Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 11 грудня 2020 року

15.12.2020

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей  можна ознайомитися тут.

 11 грудня 2020 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 «НІ, ЦЕ МИ ЖЕРТВА!»

Приклади дезінформації цього тижня забезпечують панорамний огляд тим, пов’язаним із Росією і СРСР. Там, де прийнято просити вибачення, розкаяння не спостерігається, одні звинувачення.

Яскравим тому прикладом є отруєння російського опозиціонера Олексія Навального. Одне з проросійських ЗМІ пише, що Німеччина порушила (opens in a new tab) Конвенцію про заборону хімічної зброї, відмовившись співпрацювати з Росією. Іншими словами, жертва тут не Навальний, а Росія.

Стосовно трагедії MH17 прокремлівські ЗМІ стогнуть, що мета судового процесу  ̶  не встановити істинних винуватців (opens in a new tab). Згідно з цією заявою, хоча було вбито 298 осіб, з точки зору прокремлівських ЗМІ, єдина жертва  ̶   Росія.

Ту ж логіку застосовували і застосовують щодо України. Замість того, щоб визнати, що причиною Голодомору (opens in a new tab) стала безпосередня діяльність радянської влади, прокремлівські ЗМІ звинувачують Україну в створенні «хайпу» щодо цієї теми (opens in a new tab). А, отже, замість 7 мільйонів людей, що померли від голоду, прокремлівські ЗМІ… ну, ви здогадалися.

Брязкання шаблею

Повертаючись до справ нинішніх, прокремлівські ЗМІ заявили, що Румунія і США проводили військові навчання поблизу Криму, оскільки це хороше місце для того, щоб розігрувати сценарій вторгнення в Крим (opens in a new tab). Росія знову жертва, це ж очевидно.

Візьмемо санкції ЄС  ̶  щодо радіошоу, ведучим якого є Володимир Соловйов (opens in a new tab), вони є доказом того, що Німеччина і Європа жадають війни з Росією. Жертва… ну, так, проте жертви все ті бідолахи, які слухають це радіошоу.

Найсвіжіший приклад цього синдрому жертви пов’язаний з Молдовою, де новообрана Майя Санду зажадала (opens in a new tab) виведення приблизно тисячного контингенту російських військ з території Придністров’я і попросила (opens in a new tab) замінити їх місією цивільних спостерігачів ОБСЄ. Московські чиновники назвали це рішення «безвідповідальним (opens in a new tab)», прокремлівські ЗМІ згустили фарби і безпідставно заявили, що це може призвести до силової окупації Придністров’я, щоб спровокувати зіткнення з російськими військами, а потім схвалити інтервенцію НАТО на цій території (opens in a new tab).

Підсумовуючи дезінформацію з розглянутих вище прикладів, стає очевидно: їх основна мета  ̶  довести, що Росія  ̶  жертва, маючи на увазі те, що вона не може бути винуватицею. Створення цього самообразу жертви дозволяє Кремлю маніпулювати громадськістю, уникати відповідальності за агресивну зовнішню політику і використати підконтрольні державі ЗМІ для поширення цього наративу. Для досягнення успіху в доведенні інформації, керівництво RT «вселило зарубіжним журналістам, які працюють у RT UK [Великобританія] і RT America [США] образ Росії як жертви політики Заходу» (opens in a new tab).

21 рік «образ»

Але виставляння себе як жертви також вказує на існування когнітивного дисонансу, що проростає з того, як Кремль поводиться щодо опонентів, і того, яким він вважає себе. Це стає очевидним, якщо простежити, як ЗМІ, що знаходяться під владою Кремля, зображували Кремль у ролі лицаря без страху і докору за його ж наказом. Наприклад, кремлівські секретні договори з Гітлером (opens in a new tab) не загрожували сусідам і не підготували ґрунт для війни. І окупація Росією сусідніх країн ніколи не була окупацією (opens in a new tab), адже відповідала міжнародному праву минулих часів. Не можна також упустити той факт, що незаконна анексія Криму Росією і незаконний напад на Україну були результатом волевиявлення (opens in a new tab) місцевих жителів у відповідь на «кольорову революцію», що фінансується США.

Але є і простіше пояснення. Рік тому ми писали, що культура «образ» є обдуманим маневром щодо росіян від насущних проблем і внутрішніх негараздів у країні (opens in a new tab). Ще в січні 2020 року ми дійшли висновку, що двадцять років правління Путіна були двадцятьма роками образ. А скоро буде вже 21 рік.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

ПРОКРЕМЛІВСЬКІ ЗМІ ЯК ЗАСІБ МАРКЕТИНГУ: ПРОСУВАННЯ ВАКЦИНИ «СУПУТНИК V» У ЛАТИНСЬКІЙ АМЕРИЦІ

«Запорука відмінного маркетингу тепер не в тому, що ви робите, а в тому, як ви про це розповідаєте»,  ̶  так вважають гуру маркетингу, і прокремлівські ЗМІ узяли це на озброєння.  Детальніше

І ПЕРЕМОЖЦЕМ СТАЄ…

Пройшов місяць після президентських виборів у США, а кремлівські ЗМІ все ще продовжують транслювати заяви про зомбі-виборців, маніпуляції, недоліки, порушення і мафію, що підтримує Байдена. Детальніше


Перейти до вмісту