19 червня в Національній раді відбулася селекторна нарада із працівниками регуляторного органу в регіонах, на якій обговорено перші результати моніторингів мовлення теле- і радіоканалів при висвітленні виборчої кампанії народних депутатів. У ній взяли участь члени Національної ради Сергій Костинський і Максим Онопрієнко, представники регулятора в областях, керівники структурних підрозділів.
Під час проведення виборчої кампанії робота представництв регулятора в регіонах є надважливою, тим часом відбувається ротація представників Національної ради в областях – у переважної кількості з них завершився термін повноважень, і регулятор оголосив конкурси на вакантні посади.
Перші моніторинги мовлення, проведені представниками і працівниками секретаріатів у регіонах, не зафіксували ознак порушень, повідомив начальник управління представників Сергій Савельєв. Однак, як і під час президентських виборів, виникають деякі запитання, на які законодавство не дає чітких відповідей.
Зокрема, постало питання, чи вважати порушенням розміщення в ефірі телеканалу матеріалів передвиборної агітації партії або політичного об’єднання, які не зареєстровані в ЦВК. Це стосувалося трансляції у Харківській області політичної реклами партії «Самопоміч». На думку учасників наради, якщо такі матеріали транслюються в блоці комерційної реклами, то це відповідає законодавству, якщо ж вони розміщені з відбивкою «політична реклама» або «політична агітація» – то це порушення законодавчих норм.
Також було порушено питання щодо трансляції в ефірі місцевих каналів заходів за участі народних депутатів – це політична агітація чи висвітлення перебігу передвиборної кампанії? Начальник відділу моніторингу Вікторія Дубінкіна зауважила, що для визначення збалансованості подачі інформації такі ситуації варто розглядати системно. На її переконання, саме тижневі і цілодобові моніторинги можуть вказати, чи це висвітлення окремих подій, чи цілеспрямована системна робота мовника на одного з кандидатів.
Сергій Костинський наголосив, що для визначення стандарту збалансованості будуть корисними не лише факти, які мають ознаки порушення виборчого законодавства. Дуже важливим є те, чи подає телеканал інформацію про різних учасників процесу та які кількісні показники цієї інформації. «Згідно з методологією, розробленою для нас Радою Європи, ми маємо встановлювати, чи є медіа упередженими щодо учасників виборчого процесу», – зауважив він. Для регулятора важливо, щоб телеканали, радіостанції не лише дотримувалися вимог законодавства, а й демонстрували високу культуру журналістської діяльності, яка б відповідала усталеним стандартам.
Йшлося також про трансляцію спонсорських роликів. Роман Кіфлюк, начальник управління контролю та аналізу телерадіомовлення, пояснив, що, оскільки сам факт спонсорства відбувається з метою популяризації бренда чи знака для товарів і послуг, у цьому разі суб’єкта, який бере участь у виборчій агітації, то будь-які прояви спонсорства, що будуть марковані як спонсорство кандидата, потрібно вважати політичною агітацією.
Окрім того, учасники наради розглянули питання розміщення телерадіоорганізаціями розцінок ефірного часу у друкованих ЗМІ під час виборчої кампанії. Сергій Савельєв поінформував, що представники підготували інформацію щодо розцінок, які публікували місцеві компанії. Але існує проблема, що місцеві друковані комунальні ЗМІ майже припинили своє існування. Тому мовники були змушені публікувати розцінки в інших виданнях, аби встигнути до початку виборів. Відділ моніторингу також здійснив аналіз розцінок, розміщених у газетах «Голос України» і «Урядовий кур’єр».
Наступну селекторну нараду з представниками Національної ради в областях заплановано провести 5 липня.