Вимоги до суб’єктів у сфері онлайн-медіа, які потрібно врахувати в роботі після реєстрації   

18.04.2024

Звертаємо увагу суб’єктів у сфері онлайн-медіа, що їхня діяльність має відповідати вимогам чинного законодавства. Регулятор підготував допоміжний гайд із найчастішими й типовими порушеннями, з якими може зіштовхнутися онлайн-медіа. Перевірте своє медіа після набуття офіційного статусу. Вибірка типових порушень, які можуть найчастіше допускати онлайн-медіа, зібрана на підставі аналізу вебсторінок під час їх реєстрації.

№ 1. Назва онлайн-медіа

Порушення: Назва на сторінці онлайн-медіа в інтернеті відрізняється від його офіційної назви, яку зареєстровано і внесено до Реєстру суб’єктів у сфері медіа (Реєстр).

Що порушує: пункт 1частини п’ятої статті 37 Закону України «Про медіа».

Як має бути: Зареєстровані суб’єкти у сфері онлайн-медіа зобов’язані вказувати на своїх ресурсах в інтернеті офіційну (зареєстровану) назву. Задля уникнення цього порушення важливо ще на етапі реєстрації коректно писати в заяві назву свого онлайн-медіа. Звертайте увагу на мову і спосіб написання, адже назва, яку ми бачимо на вашому вебсайті або онлайн-профілі, має бути однаковою із тією, що вказана в заяві про реєстрацію.

Текст статті повністю – пункт 1частини п’ятої статті 37 Закону України «Про медіа».

№ 2. Вихідні дані

Порушення: Зареєстровані онлайн-медіа не розміщують або розміщують не у всьому обсязі інформацію про «вихідні дані».

Що порушує: частину п’яту статті 37 Закону України «Про медіа».

Як має бути: Онлайн-медіа, які успішно пройшли реєстрацію в Національній раді, повинні оприлюднювати на своєму вебсайті (у своєму онлайн-профілі) певний перелік вихідних даних, а саме:

1) офіційну (зареєстровану) назву онлайн-медіа;

2) поштову адресу, телефон, адресу електронної пошти суб’єкта;

3) ідентифікатор онлайн-медіа в Реєстрі.

Переважно медіа розміщують ці дані в розділах, де наведена інформація про медіа («Про нас»/«Про канал»), контакти, або в «політиці конфіденційності» – це може бути окремий розділ, нижня частина (футер) вебсайту, описова частина профілю тощо.

Текст статті повністю – частина п’ята статті 37 Закону України «Про медіа».

№ 3. Ідентифікація реклами

Порушення: Онлайн-медіа публікують поруч із новинами чи іншою інформацією матеріали, які просувають певні послуги і мають гіперпосилання на вебсайт бізнесу для замовлення, але медіа у жоден спосіб не позначають цю інформацію як рекламну. В інших випадках такі матеріали публікуються в розділах або позначені хештегами, які мають назви «Промо», «Новини компаній», «Партнерські матеріали» тощо.

Що порушує: статтю 9 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: Реклама повинна бути відокремлена від іншої інформації і позначатися у спосіб із використанням слова «реклама». Часто вживані раніше позначення «Промо», «Новини компаній», «Партнерські матеріали» нині не відповідають вимогам законодавства і більше не можуть використовуватися для поширення рекламної інформації.

Онлайн-медіа, які дотримуються цієї норми Закону, для позначення реклами, приміром, створюють окремий розділ із назвою «РЕКЛАМА», пишуть наприкінці матеріалів «на правах реклами», позначають публікації хештегами зі словом «реклама» тощо. Звертаємо увагу, що розміщувати приховану рекламу Законом заборонено.

Текст статті повністю – стаття 9 Закону України «Про рекламу».

№ 4. Реклама азартних ігор

Порушення:  рекламується онлайн-казино, яке не має ліцензії КРАІЛ на провадження відповідної діяльності в Україні, розміщена рекламна інформація про азартні ігри без обов’язкового попередження, текст реклами викладено в такий спосіб, що створюється враження, ніби виграти легко.

Що порушує: частини п’яту, шосту і сьомустатті 221 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: Замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути лише суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Без наявності у таких суб’єктів ліцензії будь-яке рекламування їх діяльності  у сфері організації та проведення азартних ігор забороняється.

Не менше ніж 15% площі усієї реклами азартних ігор, яка розміщується у текстовій формі, має займати таке попередження: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри». Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим.

Текст статті повністю – стаття 22-1 Закону України «Про рекламу» .

