Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 19 жовтня 2019 року

21.10.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

 19 жовтня 2019 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Кремлівська дезінформація повторюється: Україна знову стала мішенню атак

Більш ніж третина випадків дезінформації цього тижня присвячена Україні. Це число приблизно співпадає із загальною кількістю занесених у базу дезінформації випадків, що стосуються України. З моменту створення бази даних (англійською) у 2015 році прокремлівські ЗМІ поширювали дезінформацію про державність України (близько 100 випадків), її керівництво (близько 700 випадків) і мову (близько 150 випадків). У базі даних налічується понад 700 випадків дезінформації про Крим і, щонайменше, 200 випадків, у яких Україну звинувачують у нацизмі або фашизмі.

 Цей тиждень винятком не став. Усе ту ж брехню повторюють, знову і знову використовують, переосмислюють, переформульовують і знову пускають в оборот. Палітра дезінформації досить бідна.

«НАТО змушує Україну прямувати антиросійським зовнішньополітичним курсом» − у 300 випадках НАТО звинувачують у тому, що воно примушує Україну щось робити. «Війну проти жителів Донбасу ведуть послідовники Гітлера» − більш ніж у 30 випадках заявляється про зв’язки між Гітлером і нинішнім політичним керівництвом України. Цього тижня було зроблено декілька спроб поставити під сумнів причетність Росії до катастрофи MH17 − 180 аналогічних випадків занесені у базу даних. «Євромайдан організували іноземні сили з метою послаблення Росії» − майже у 80 зареєстрованих у базі випадках «русофобію» пов’язують із Україною. «В Україні легалізували марихуану, щоб маніпулювати населенням» − це хоч відносно оригінально, всього один раніше виявлений випадок.

Братній народ

На початку жовтня президент Росії Володимир Путін висловив незадоволення тим, що в підконтрольних Кремлю ЗМІ Україну висвітлюють непривабливо: «Ми не повинні виставляти нашого сусіда, нашого найближчого сусіда і братній народ без жодного перебільшення, в якомусь невигідному світлі».

Поки прокремлівські ЗМІ, мабуть, не дослухалися до поради президента.

Польща є ще однією улюбленою мішенню дезінформаційних зусиль Кремля. Економіка Польщі нібито залежить від низького рівня життя в країні, її призначення − служити бар’єром від Росії, а елітні польські ЗМІ культивують антиросійські настрої. Литовські геї, згідно з повідомленнями «Супутника», втручалися у вибори в Польщі.

Нападки на ЛГБТ-спільноту

Цього тижня ми виявили декілька дезінформаційних атак на ЛГБТ-спільноту. «НТВ», яким володіє «Газпром», заявив, що заможні геї з’їхалися на ярмарок у Брюссель за «живим товаром». Гей-спільнота також становить небезпеку для Росії, оскільки Захід маніпуляціями змусив її прийняти «західні цінності». А ще ЛГБТ-спільнота втілює богоборство, є символом розпусного життя і морального занепаду. Пошук за ключовим словом «гей» в нашій базі даних видає майже 60 результатів.

Дезінформація − це «мистецтво» брехні. Брехати потрібно переконливо і привабливо, ось дезінформаційні ЗМІ і використовують заїжджені і широко відомі наративиКорумповані елітицінності під загрозоюнезалежність під загрозоюневідворотній колапс. Усе це спливло цього тижня, і все це внесено в нашу базу даних. Усе це повторюється щодня. Нові форми, нові ЗМІ. А брехня все та сама, стара.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Дезінформація як діалог

 Спілкування не буває одностороннім. Навіть найбільш закостенілому рупору пропаганди доводиться пристосовуватися, підлаштовуватися і адаптуватися до аудиторії. Детальніше

Цифра тижня: 150

З 2017 року кількість країн, що використовують організовані кампанії з маніпулювання в соціальних мережах, збільшилася на 150%, з 28 до 70. Детальніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

 «НТВ» нападає на ЛГБТ-спільноту

 «Геї зі всього світу з’їхалися на ярмарок у Брюссель купувати собі дітей»: телеканал «НТВ» відомий як виробник особливо агресивної дезінформації. Детальніше