Національна рада ініціювала підтримку регіональних і місцевих мовників через проєкт «Media Change Ukraine», а також бере до уваги повідомлення ліцензіатів про проблеми, які виникають нині у телерадіокомпаній через запроваджені урядом карантинні заходи для запобігання поширенню вірусу COVID-19.
Засідання Національної ради 23 квітня вперше відбулося в режимі відеоконференції. Таку можливість було погоджено з унесенням змін до Регламенту Національної ради (рішення від 09.04.2020 № 516). Засідання регуляторного органу, як і завжди, було відкритим. За його перебігом можна було спостерігати на сайті державного органу, а також на сторінці соціальної мережі «Фейсбук».
Ольга Герасим’юк поінформувала, що ліцензіати відповідно до звернення регуляторного органу попереджають Національну раду про те, які проблеми переживають, щоб їх можна було враховувати в роботі під час моніторингу їхньої діяльності.
Станом на 22 квітня надійшло 26 таких повідомлень від телерадіокомпаній. 18 повідомлень – про зміну сітки мовлення під час карантину, з них 9 – від телеканалів: загальнонаціональних – 3, супутникових – 3 і регіональних – 3. А також 9 звернень від радіокомпаній: загальнонаціональне мовлення – 2, супутникове – 1, регіональне – 2, місцеве – 4.
Тимчасово припинили мовлення 5 ліцензіатів, із них 2 телеканали: ТРК «Відродження ТБ» у місті Дніпрі (супутникове мовлення) – у зв’язку з фінансовими і технічними проблемами – і один місцевий телеканал. Тимчасово не працюють 3 радіоканали місцевого мовлення.
Також про неможливість вчасно розпочати мовлення через рік після отримання ліцензії внаслідок організаційної, фінансової неспроможності освоєння частот під час карантинних заходів повідомили Національну раду 3 мовники: 1 – місцевий телевізійний мовник і 2 радіомовники – регіонального і місцевого охоплення.
Ольга Герасим’юк нагадала про започатковану членом Національної ради Максимом Онопрієнком ініціативу з обміну контентом для регіональних і місцевих мовників «Media Change Ukraine».
Максим Онопрієнко констатував, що із початком карантину багато мовників, особливо місцевих, регіональних, зіткнулися з проблемою нестачі контенту для заповнення ефірів, адже були призупинені проєкти власного виробництва, окрім інформаційного мовлення, багато працівників телекомпаній переводили на дистанційну роботу. Звичайно, у таких мовників немає достатнього запасу чи каталогу, баз, архівів, проєктів власного виробництва, аби заповнити у цей час власний ефір. Крім того, до започаткування проєкту «Media Change Ukraine» спонукало бажання «подбати про наших телеглядачів, щоб вони в цьому суцільному негативному інформаційному потоці також мали можливість дивитися щось корисне, пізнавальне і позитивне», – сказав Максим Онопрієнко.
Станом на 23 квітня платформа mediachange.com.ua має 88 зареєстрованих телеканалів, представлені всі області України. У цій базі даних на сьогодні майже півтори тисячі годин контенту. Вчора, наголосив член Національної ради, вона поповнилася новими програмами, що особливо цінно з огляду на продовження терміну карантину.
Найбільшу популярність, очікувано, мають розважальні програми і документальні фільми. Це може бути пов’язане з тим, що вони більш складні у виробництві, і не кожен телеканал має змогу виробляти такий продукт. Крім того, проєкт дав змогу більше дізнатися про контент, який є у різних місцевих й регіональних компаній. Так, з’ясувалося, що, наприклад, Закарпаття робить дуже сильні документальні фільми, Хмельницький пробує реалізовувати різні формати. «Я справді аплодую нашим місцевим мовникам, тому що нам здається, що на тих телеканалах в основному новини, а насправді – дуже різноманітний і цікавий, і якісний контент», – наголосив Максим Онопрієнко.
За словами члена Національної ради, регуляторний орган має зворотний зв’язок. Багато телеканалів, не порушуючи програмних концепцій, змогли практично максимально наповнити свої ефіри контентом інших телеканалів. Щоб не викликало жодних запитань, з юридичним управлінням регуляторного органу і юристами телеканалів опрацьовано юридичну сторону цього питання. На платформі міститься угода, реєструючись, мовники погоджуються із правилами та умовами, які прописані у ній, – надання контенту безкоштовно, використання лише у власних ефірах, не в Інтернеті, і на період офіційно встановленого часу дії карантину.
Цей проєкт став дуже цікавим для багатьох телекомпаній і об’єднав різні частини країни, сприяв обміну інформацією одне про одного. «Ми ще ніколи не були так близько один до одного, як зараз, і в комунікації, і в обміні контентом», – написав директор одного з телеканалів.
Мовники і далі мають змогу доєднатися до цього проєкту, наповнюючи свої ефіри новими пізнавальними передачами.