Ознаки поширення передвиборної агітації зафіксовано навіть у день тиші – регулятор призначить перевірки

29.10.2020

Робоча група Національної ради, яка здійснює нагляд за мовленням телерадіоорганізацій під час місцевих виборів, 28 жовтня під головуванням відповідального секретаря Юрія Зіневича провела чергове  засідання. На ньому розглядалися результати моніторингів ефірів телерадіоканалів в останній тиждень виборчих перегонів.

Було зазначено, що в ефірі загальнонаціональних та супутникових інформаційних телерадіокомпаній у період із 17 по 25 жовтня було виявлено достатньо велику кількість ознак порушень законодавства про вибори. На кількох телеканалах зафіксовано такі випадки навіть у день голосування – 25 жовтня.  Порушень у день тиші вже давно не спостерігалося у вітчизняному просторі, зауважили члени робочої групи, і це один із найбільш негативних моментів, на яких треба наголосити. Зокрема, це буде відзначено у звіті регулятора про висвітлення медіа виборчої кампанії 2020 року, констатував Юрій Зіневич.

Так, 25 жовтня  в ефірі  ТОВ «ТРК «112-ТВ» (логотип «112-Україна»), ТОВ «ТРК «Нові комунікації» («Z ZIK»), ТОВ «Новини 24 години» («NEWSONE») зафіксовано один і той самий сюжет, у якому народний депутат І. Кива висловлював абсолютну підтримку кандидату на посаду Київського міського голови О. Попову та партії «Опозиційна платформа – За життя». Зауважено, що «Z ZIK» припинив пряме включення, прокоментувавши, що порушуються норми виборчого законодавства. Поширення агітаційних матеріалів у день волевиявлення громадян є порушенням строків агітації, передбачених статтею 52 Виборчого кодексу України.  Двом ліцензіатам Національної ради – «112-Україна» і «NEWSONE» – буде призначено позапланові перевірки.

Найбільше ознак порушень було пов’язано із поширенням прихованої агітації, недотриманням порядку розміщення політичної реклами, оприлюдненням соціологічних досліджень не у всьому обсязі.

Зокрема, в ефірі «Z ZIK» 19.10.2020 о 20:31 зафіксовано трансляцію передачі за участі народного депутата від партії «Опозиційна платформа – За життя» Р. Кузьміна, в якій він закликав «25 числа проголосовать против Зеленского и его Слуг народа». Це є ознакою порушення частини п’ятої статті 51 Виборчого кодексу України. 

В ефірі цього ж каналу зафіксовано також матеріали прихованої агітації у сюжетах за участі кандидата на посаду Київського міського голови від партії «ОПЗЖ» О. Попова:  17.10.2020 о 12:15 – інспекція шкіл, 19.10.2020 о 12:52 – про будівництво метро, 22.10.2020 о 18:07 –  про сміттєвий колапс у Дарницькому районі, це також є ознакою порушення частини п’ятої статті 51 Виборчого кодексу.

Робоча група ухвалила повідомити про виявлені ознаки порушень мовниками виборчого законодавства Центральну виборчу комісію, а ліцензіатам вказати на неприпустимість таких порушень надалі.

Регулятор виявив ознаки порушення і щодо ідентифікації та порядку трансляції політичної реклами. Зокрема, в ефірі телеканалу «НАШ» 21.10.2020 о 20:03:02 було продемонстровано заставку з написом «Реклама» після чого з 20:03:07 до 20:05:41 тривалістю 00:02:33 (з повторами о 21:04:42 та о 21:33:02) було зафіксовано показ політичної реклами політичної партії «Перемога Пальчевського». Це може означати, що політичну рекламу розміщено на загальних підставах, передбачених Законом України «Про рекламу». Вбачаються ознаки порушення частини восьмої статті 57 Виборчого кодексу України, оскільки політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і позначена як така. Крім того, у цьому випадку площа текстового повідомлення із зазначенням замовника не відповідала вимогам виборчого законодавства, оскільки становила 7,5 відсотка, тобто менше ніж 15 відсотків площі екрана, як передбачено законодавчими нормами.  Також ця політична реклама не була протитрована та/або перекладена на українську жестову мову з метою забезпечення доступності для осіб із порушеннями зору та слуху, що є ознакою порушення частини шостої статті 55 Виборчого Кодексу України.

Ухвалено, що для з’ясування всіх обставин варто призначити цьому мовникові позапланову перевірку.

