилин (передача «Наживо»). Не було зафіксовано жодного критичного матеріалу чи інформації про чинного Президента П. Порошенка.

Так само непропорційно було розподілено ефірний час для висвітлення діяльності кандидатів на телеканалі «Прямий». Наприклад, загальний обсяг ефірного часу  для висвітлення  діяльності П. Порошенка становив 11 годин 05 хвилин у передачах протягом тижня, проте для інших кандидатів такий обсяг був: Ю. Тимошенко – 8 годин 16 хвилин (передачі «Репортер», «Прямий ефір», «Деталі», «Ситуація», «Ехо України», «Вибори 2019»,  «Новий день»), В. Зеленський – 6 годин 44 хвилини (передачі «Прямий ефір», «Ехо України», «Деталі», «Вибори 2019»,  «Ситуація», Новий день»), Юрій Тимошенко – 1 година 17 хвилин (передачі «Репортер», «Прямий ефір», «Деталі», «Вибори 2019»), Ю. Литвиненко – 43 хвилини (учасник передач «Жінки проти» та  «ЕЕхо України»), А. Гриценко – 40 хвилин (передачі «Ехо України», «Деталі», «Репортер»), С. Каплін – 38 хвилин (передачі «Репортер», «Жінки проти», «Вибори 2019»), В. Кривенко – 18 хвилин (учасник передачі «Вибори 2019»).

Також на цьому телеканалі зафіксовано трансляцію матеріалів, які мають ознаки замовних  (джинси) з позитивним висвітленням передвиборної активності кандидата С. Капліна в передачі новин «Репортер» і публічну підтримку П. Порошенка на пост Президента України М. Гонопольським під час трансляції передачі «Ехо України».

У період із 01.03.2019 по 07.03.2019 телеканал «NewsOne»надавав перевагу двом кандидатам – Ю. Бойку та П. Порошенку. Загальний обсяг ефірного часу для висвітлення передвиборної активності Ю. Бойка становив 2 години 15 хвилин протягом тижня, П. Порошенка – 3 години 23 хвилини. Інформація про передвиборчу активність інших кандидатів Ю. Тимошенко, А. Гриценка та В. Зеленського подавалася в мінімальних обсягах (до 15 хвилин на тиждень) і виключно в негативному контексті. В окремих передачах учасниками були кандидат О. Богомолець, І. Кива, Р. Кошулинський, О. Ляшко.

Найбільше ефірного часу на «RABINOVICH tv» отримав Ю. Бойко.Також у період виборчої кампанії на телеканалі започатковано новий цикл передач «Гра за престол», де в саркастичному, винятково у негативному світлі подається інформація про всіх кандидатів на пост Президента України, окрім Ю. Бойка.

Стосовно зафіксованих ознак порушень законодавства України Національна рада звернеться до телеканалів, щоб вони пояснили недотримання вимог законодавства і свою упереджену та незбалансовану позицію під час висвітлення виборчої кампанії Президента України. Регулятор нагадає про  необхідність привести свою діяльність у відповідність до вимог виборчого законодавства, а також поінформує про виявлені ознаки порушень Центральну виборчу комісію. Роман Кіфлюк повідомив, що із тих відповідей, які регулятор уже отримав від мовників, випливає, що телеканали не вбачають порушень чинного законодавства у своїй діяльності і тих випадках неналежного поширення агітаційних матеріалів, які розглядалися на попередніх засіданнях робочої групи.

Під час засідання обговорювалося і питання використання державної символіки в агітаційних матеріалах. З листом про це до Національної ради звернулася  Ольга Айвазовська, і цю проблему винесли на обговорення робочої групи. Голова робочої групи Ольга Герасим’юк нагадала, що під час попередніх виборчих кампаній Національна рада стояла на тій позиції, що державні символи не можуть використовуватися в політичній рекламі, так само, як і в соціальній. Водночас брак відповідної прямої норми в Законі «Про вибори Президента України» спричинив різночитання законодавчих норм серед юристів. А ця проблема трактування, за словами Ольги Айвазовської, спотворює стандарт рівного доступу, передбачений для усіх кандидатів. Було ухвалено рішення звернутися про уточнення норми до законодавця, проте на даний момент дотримуватися позиції регулятора про неприпустимість використання символіки держави й повідомити про це мовників.

Докладнішого обговорення і вирішення, висловився юрист ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін, потребує і питання того, хто з державних органів має бути уповноваженим визначати, чи є певний матеріал агітацією, чи інформацією. Остаточне рішення дало б змогу і більш вільно працювати НАЗК у частині перевірки фінансування із  виборчих фондів кандидатів.

Учасниками робочої групи була висловлена і підтримана думка про те, що за результатами президентської виборчої кампанії Національна рада має підготувати роз’яснення щодо певних аспектів і опублікувати їх заздалегідь, перед початком парламентської кампанії. Також було запропоновано спільно з індустрією і громадськістю напрацювати співрегулівний акт, у якому сторони узгодили б ключові питання, щодо яких є певні законодавчі колізії. Погоджено, що таку зустріч доречно було б організувати вже у травні.

Керівник медійного проекту Ради Європи Галина Смірнова висловилася про те, що чимало навколовиборчих  питань, які нині не врегульовані законодавством, можна було б увиразнити  в законопроекті про аудіовізуальні медіа-сервіси. Він відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС має бути  ухвалений до кінця серпня цього року.

На засіданні робочої групи традиційно були присутні представники Громадської ради при Національній раді, Незалежної експертної ради, громадських організацій, міжнародних моніторингових місій.

Наступне засідання робочої групи заплановане на 11:00 17 травня. До цього часу Національна рада має  намір підготувати звіт про те, як ЗМІ дотримувалися визначеного порядку мовлення під час виборів Президента у 2019 році.