1 серпня в Національній раді відбулося останнє засідання робочої групи зі здійснення нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час позачергових виборів народних депутатів України, на якому розглядалися порушення мовниками виборчого законодавства в період із 1 по 21 липня з особливою увагою на день тиші – 20 липня та день самого волевиявлення громадян – 21 липня. Її висновки майже ідентичні до тих, що були зроблені моніторинговою коаліцією громадських організацій.
Відкриваючи засідання, голова робочої групи, заступник голови Національної ради Уляна Фещук сказала, що результати моніторингу телеканаів і радіостанцій підтверджують думку, яка не раз звучала в експертному середовищі, що під час цих виборів порушень ЗМІ виборчого занконодавства було набагато більше, ніж на всіх попередніх виборах незалежної України. Особливо багато в ефірі мовників поширювалося замовних матеріалів, так званої джинси.
Традиційно велика кількість порушень стосується оприлюднення результатів соціологічних досліджень, яких в означений період зафіксовано 94 випадки.
Серед телеканалів інформаційно-розважального формату порушення виявлені у:
- ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України» – 25 випадків;
- ТОВ «МК ТРК» («ICTV») – 8 випадків;
- ТОВ ТРК «Україна» («Україна») – 7 випадків;
- ТОВ ТРК «Україна» («ЕСКУЛАП-ТV») – 4 випадки;
- ТОВ «ТРК «Студія «1+1» – 3 випадки;
- ПрАТ «Телеканал «Інтер» – 1 випадок.
Серед телеканалів інформаційного формату порушення допустили:
- ТОВ «Голдберрі» – 17 випадків;
- ТОВ «Телеканал «Прямий» – 8 випадків;
- Підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТОВ «Телерадіокомпанія «НБМ» – 6 випадків;
- ТОВ «Золота середина» – 1 випадок;
- ТОВ «ТРК «Інтеррадіо» – 1 випадок;
- ТОВ «Інформаційне агенство «Правдатут» – 1 випадок.
Загальнонаціональні радіоканали також порушували вимоги щодо оприлюднення соціологічних даних:
- ТОВ «ТРК «Радіо-Ера» – 5 випадків;
- ТОВ «ТРК «Клас» – 4 випадки;
- ТОВ «ТРО «Русское радио» – Україна» – 2 випадки;
- ТОВ «ТРК «Радіо Кохання» – 1 випадок.
Як відомо, відповідно до положень статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів України» ЗМІ при поширенні результатів опитування громадської думки повинні зазначати:
– повну назву організації, що проводила опитування;
– замовників опитування;
– час проведення дослідження;
– територію, яку охоплювало опитування;
– розмір та спосіб формування соціологічної вибірки опитаних;
– метод опитування;
– точні формулювання запитань;
– можливу статистичну похибку.
Перелічені ЗМІ допускали різні варіації недотримання чітко виписаних в законі вимог. Також часто мовники порушували законодавчі норми під час оприлюднення результатів інтерактивного опитування аудиторії.
У звіті, який готує регулятор, усі випадки порушень будуть описані детально із зазначенням дати і часу виходу такої інформації в ефір.
Моніторингом Національної ради також зафіксовано 55 випадків поширення агітаційних матеріалів у випусках новин. Помічена значна кількість «політичної джинси», висвітлення діяльності суб’єктів виборчого процесу з використанням символіки політичних партій та надання переваги їх окремим представникам. Це суперечить вимогам частини 15 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України», адже всі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі.
На телеканалі «Інтер» було зафіксовано 9 таких випадків, на «Україні» – 8, «ICTV» – 6, «112 Україна» – 4, «Радіо НВ» – 9, «Мелодія FM» – 8, «Русское Радио» – 8, «Перець FM, Стильное» – 3 випадки.
Саме поширення замовних матеріалів є найчастішим порушенням у регіональних і місцевих ЗМІ, повідомив начальник управління представників Національної ради Сергій Савельєв. У останні два тижні перед виборами значно зросла кількість політичної і комерційної реклами.
