Закон України «Про медіа» вперше у Європі визначив положення про правове регулювання діяльності медіа в умовах збройної агресії. Вони закріплені у IX розділі Закону. Національна рада підготувала роз’яснення щодо специфіки такого регулювання. Розповідаємо про встановлені обмеження, відповідальність і особливі процедури, передбачені законодавством.
Розділ 9 Закону визначає обмеження щодо змісту інформації в медіа, пов’язані зі збройною агресією; обмеження щодо структури власності та фінансування медіа під час збройної агресії. Окреслює особливості регулювання діяльності у сфері медіа на тимчасово окупованих територіях тощо.
Дев’ятий розділ є обмеженим у часі: визначені ним положення починають працювати з моменту визнання Верховною Радою України певної держави державою-агресором (державою-окупантом), і його дія триває ще протягом п’яти років із дня прийняття Парламентом рішення про скасування такого статусу. Упродовж такого п’ятирічного строку Верховна Рада зобов’язана щорічно переглядати необхідність застосування передбачених цим розділом обмежень та ухвалювати постанову про продовження дії чи скасування чинності положень цього розділу.
Суб’єктам у сфері аудіовізуальних, друкованих та онлайн-медіа встановлено обмеження стосовно змісту інформації:
Суб’єктом у сфері медіа в Україні відповідно до положень Закону не можуть бути:
Медіарегулятор має право відмовити цим особам в реєстрації чи отриманні ліцензій. Водночас якщо вони уже є ліцензіатами або реєстрантами, – анульовує ліцензію сам або звертається до суду.
Закон передбачає вимоги до медіа у разі, якщо вони опинилися в тимчасовій окупації:
Закон і затверджене Національною радою на його основі положення регулюють особливості ліцензування та реєстрації у сфері медіа в період дії воєнного чи надзвичайного стану:
Обмеження також стосуються і діяльності іноземних лінійних медіа:
Іноземні телеканали, які зареєстровані в країнах-членах Європейського Союзу, можуть вільно поширюватися в Україні.
У разі виявлення зазначених вище обставин щодо цих медіа Національна рада уповноважена обмежити їх ретрансляцію і повідомляє регулятора країни, де канал був зареєстрований.
До повноважень Національної ради також належить створення і ведення Переліку аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення та сервісів провайдерів аудіовізуальних сервісів держави-агресора. Вказані підстави для внесення до нього і вилучення:
За грубе порушення на медіа може бути накладений штраф та застосовані інші заходи реагування, передбачені Законом. У разі повторного грубого порушення медіарегулятор буде звертатися до військового командування для відповідного реагування.
Повністю інфографіку дивіться тут: