25 січня відбулося чергове засідання робочої групи із нагляду за дотриманням медіа виборчого законодавства, що створена при Національній раді. На ньому були розглянуті перші випадки поширення в ЗМІ матеріалів, які містять ознаки порушення законодавства про вибори.
Так, в ефірі радіостанції ТОВ «ТРК «НБМ-Радіо» (позивний «Ретро ФМ»), м. Київ, у період із 7 по 21 січня зафіксовано трансляцію рекламних роликів потенційних кандидатів на посаду Президента України Олександра Вілкула і Олега Ляшка. Ці аудіоматеріали були відокремлені від інших програм словами «політична реклама». Однак станом на 21 січня ці особи не зареєстровані Центральною виборчою комісією саме як кандидати на посаду глави держави. Відповідно до Закону України «Про вибори Президента України» політична агітація може відбуватися лише після висування і реєстрації кандидатів та оплачуватися із коштів виборчих фондів цих кандидатів. Тобто трансляція роликів, ідентифікованих як «політична реклама» за участі осіб, які не зареєстровані кандидатами на пост Президента країни, є неправомірною.
Робоча група вирішила звернутися до ліцензіата з інформуванням про виявлений факт трансляції і проханням повідомити підстави, на яких вона відбувалася. Після отримання роз’яснень Національна рада надішле опрацьовану інформацію до ЦВК і НАЗК для вжиття заходів у межах компетенції.
Інший випадок стосувався оприлюднення в ефірі телеканалу ТОВ «ТРК «Студія 1+1» (логотип «1+1»), м. Київ, результатів соціологічного опитування. При цьому не було названо замовників опитування, території, яку воно охоплювало, спосіб формування соціологічної вибірки опитуваних, методу опитування і не було озвучено точного формулювання питань, як цього вимагає виборче законодавство. Саме опитування проводилося ще до початку виборчого процесу – 18 – 22 грудня, але було оприлюднено вже після офіційної дати старту виборчих перегонів 31 грудня. Оскільки воно стосується виборів, то має відповідати вимогам статті 566Закону України «Про вибори Президента України». Національна рада звернеться до цієї компанії за роз’ясненнями і, проаналізувавши відповідь, поінформує ЦВК.
За словами члена Національної ради Сергія Костинського, робоча група максимально глибоко вивчатиме кожен кейс, даватиме йому оцінку, а згодом публічно оприлюднить звіт. «Плюс це буде питання, пов’язане з підвищенням кваліфікації самих медійників, юристів, журналістів телерадіоорганізацій для того, щоб вони не допускали свідомо подібних порушень. Я думаю, що така, можливо, освітня функція наразі нам доступна, і ми маємо її максимально реалізувати», – сказав він.
Інформації про зафіксовані ознаки порушення законодавства про вибори в областях поки немає. Водночас у понеділок заплановано проведення селекторної наради із представниками Національної ради в областях, на якій обговорюватиметься тема виборчого законодавства. Представники регуляторного органу ретельно відстежують матеріали, що їх поширюють медіа в регіонах, і щотижня надаватимуть звіт про зафіксовані порушення. Під час селекторної наради вони зможуть отримати докладні відповіді на ті питання, які в них виникають у зв’язку з перебігом виборчої кампанії.
До робочої групи виявила інтерес Місія гендерного спостереження за виборами, з керівником якої Саброю Бано відбулася зустріч в Національній раді минулого тижня. І аспект дотримання рівних можливостей для чоловіків і жінок та уникнення стереотипізації буде важливим у моніторингу.
У рамках діяльності робочої групи перший заступник голови Національної ради Ольга Герасим’юк провела нараду та зустрічі з медіа в Полтаві, де місцеві телерадіокомпанії висловили інтерес до ґрунтовних та оперативних роз’яснень про вимоги законодавства до їх діяльності у виборчий період. Саме на проблемні моменти, що виникають у місцевих мовників під час виборчого періоду, і повинні насамперед зважати представники регулятора в областях.
Під час засідання робочої групи було визначено пріоритети на наступне засідання. Так, буде проаналізовано, які телерадіокомпанії розмістили у пресі розцінки на політичну агітацію, як того вимагає закон. Відділ моніторингу регуляторного органу і представники в областях відстежать обсяги поширюваної мовниками реклами, адже може бути, що у зв’язку з початком трансляції політичних роликів, її кількість зросла. Недотримання обсягів реклами в ефірі телеканалів і радіостанцій є тим порушенням, за яке Національна рада безпосередньо може застосовувати санкції.
Також наступного разу заплановано заслухати інформацію голови Громадської ради при Національній раді Сергія Сьомкіна про процес створення Незалежної експертної ради.
Наступне засідання робочої групи з нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства відбудеться 8 лютого, на нього традиційно будуть запрошені міжнародні організації, спостерігачі і громадськість.