№ 5. Реклама лікарських засобів 

Порушення: розміщено рекламу препаратів для лікування,які в Україні рекламувати не дозволено. Реклама лікарських засобів публікується без обов’язкового попередження про шкоду самолікування, а в тексті таких рекламних матеріалів немає інформації щодо необхідності консультації з лікарем та ознайомлення з інструкцією.

Що порушує: частини першу, другу і четверту статті 21 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: Здійснюйте ретельний контроль за відбором препаратів для рекламування. Рекламувати можна не всі лікарські засоби, а лише ті, що дозволені центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. Ця ж вимога стосується і рекламних матеріалів про медичні вироби та методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації. 

Забороняється реклама рецептурних ліків, а також препаратів, що внесені до переліку заборонених або щодо яких є відповідна інформація в Державному реєстрі лікарських засобів.

Не менше ніж 15% площі всієї рекламної інформації про лікарські засоби має займати текстове попередження: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я».

Текст статті повністю стаття 21 Закону України «Про рекламу».

№ 6. Реклама тютюнових виробів

Порушення: Онлайн-медіа розміщують текстові рекламні публікації або рекламні банери про електронні сигарети (вейпи) і кальяни з їх зображенням. Такі рекламні матеріали часто зображують вейпи як менш шкідливу альтернативу курінню тютюнових виробів, а кальяни подаються як спосіб проведення дозвілля. Також у таких публікаціях часто розміщують клікабельні гіперпосилання, які дозволяють користувачу перейти на вебсайт спеціалізованого інтернет-магазину для купівлі предметів, пов’язаних із курінням.  

Що порушує:пункт 1 частини першої статті 22 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: Заборона й обмеження стосуються не лише тютюнових виробів. Електронні сигарети і кальяни так само входять до переліку предметів, пов’язаних із курінням, які у низці засобів, зокрема і в онлайн-медіа, рекламувати взагалі заборонено.

Текст статті повністю – стаття 22 Закону України «Про рекламу».

№ 7. Мова вебсайту або профілю онлайн-медіа

Порушення: стартовасторінка онлайн-медіа за замовчуванням завантажується російською мовою або ж мовні версії вебсайту не відокремлені, й одна версія містить більше ніж одну мову. Приміром, у версії вебсайту державною мовою також є матеріали та елементи інтерфейсу російською мовою. 

Що порушує: частину шосту статті 27 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Як має бути: Сторінка онлайн-медіа під час завантаження повинна відкриватися одразу державною мовою. Версія вебсайту іншими мовами може існувати тільки поруч із основною українською. Таким чином, інші мовні версії повинні бути відокремлені й надавати користувачу можливість самостійно обирати і перемикати їх.

Виняток щодо мови основної версії вебсайту передбачений для наукових видань, яким дозволяється виходити державною мовою, англійською мовою та/або іншими офіційними мовами Європейського Союзу.

Текст статті повністю – 27 стаття Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

№ 8. Мова реклами

Порушення: у більш старих публікаціях, які розміщувалися в медіа рік два тому, фіксується багато реклами російською мовою, попри те, що у той час  законодавчі вимоги щодо мови реклами в Україні вже діяли. На окремих вебсайтах є спеціальні розділи/хештеги для розміщення реклами саме російською мовою, під якими дотепер виходять нові публікації.

Що порушує: частину першу статті 32 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»,  частини першу і шостустатті 6 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: Законом визначено, що мовою реклами в Україні може бути тільки державна мова. Будь-якими іншими мовами поширення рекламної інформації заборонено.

Текст статті повністю – частина перша статті 32 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»,  частина перша і шоста статті 6 Закону України «Про рекламу».

№ 9. Реклама алкогольних напоїв 

Порушення: банер або матеріал, де рекламується алкоголь, розміщено без обов’язкового попередження про шкоду його надмірного споживання.

Що порушує: частину сьому статті 22 Закону України «Про рекламу».

Як має бути: не менше ніж 15% площі всієї реклами алкогольного напою має займати таке текстове попередження: «Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я». Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим.

Текст статті повністю – частина сьома статті 22 Закону України «Про медіа».

№ 10. Нецензурні висловлювання

Порушення: у профілі онлайн-медіа в соціальних мережах, у телеграм-каналах чи на каналах у відеохостингу в розділі для коментарів використовується нецензурна лексика.

Що порушує: пункт сьомий частини першоїстатті 42 Закону України «Про медіа».

Як має бути: чинним законодавством нецензурну лексику в медіа визначено інформацією, яка може завдати шкоди фізичному, психічному або моральному розвитку дітей. Її поширення підлягає обмеженню. Онлайн-медіа можуть розміщувати таку інформацію тільки за умови забезпечення належного попередження про потенційну шкідливість такої інформації для дітей.

Текст статті повністю – стаття 42 Закону України «Про медіа».


Перейти до вмісту