Новий закон про мову посилює вимоги до телерадіоорганізацій щодо звучання української в ефірі

16.05.2019

16 травня в газеті «Голос України» опубліковано Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», який встановлює нові вимоги до телерадіомовників щодо звучання української мови в ефірі радіостанцій і телеканалів. Вони почнуть діяти через п’ять років після того, як закон набуде чинності.

Новий Закон визначає, що телерадіоорганізації здійснюють мовлення державною мовою, обов’язковий (мінімальний) обсяг мовлення державною мовою для телерадіоорганізацій окремих категорій встановлюється Законом України «Про телебачення і радіомовлення».

Водночас прикінцевими положеннями до Закону внесено зміни до галузевого закону про телебачення і радіомовлення, якими посилено вимоги щодо обов’язкової частки звучання української мови.

Так, для загальнонаціональних і регіональних телерадіоорганізацій передачі  та/або фільми, виконані державною мовою, у загальному тижневому обсязі мовлення мають становити не менше як 90 відсотків. Для місцевих мовників цей показник зріс до 80 відсотків.

Також до 90 відсотків підвищено частку звучання українською випусків новин в ефірі телерадіоорганізації, які  здійснюють  ефірне, багатоканальне (цифрове)  чи супутникове  мовлення.

Крім того, внесено зміни до частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», якими визначено, що не допускається використання телерадіоорганізацій для приниження чи зневажання державної мови.

При цьому будуть вилучені норми про обов’язкові 60% української мови в добовому  обсязі  ведення передач,  у  тому  числі  новинно-аналітичних блоків, розважальних передач (дикторами, ведучими радіопередач) радіомовниками; і пункт “б” частини сьомої статті 10, яким дозволялося використання інших, окрім державної, мов у  виступах, інтерв’ю, коментарях, поясненнях, запитаннях тощо  осіб,  які беруть участь у передачі (крім ведучих (дикторів) передачі),  або  в  окремих репліках ведучих (дикторів) передачі в обсязі, обумовленому творчим задумом передачі.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» встановлює певні вимоги і щодо використання мови в засобах масової інформації під час виборчих кампаній. Так, державною мовою повинні бути виконані матеріали передвиборної агітації, що транслюються на телебаченні, радіо, розміщуються на носіях зовнішньої реклами, поширюються у вигляді листівок і газет або в мережі Інтернет.

Закон набуває чинності через два місяці із дня його опублікування. Однак норми щодо звучання державної мови на телебаченні і радіо відповідно до прикінцевих положень Закону запрацюють на повну силу через п’ять років із дня набуття чинності цим Законом.

Відповідно до тих вимог, які є чинними нині, ефір загальнонаціональних, супутникових, місцевих і регіональних телеканалів є україномовним, свідчить моніторинг Національної ради. 

Також значно перевиконують норми закону радіостанції, як в частині звучання україномовних пісень, так і в частині ведення програм і передач державною мовою.