Перший заступник голови Національної ради Ольга Герасим’юк 27 квітня виступила спікером форуму медійного марафону «Чому гендерна рівність важлива для України».
Захід, організований Національним демократичним інститутом міжнародних відносин, присвячувався інноваційним дослідження громадської думки у сфері гендерних питань з метою підвищення рівня обізнаності суспільства про переваги гендерної рівності та сприяння громадській дискусії щодо руйнівного впливу гендерних стереотипів та сексизму.
У своєму виступі Ольга Герасим’юк зауважила, що нині, хоч би які проблеми порушувалися у суспільстві, якщо вони стосуються засобів масової інформації, громадська думка завжди апелює до Національної ради – регулятора у сфері телерадіомовлення. І це добре, бо раніше про цей орган взагалі мало хто знав, окрім представників самої індустрії. Нинішня Національна рада стала майданчиком для обговорення не тільки суто галузевих питань, а й загалом усіх проблем, які існують в інформаційному середовищі нашої країни. І це певна заслуга нинішнього складу державного органу, який є цілком відкритим для ЗМІ і громадськості. Адже всі, хто бажають, можуть прийти на засідання Національної ради і послухати, які ухвалюються рішення, навіть більше, у загальному порядку можуть висловити свою думку з тієї чи іншої теми розгляду.
Питання гендерної рівності до цього часу майже не стояли на порядку денному регулятора, – сказала Ольга Герасим’юк, – а нині вони все частіше набувають актуальності. Цього року регуляторний орган, мабуть, уперше за всі роки, звернув увагу на ознаки порушень щодо гендерної недискримінації у рекламі та спонсорській інформації деяких алкогольних брендів, що транслювалися на початку року в програмах загальнонаціональних каналів. Під час моніторингу було виявлено факти, які можна віднести до порушень гендерних стандартів. Зокрема, використовувалося зображення жінки з деякими дискримінаційними ознаками – за статурою, за віком, зовнішньою привабливістю. Також був випадок гендерної дискримінації чоловіків, коли використовувався стереотип мускулінності – «справжнього чоловіка».
«Треба зауважити, що закон про телебачення, яким ми керуємося, – застарілий. І в ньому немає норм щодо дискримінації за ознакою статі. Є інші законодавчі акти, але в них не міститься механізмів впливу за порушення подібних норм», – наголосила вона. Тому у цьому випадку регулятор звернувся до Індустріального гендерного комітету з реклами з проханням провести експертизу відеоматеріалів, і Комітет підтвердив наявність порушень та звернувся до рекламодавців, аби вони усунули їх. Рекламні ролики було знято з ефіру всіх телеканалів.
«Безперечно, роль регулятора полягає у підвищенні соціальної відповідальності сфери медіа. Ми можемо про це говорити, наполягати, натискати. Ми збираємо круглі столи, менеджерів каналів і розповідаємо їм про це. І я переконана, що нам всім разом треба удосконалювати законодавство, лобіювати питання гендерної рівності і виносити їх на постійне обговорення. Якщо ми будемо розвивати медіа-просвіту, якщо будемо отримувати від громадськості сигнали, то це допомагатиме нам регулювати питання зі сфери гендерної рівності».
Такі ініціативи, як цей марафон, – зауважила Ольга Герасим’юк, – спонукають до обговорення проблем, які існують не тільки в нашій країні, а й не до кінця вирішені в розвинених демократіях. Що більше суспільство говоритиме про проблеми рівності жінок і чоловіків у різних сферах життя, то більше буде приводів і в регулятора медіа-сфери в цьому контексті звертати увагу на мовлення українських теле- і радіоканалів.
Участь у форумі також взяли відомий журналіст Юрій Макаров, письменниця, працівниця «Громадського радіо» Лариса Денисенко. Дискусію модерувала журналістка Ірина Славінська.