Особливості проведення моніторингу місцевих і регіональних ЗМІ під час виборчої кампанії обговорено на селекторній нараді з представниками Національної ради в областях

28.01.2019

28 січня під час селекторної наради із представниками Національної ради в областях розглянуто низку питань, пов’язаних із виконанням ними повноважень із нагляду за дотриманням регіональними та місцевими засобами масової інформації законодавства про вибори, а також щодо моніторингу мовних квот на телебаченні. У нараді взяли участь член Національної ради Сергій Костинський, керівники управлінь регуляторного органу та працівники апарату Національної ради.

Представників Національної ради насамперед цікавили нюанси поширення в ефірі місцевих телерадіоорганізацій, які здійснюють ретрансляцію загальнонаціональних мовників, політичної реклами. Узгоджену думку юристів регуляторного органу і фахівців управління контролю та аналізу телерадіомовлення висловив його начальник Роман Кіфлюк. Законодавство передбачає, що політична реклама в медіа розміщується на підставі укладених договорів. Тож місцева телерадіоорганізація, навіть здійснюючи ретрансляцію іншого мовника, повинна мати укладену угоду на поширення будь-якої політичної агітації, що виходить в її ефірі. Інакше, за словами начальника юридичного управління Ганни Літвіщенко, фактично відбуватиметься розміщення на регіональному рівні безкоштовної реклами. Зважаючи на це, представники Національної ради мають поінформувати місцевих і регіональних ліцензіатів про необхідність укладення таких угод. Центральний апарат Національної ради зі свого боку нагадає про це загальнонаціональним телеканалам і радіостанціям. Укладені угоди на розміщення передвиборної агітації повинні мати й ті мовники, які готують передачі на умовах спільного виробництва.

Роман Кіфлюк також нагадав представникам в областях роз’яснення заступника голови Центральної виборчої комісії Євгена Радченка про те, що концерти, фільми та інші подібні матеріали за участі осіб, які зареєстровані кандидатами у Президенти, можуть бути розцінені як політична агітація, якщо містять заклики голосувати. Універсального підходу до усіх таких матеріалів немає. Кожен випадок має і буде розглядатися окремо.

Йшлося під час наради і про законодавчі вимоги для ЗМІ оприлюднювати розцінки на політичну рекламу. Знову ж таки озвучено думку Євгена Радченка про те, що розміщення агітаційних матеріалів у тих медіа, які не оприлюднили або невчасно оприлюднили розцінки на політичну рекламу, неправомірне. Водночас, зауважив Роман Кіфлюк,  відповідальності за порушення цих вимог закон не встановив. Тому завданням представників Національної ради в областях, наголосив Сергій Костинський, буде фіксація всіх порушень чинного виборчого законодавства у діяльності медіа, і ці факти будуть проаналізовані й оприлюднені у звіті робочої групи регуляторного органу, яка стежить за перебігом у ЗМІ виборчої кампанії.

«Нам потрібна ця інформація, щоб зрозуміти характер проблеми, масштаб проблеми для того, щоб формувати потім своє бачення щодо модернізації виборчого законодавства, –  сказав Сергій Костинський. – За результатами виборчої кампанії ми підготуємо аналітичний звіт, який опублікуємо і передамо в Комітет Верховної Ради з питань свободи слова та інформаційної політики з метою, щоб усі ці порушення, «білі плями» були враховані в майбутньому для внесення змін в законодавство. Тобто ваша робота фактично дозволить виправити всі ці прогалини закону», – додав він, звертаючись до представників регулятора в областях.

Окремі питання стосувалися моніторингу телеканалів щодо дотримання ними вимог до мови  програм і передач. Відбулася перша хвиля моніторингів на цю тему, і зараз розглядаються їх результати, вже виявлено деякі порушення. На основі аналізу зауважено, що в передачах новин враховується і мова сюжетів, а передачі, де ведучі розмовляють різними мовами, не зараховуються до частки україномовних.

Сергій Костинський додав, що нині Національна рада за результатами консультації з юридичними управліннями медіа-груп готує доповнення до методології моніторингу мовних квот на телебаченні. Таким чином, ще низка проблемних аспектів незабаром буде роз’яснена, що полегшить роботу працівникам Національної ради, які проводять моніторинги ефірів телерадіоорганізацій.