У Міжнародний день захисту дітей Національна рада пропонує мовникам ознайомитися із цікавим досвідом регулятора медіа Марокко, який на своєму дистанційному засіданні 7 травня 2020 року оприлюднив рекомендації, які стосуються впливу та споживання ЗМІ молодими аудиторіями упродовж періоду ізоляції, введеної владою для обмеження поширення епідемії коронавірусу.
Вища рада з аудіовізуальних комунікацій (CSCA) у рамках своїх повноважень щодо захисту прав дітей та збереження їх фізичної, психічної та психологічної цілісності від можливих ризиків, пов’язаних зі ЗМІ, нагадує, що в умовах ізоляції ризики перенапруження збільшуються та ускладнюються, зокрема, через те, що безперервний потік інформації про кризу здоров’я та зусилля з підвищення обізнаності, які використовуються на радіо і телебаченні, можуть стати джерелами тривоги для дітей і молоді. Ця ситуація вимагає додаткового інформаційного впливу на цю аудиторію щодо проблем охорони здоров’я, зокрема через діалог, який має відбуватися у межах сім’ї.
Регулятор рекомендує здійснювати сімейний нагляд під час споживання інформації дітьми, приділяючи особливу увагу контенту телевізійних новин та 24-годинних новинних каналів. Крім того, звертає увагу на той факт, що «багатоекранне» життя молодих аудиторій має потенціал для посилення тривоги, викликаної пандемією.
Вища рада вимагає особливої уваги і до зростання часу, проведеного перед екранами у зв’язку із загальним збільшенням споживання аудіовізуальних та цифрових медіапослуг під час ізоляції, і до наслідків від спожитого контенту дітьми та підлітками.
Якщо це збільшення екранного часу частково пов’язане з обов’язковою академічною потребою під час ізоляції (дистанційна освіта), то споживання ЗМІ для рекреаційних цілей повинно бути пропорційним споживанням, яке ґарантує, що збільшення часу перед екраном не зашкодить ні рівновазі, ні здоров’ю молоді.
Регулятор рекомендує, щоб через сімейний нагляд за споживанням ЗМІ було встановлено чітке розмежування між освітою та дозвіллям перед екраном. Така батьківська регламентація, з одного боку, розглядається як засіб захисту дитини, від якого вона може отримати користь за допомогою щоденних розкладів, що визначають час біля екрана і час без екрана, а з другого боку – вона розділяє споживання ЗМІ для освіти і для відпочинку.
CSCA попереджає, що велике зростання споживання ЗМІ дітьми і молоддю під час ізоляції несе довгострокові ризики. Це циклічне зростання справді може створити звички, від яких буде важко відмовитися після повернення до буденного життя. Тому слід враховувати, що у розкладі дня дітей має бути час для діяльності поза екраном.
Не треба забувати і про певний брак медійної та комунікаційної освіти молоді. На думку регулятора, родини повинні інвестувати у підвищення медійної та інформаційної обізнаності своїх дітей під час нинішньої пандемії. Водночас він наголошує на тому, що реалізація цілей національного плану освіти щодо медійної та інформаційної грамотності – це колективна відповідальність, яка покладається на інституційні, професійні та громадянські організації.
Щоб сприяти кращому розумінню чинних медіапрактик та фактичних даних щодо дитячої аудиторії у медіасвіті, а також для забезпечення кращої підтримки мовників у їхніх зусиллях щодо захисту прав дітей і молоді, CSCA висловлює свою готовність до посилення відповідної діяльності, особливо у дослідженнях, що стосуються контенту, призначеного для дітей, а також особливостей використання ЗМІ молодою аудиторією.
Джерело: сайт CSCA