Національна рада 31 жовтня на прес-конференції, що відбулася в агенції Укрінформ, оприлюднила результати моніторингу щодо висвітлення загальнонаціональними інформаційними телеканалами тем АТО й окупації Криму. Моніторинг проводився у серпні – вересні цього року й охоплював 10 телеканалів – «Громадське телебачення», «Еспресо», «ПравдаТУТ», «Прямий», «NewsNetwork», «NewsOne», «ZIK», «5 канал», «24 канал», «112 Україна».
Обсяг моніторингу кожного телеканалу становив один тиждень – 168 годин.
В умовах окупації Криму і частини Донецької і Луганської областей важливо об’єднання суспільства і держави навколо питання захисту своїх територій і перемоги у війні за свою незалежність. Важливу роль в цьому процесі відіграють медіа, висловився голова Національної ради Юрій Артеменко. Від того, як висвітлюють телеканали ситуацію в зоні проведення АТО, окупованому Криму, залежить готовність суспільства відстоювати свою свободу.
«Ми не говоримо про те, що незалежні телеканали щось винні державі. Ми говоримо про те, що телеканали мають бути відповідальними перед суспільством, перед воїнами АТО, політв’язнями і полоненими, перед всіма громадянами України, які опинилися під окупацією», – сказав він.
Головною метою моніторингу було встановити частку ефіру інформаційних телеканалів, що присвячується темам АТО і окупації Криму, а також загальні тенденції в редакційній політиці каналів, зауважив член Національної ради Сергій Костинський. Сьогоднішній моніторинг є першою хвилею, надалі Національна рада проводитиме такі моніторинги регуляторно.
Загальний обсяг контенту на тему АТО в ефірі 10-ти інформаційних телеканалів становив понад 142 години. Максимальна частка такої інформації зафіксована в ефірі телеканалів «Прямий» – 20%, «Еспресо» – 14% і «5 каналу» – 13%. Мінімальна – на «NewsNetwork» і «ПравдаТУТ» становила менше ніж 1%.
Більшість інформації про ситуацію у зоні проведення АТО подається у новинах, розповів Юрій Артеменко. Головною ознакою такої інформації є схематизм та одноманітність (статистика втрат, обстрілів, короткий репортаж із місця подій, а також невеликі інтерв’ю з військовими та місцевими мешканцями).
У тематиці АТО виокремлені 10 блоків контенту. Найпопулярнішими темами в ефірі були такі: Українська армія (23%), перспективи реінтеграції ОРДЛО (17%), життя прифронтових територій (13%), АТО в контексті міжнародної політики (12%).
«Окремим завданням проведеного моніторингу було виділити інформацію, яка б підпадала під визначення категорії «героїзація учасників АТО, ветеранів АТО, волонтерів», – зауважив голова Національної ради. До неї було зараховано телевізійний контент, який ґрунтується на індивідуальних вчинках конкретних людей, котрі слугують прикладами для наслідування. Як виявив моніторинг, інформація з ознаками «героїчного» прозвучала в ефірі 5-ти телеканалів – «24 канал», «5 канал», «ZIK», «Еспресо», «112 Україна». Зазвичай ідеться про фрагменти передач і новинних сюжетів, соціальну рекламу.
Сергій Костинський розповів про результати моніторингу щодо теми окупації Криму. Загальний обсяг такого контенту в ефірі 10-ти інформаційних телеканалів становив майже 36,5 годин. У середньому частка ефіру інформаційних телеканалів, присвячена цій темі, становила 2%.
6 телеканалів присвятили більше ніж 1% власного тижневого ефіру темі окупації Криму – «Громадське телебачення», «ZIK», «Прямий», «NewsOne», «5 канал», «24 канал».
Найбільше уваги приділено питанню висвітлення ситуації на території окупованого півострова (пересування громадян України до Криму, огляд туристичного сезону та його наслідків) – 11%. Ще два питання – перспектива реінтеграції півострова, а також переслідування громадян України в Криму – мали по 5% ефіру телеканалів.
За словами Сергія Костинського, такі показники висвітлення тем АТО і окупації Криму не є достатніми для країни, яка сьогодні несе тягар війни, бореться за незалежність, за звільнення своїх окупованих територій. «На нашу думку, сьогодні це – питання відповідальності, питання того, що суспільство має знати, має бути поінформованим про те, що справді відбувається з окупованими, непідконтрольними територіями, яка там ситуація. Ці теми мають бути топовими», – висловився він.
Оприлюднені дані є першим етапом моніторингу стосовно висвітлення телеканалами тем АТО і окупації Криму. Наступним кроком, за словами Юрія Артеменка, стане моніторинг таких телеканалів загального перегляду, як «UA:Перший», «ICTV», «Україна», «Інтер», «1+1», «НТН». Результати цього моніторингу Національна рада оприлюднить у грудні цього року. «З наступного року моніторинг інформаційно-розважальних та інформаційних телеканалів стосовно висвітлення тем АТО та окупації Криму буде проводитися регулярно. Ми побачимо ситуацію в динаміці. І суспільство, на нашу думку, зможе робити свої висновки щодо того, хто більш, а хто менш відповідально ставиться до висвітлення ситуації на сході та півдні», – сказав він.