Законодавство України встановлює заборону на поширення політичної реклами в останній день перед виборами і в сам день голосування. Водночас телерадіоорганізації часто вдаються до різних способів, аби і в ці два дні нагадати виборцям про декого із кандидатів. Так, 20 – 21 липня 17 телеканалів і 11 радіостанцій у своїх передачах поширювали передвиборну агітацію. Це: ПрАТ «Телеканал «Інтер», ТОВ ТРК «Україна» («Україна»), ТОВ «ТРК «Студія «1+1», ТОВ «Новий канал», ТОВ «Рєал істейт –ТВ», ТОВ «ТРК Україна» («НЛО. TV»), ТОВ «Телеканал «Прямий», ТОВ «ТРК «112-ТВ», ТОВ «Голдберрі», ПІІ у формі ТОВ «ТРК «НБМ», ТОВ «ТРК «Нові комунікації», ТОВ «Ньюз нетворк», ТОВ «Новини 24 години», ГО «Громадське ТБ», ТОВ «Медіамережі», ТОВ «Магнолія-ТВ», ТОВ «Наша Прага», ТОВ «ТРК «Радіо Кохання», ТОВ «ТРК «НБМ-Радіо», ПАТ «НСТУ» («Радіо «Промінь»), ТОВ «ТРК «Медіа Маркет», ТОВ «ТРО «Русское радио» – Україна», ПрАТ «РК «Гала», ПАТ «НСТУ» («Українське радіо»), ТОВ «ТРК «Клас», ТОВ «ТРК «Шансон», ПрАТ «ТРК «Люкс», ПрАТ «Наше радіо».
Уляна Фещук відзначила, якщо на телеканалах це були сюжети з ознаками їх замовності, то на радіостанціях звучало багато пісень у виконанні кандидатів у народні депутати. Зокрема, транслювалися пісні гурту «Океан Ельзи», який очолює Святослав Вакарчук, лідер партії «Голос», і Михайла Поплавського, лідера «Аграрної партії».
Оприлюднення даних соціологічних опитувань, а також випадки агітації зафіксовані у дні тиші та голосування і в ефірі деяких місцевих мовників. Також помічені факти трансляції після 16 липня політичної реклами російською мовою, що заборонено частиною четвертою статті 18 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Ознаки поширення необ’єктивної інформації були зафіксовані моніторингом регулятора в передачах телеканалів «112-Україна» і «Україна». Член Національної ради Сергій Костинський запропонував залучити до розгляду питання про поширення мови ворожнечі Незалежну медійну раду з тим, аби отримати ще й експертну оцінку таких фактів від незалежних медіафахівців і юристів.
Консультант Ради Європи, юрист ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін, який брав участь у проведенні громадськістю моніторингу висвітлення ЗМІ виборчої кампанії за підтримки Ради Європи, також відзначив, що інтенсивність порушень і їх «якість» зросла. «Деякі телеканали перетворилися на агітаційний майданчик», – сказав він. І, безперечно, це свідчить про необхідність суттєвих змін виборчого законодавства.
Члени Національної ради також висловили зацікавленість у співпраці із представниками громадськості під час майбутніх місцевих виборів, зокрема щодо аналізу ефірів телерадіоорганізацій. Адже як регулятор, так і громадські спостерігачі усвідомлюють і припускають, що на місцевому рівні порушень може бути ще більше.
Звіт Національної ради за результатами парламентської виборчої кампанії, за словами Уляни Фещук, буде презентовано спільно зі звітом за результатами моніторингу громадських організацій, що проводився за підтримки Ради Європи, 29 серпня.
У засіданні робочої групи також взяли участь члени Національної ради Юрій Зіневич, Валентин Коваль, голова Громадської ради, що діє при регуляторному органові Сергій Сьомкін, аналітик медіа та інформаційного середовища Спостережної місії Канади за парламентськими виборами України Майкл Берк, радник з юридичних питань громадянської мережі «Опора» Ольга Коцюруба, керівник департаменту з питань запобігання політичній корупції НАЗК Ігор Ігонін та фахівці структурних підрозділів Національної ради.