Національна рада нещодавно повідомляла про нові правила рекламування азартних ігор, які були запроваджені Законом України № 4116-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей», що набув чинності 1 квітня 2025 року.
Додатково звертаємо увагу громадськості на такі законодавчі особливості рекламування азартних ігор.
Зазначений вище Закон передбачив нову редакцію статті 22-1 Закону України «Про рекламу» (далі – Закон). Вона регулює рекламу азартних ігор, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри (далі – реклама азартних ігор).
У новій редакції стаття 22-1 забороняє рекламу азартних ігор, водночас містить винятки, коли така реклама може бути наявною:
- у лінійних аудіовізуальних та аудіальних медіа із 23-ї до 6 години;
- у спеціалізованих виданнях, присвячених азартним іграм та/або спорту, що призначені для осіб, старших за 21 рік;
- у зареєстрованих відповідно до Закону України «Про медіа» онлайн-медіа, призначених для осіб, старших за 21 рік;
- у зареєстрованих відповідно до Закону України «Про медіа» нелінійних аудіовізуальних медіа за умови застосування технічної можливості щодо спрямування реклами на осіб, старших за 21 рік;
- на платформах спільного доступу до інформації, платформах спільного доступу до відео, у пошукових системах (пошукових сервісах) – за умови застосування технічної можливості таких платформ та систем (сервісів) щодо спрямування реклами на осіб старше 21 року.
Закон також визначив, як ці положення реалізуються.
Так, частина 12 статті 22-1 Закону встановлює, що органи спільного регулювання у сфері медіа визначають вимоги до розповсюдження в медіа реклами азартних ігор шляхом ухвалення відповідних кодексів (правил).
Ця спеціальна норма узгоджується із загальними підходами статті 3-1 Закону про сприяння й заохочення державою розвитку саморегулювання у цій сфері і визначення органами спільного регулювання у випадках, передбачених Законом України «Про рекламу» і Законом України «Про медіа», вимог до розповсюдження реклами в медіа.
Таким чином, реклама азартних ігор не може поширюватись суб’єктами у сфері медіа до затвердження органами спільного регулювання у різних сферах медіа (аудіовізуальних, аудіальних, онлайн-, друкованих медіа та платформ спільного доступу до відео) кодексів (правил), що визначатимуть вимоги до розповсюдження в медіа реклами азартних ігор.
Кодекси (правила) є законодавчо визначеним інструментом регулювання. Вони покликані сприяти досягненню цілей Закону № 4116-IX щодо запобігання ігровій залежності (лудоманії), зокрема через можливе уточнення положень статті 22-1 Закону України «Про рекламу» відповідно до спрямованості медіа на певні вікові аудиторії та з урахуванням потреб у захисті вразливих груп.