Регулятор підбив підсумки роботи зі зверненнями громадян і запитами на отримання публічної інформації у 2019 році

28.02.2020

На засіданні 30 січня Національна рада розглянула узагальнену інформацію про звернення громадян, які надійшли до регулятора у 2019 році,  та взяла її до відома. Загалом за попередній рік Національна рада одержала 842 письмових звернення громадян та опрацювала 33 запити на отримання публічної інформації від юридичних і фізичних осіб. Зокрема, на підставі скарг громадян минулого року проведено дві позапланові перевірки діяльності ліцензіатів і до них було застосовано по дві санкції одночасно – «оголошення попередження» та «стягнення штрафу».

 Найбільше звернень – майже чверть загальної кількості – знову надійшло від жителів столиці, цьогоріч їх кількість становила 196 звернень. Активними дописувачами були також жителі Дніпропетровської (78), Донецької (57), Запорізької (54), Київської (43), Львівської (45), Одеської (46) і Харківської областей (44).

2019 року увага заявників насамперед була зосереджена на проблемах, які стосуються впровадження цифрового мовлення. Здебільшого громадяни скаржились на неякісний прийом сигналу або ж неможливість його прийому.

У період проведення в Україні передвиборних кампаній до Національної ради надійшла низка звернень щодо порушень телерадіоорганізаціями виборчого законодавства. Зокрема, дописувачі повідомляли про внесення до інформаційних телерадіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України, незбалансований підхід до розміщення передвиборних матеріалів, приховану політичну рекламу тощо.

Як і в попередні звітні періоди, актуальними питаннями листів залишилися дотримання телерадіокомпаніями мовних вимог та інформаційна безпека і захист вітчизняного телерадіопростору від загроз як внутрішнього, так і зовнішнього характеру. Також громадяни далі скаржилися на зміст програмного наповнення телерадіоефіру. Основними темами таких листів були: зауваження щодо жанрового спектра програм і передач, нарікання на ефірний продукт, який, на думку дописувачів, не відповідає нормам суспільної моралі, скарги щодо наявності недостовірної інформації.

Значна кількість звернень від глядацької аудиторії надійшла до регулятора під кінець року у зв’язку з інформацією про кодування супутникового сигналу провідних українських медіагруп.

Національна рада надавала громадянам роз’яснення в межах компетенції, визначеної чинним законодавством. Приміром, для вжиття відповідних заходів реагування на скарги щодо якості цифрового мовлення значну кількість звернень було надіслано до провайдера цифрової загальнонаціональної телемережі ТОВ «Зеонбуд», м. Київ. Окремі звернення було розглянуто на засіданнях робочої групи Національної ради для здійснення нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства. Листи, у яких ішлося про зміст рекламної продукції, зазвичай надсилалися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за належністю.

Також на підставі, а також з урахуванням звернень стосовно наявності ознак порушень у мовленні телерадіокомпаній Національна рада проводила моніторинг програм і за результатами перевірок діяльності ліцензіатів ухвалювала рішення. Так, на засіданнях Національної ради було ухвалено рішення про застосування одночасно двох санкцій – «оголошення попередження» та «стягнення штрафу» – до мовників ТОВ «ДАНІ-теплоцентр», м. Балаклія Харківської області, і ПП «ТРК «Телком», смт Десна Чернігівської області.  

Переважна більшість із опрацьованих 33-х запитів на отримання публічної інформації від юридичних та фізичних осіб стосувалася надання копій документів за результатами діяльності регуляторного органу: рішень Національної ради, протоколів засідань тощо.

Відповіді на всі запити було надано вчасно, згідно зі статтею 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Інформація про надходження і стан виконання запитів системно оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національної ради. Таким чином, як і в попередні періоди, 2019 року Національна рада виконала зобов’язання щодо опрацювання звернень громадян і запитів на отримання публічної інформації та забезпечила максимальний зворотний зв’язок із громадськістю.  

Ілюстрація із сайту ukrinform.ua