Відзначено також, що траплялися в ефірі мовників  випадки підтримки партією місцевих кандидатів із ознаками прихованої агітації. Так в ефірі трьох телеканалів –  ТОВ «ТРК «НОВІ КОМУНІКАЦІЇ» («Z ZIK»), ТОВ «Новини 24 години» («NEWSONE»),   ТОВ «ТРК «112-ТВ» («112-Україна») зафіксовано однакову за змістом інформацію про візити представників партії «ОПЗЖ» до різних міст України з метою підтримки місцевих кандидатів – суб’єктів виборчого процесу.  Приміром, ознаки прихованої агітації зафіксовані на каналі «Z ZIK»:

  • 10.2020 о 14:35 – наживо транслювався візит В. Медведчука, В. Рабіновича на Луганщину, зафіксовано символіку партії та участь керівника обласної організації партії Дубового;
  • 10.2020 о 20:36 – Медведчук, Рабінович, Фельдман у Харкові. Була наявна символіка осередку партії «ОПЗЖ» у Харкові;
  • 10.2020 о 21:59 – В.Медведчук, В. Рабінович на Одещині, за участі кандита М. Скорика. Була агітація за М. Скорика і проти Труханова.
  • 10.2020 о 11:33 – зафіксовано виступ народного депутата Н.Королевської на Донеччині, підтримка кандидата від партії «ОПЗЖ» на посаду міського голови у Маріуполі. Н. Королевська: «наша команда занимает везде первые места». 

Такі випадки мають ознаки порушення частин четвертої і восьмої статті 57, частини п’ятої статті  51 Виборчого кодексу України. Робоча група вирішила, що треба за цими ознаками порушень проводити позапланові перевірки зі складанням адміністративних протоколів.

В ефірі телеканалу «НАШ» 23.10.20 з 13:58:40 до 14:00:54 у передачі «Марафон» зафіксовано антиагітаційну промову (надання публічної оцінки із закликами не голосувати за певну партію) кандидатки на посаду міського голови м. Слов’янська Донецької області від «Партії миру та розвитку» Нелі Штепи проти політичної партії «ОПЗЖ». Це є ознакою порушення частини восьмої статті 57 Виборчого кодексу України, оскільки політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і позначена як така. Щодо цього сюжету, де не чітко видно символіку партії, робоча група обговорить додатково можливі заходи впливу.

Моніторингом за 21.10.2020 в ефірі телеканалу «Z ZIK» о 08:01, 9:01, 11:01,12:01 виявлено надання інформаційної переваги одному із кандидатів: у випусках новин ведучий висвітлював поїздку В. Медведчука на Луганщину та Харківщину. Ведучий озвучив текст, що «ОПЗЖ» –  лідер перегонів (за словами Медведчука). Це є ознакою порушення частини четвертої статті 57, частини восьмої статті 57 Виборчого кодексу. Робоча група вирішила, що регулятор про цю ознаку порушення повідомить і саму компанію, і Центральну виборчу комісію.

Не обійшлося в останній передвиборний тиждень і без порушень оприлюднення медіа соціологічних досліджень. Так, ознаки порушення цих норм виявлено в ефірі  ТОВ «ТРК «Нові комунікації»  19.10.2020 о 14:02 і о 16:05 –  транслювався рейтинг політичних партій на Харківщині та Дніпропетровщині, 20.10.2020 о 14:07 та о 16:05 – рейтинги партій на півдні України, 21.10.2020 о 16:53 і 22.10.2020 о 16:48 – рейтинги партій на Луганщині та Донеччині  без зазначення передбаченої законодавством інформації у всьому обсязі.

Порушення у наведенні даних соціології також зафіксовано в ефірі  ТОВ «Телеканал «Прямий» 23.03.2020 о 07:29 у передачі «Твій вибір» і в ефірі ТОВ «НАШ 365» (логотип «НАШ») 23.10.2020 із 13:58:23 до 14:00:00 у передачі «Марафон». 

Ці факти мають ознаки порушення частини другої статті 50 Виборчого кодексу. Було вирішено, що Національна рада поінформує про це ЦВК.

Серед радіостанцій випадки  ознак порушень виборчого законодавства зафіксовані в мовленні радіо «Люкс» і «Перець фм», які поширювали приховану агітацію. Регуляторний орган вкаже ліцензіатам на ці факти і повідомить про них ЦВК. Усі зафіксовані моніторингом випадки ознак порушень у мовленні теле- і радіокомпаній Національна рада відобразить у своєму звіті, який буде оприлюднено після завершення виборчої кампанії.

Також робоча група розглянула наявність ознак порушень виборчого законодавства у мовленні регіональних та місцевих мовників у період із 19 по 25 листопада. Було заслухано й інформацію про скарги та звернення, які надійшли до регулятора. Ця інформація буде викладена в наступних повідомленнях Національної ради.

Підсумовуючи проведену за виборчий період роботу, член Національної ради Максим Онопрієнко, наголосив, що усі проблеми, які розглядала робоча група, стосуються не лише медіа, це – проблеми і регулятора, і всього суспільства. «Недотримання журналістських стандартів, незаконна політична агітація – вони в цілому руйнують довіру до медіа, і ми втрачаємо не лише глядачів, ми втрачаємо й виборців. Підтвердженням цьому є така низька явка, яка була на цих виборах. Тому що, коли замість достовірних фактів, люди  отримують завуальовані меседжі, вони змінюють своє ставлення і відповідно стають пасивними», – сказав він.

Також Максим Онопрієнко і Юрій Зіневич подякували представникам у регіонах і працівникам секретаріатів, працівникам усіх управлінь Національної ради за відповідальне ставлення до роботи. Ще буде другий тур виборів, і регулятор сподівається, що медіа також до певної міри усвідомлюють свою відповідальність.


Перейти до вмісту