14 квітня в рамках серії вебінарів «Медіаграмотність у Європі: підходи країн» відбувся черговий захід, присвячений досвіду Ірландії. Ця серія вебзаходів, на яких розглядаються питання впровадження ініціатив із медіаграмотності в країнах Європи, організована за підтримки Мережі «NordMedia» та Асоціації «Media & Learning Association».
Ірландія належить до тих країн Європи, де регуляторні органи у сфері медіа мають офіційний вплив на просування медіаграмотності. Серед інших країн – Гібралтар, Іспанія, Кіпр, Латвія, Македонія, Німеччина, Норвегія, Польща, Португалія, Угорщина, Франція і Чехія.
Відповідно до Закону про мовлення (2009 рік) Регуляторний орган у сфері медіа Ірландії (BAI) зобов’язаний «заохочувати і сприяти дослідженням, заходам, спрямованим на розвиток медіаграмотності, в тому числі шляхом співпраці з мовниками, педагогами та іншими зацікавленими суб’єктами». У грудні 2016 року була опублікована Стратегія BAI у сфері медіаграмотності, спрямована на підвищення поінформованості і сприяння розширенню співробітництва у цій сфері. До основних функцій регулятора у цьому напрямі, зокрема, належать: координація роботи з мережевими групами, представлення проєктів спільно з іншими зацікавленими сторонами, представлення проєктів незалежно від інших зацікавлених сторін, співфінансування проєктів у сфері медіаграмотності, фінансування досліджень, розвиток та імплементація політики медіаграмотності.
Департамент комунікацій, клімату і навколишнього середовища (DCCAE) відповідає за розробку нормативно-правової бази у сфері мовлення та ЗМІ в Ірландії. У 2013 році DCCAE оприлюднив Національну цифрову стратегію, яка була розроблена для громадян і спільнот, передбачивши наділення їх повноваженнями й мотивацією щодо використання інтернету для отримання економічної та соціальної вигоди у цифровому світі. У рамках цієї стратегії реалізується низка проєктів і функціонують відповідні мережі: «Be Media Smart», «Webwise», «Школа цифрового чемпіона», Консультативна група з питань управління інтернет-контентом, Форум радіо співтовариства Ірландії (CRAOL), «Схема ваучерів онлайн-торгівлі», «Програма пільг», Асоціація телевізійних спільнот (СТА), «Безпечний інтернет», Ірландська мережа цифрового включення і залучення (INDIE), Інститут кіно (IFI), Глобальна мережа комп’ютерних клубів для молоді (CoderDoJo), «Excited» – проєкт національної асоціації громадських, волонтерських та благодійних організацій Ірландії «The Wheel», «Age Action» – національна незалежна організація з питань старіння для осіб похилого віку тощо. Уряд Ірландії створив Управління з питань безпеки в інтернеті, основне завдання якого забезпечення прав дітей на безпечне користування цифровими медіа.
Факти підтверджують необхідність посилення медіаграмотності у населення:
83% європейців вважають, що фейкові новини загрожують демократії; 73% європейських користувачів інтернету стурбовані розповсюдженням дезінформації у передвиборні періоди; 68% європейців стверджують, що стикаються з фейковими новинами принаймні раз на тиждень.
Під час вебінару в розповіді про наймасштабніші проєкти з медіаграмотності в Ірландії було представлено інформацію про два поточних проєкти: «Be Media Smart» і «Webwise».
«Be Media Smart» – одна з найновіших інформаційно-роз’яснювальних кампаній з підвищення обізнаності громадськості Ірландії. Була розпочата паралельно з Європейським тижнем медіаграмотності у березні 2019 року.
Кампанія координується ініціативою «Media Literacy Ireland», яка є унікальною за форматом співпрацею різних організацій, у тому числі засобів масової інформації (мовлення, видавці новин, цифрові організації), інтернет-провайдерів, бібліотек, наукових кіл, а також громадськості та волонтерського сектору. Формуванню мережі сприяв медіарегулятор Ірландії (BAI).
Девізом кампанії «Be Media Smart» є заклик до людей усіх вікових груп: «Зупинись! Подумай! Перевір!». Він стосується надійності інформації, з якою вони зустрічаються на будь-якій медіаплатформі. Кампанія розроблена, щоб допомогти людям в аналізі джерел інформації, які можуть бути ненадійними, а також містити навмисно неправдиву або оманливу інформацію, і спрямована на покращення розуміння людьми медіапроцесів і взаємодії з медіаресурсами, а також на формування навичок оцінювання контенту на всіх платформах.
Основними інформаційними складовими кампанії «Be Media Smart» є спеціальний вебсайт www.bemediasmart.ie, телевізійна і радіореклама, соціальна мережа і загальнонаціональна PR-кампанія. У бібліотеках розповсюджуються інформаційні брошури кампанії.
Ще один представлений в рамках заходу ірландський проєкт – «Webwise». Це – Ірландський центр інформування про безпеку в інтернеті, який співфінансується Департаментом освіти та кваліфікації Ірландії і Фондом Європейського Союзу «З’єднуємо Європу».
«Webwise» є частиною ірландської технології PDST в освіті (складової Служби професійного розвитку вчителів (PDST)), яка сприяє і підтримує інтеграцію цифрових технологій у викладання та навчання в школах.
Проєкт «Webwise» сприяє розвитку навичок автономного, ефективного і безпечного використання інтернету молодими людьми через застосування стійкої інформаційної та просвітницької стратегії, націленої на батьків, вчителів і самих дітей.
Проєкт розробляє і розповсюджує ресурси, які допомагають вчителям інтегрувати безпеку інтернету у викладання та навчання у своїх школах. Проєкт формує інформацію, поради та інструменти для батьків, щоб підтримати їхню участь в онлайн-житті своїх дітей. Молодіжна консультативна група проєкту «Webwise» розробляє орієнтовані на молодь ресурси для підвищення обізнаності, а також кампанії, що стосуються таких тем, як кібербулінг.
Ці вебінари відкриті для всіх, хто цікавиться темою медіаграмотності – для можливості аналізу, нових ідей та натхнення. Дізнатись більше, передивитись записи попередніх заходів і зареєструватись на майбутні заходи можна тут.