
Із 1 вересня 2025 року лінійні аудіовізуальні медіа (телеканали) зобов’язані змінювати ефір у дні пам’яті відповідно до нових правил, затверджених згідно із Законом «Про медіа».
Документ розроблявся органом спільного регулювання та був затверджений:
- Правлінням громадської спілки «Орган спільного регулювання у сфері аудіовізуальних медіа-сервісів» (протокол від 17.07.2025 № 13),
- Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення (рішення від 21.08.2025 № 1692).
Що змінюється для лінійних аудіовізуальних медіа?
Правила встановлюють, як саме має змінюватися ефірна політика у дні пам’яті. Зокрема, телеканали зобов’язані:
- припинити поширення комедійних фільмів та гумористичних програм (не є обов’язковим для телеканалів дитячого формату);
- інформувати, з якого приводу відзначається день пам’яті, не рідше ніж один раз на 2 години в проміжку часу між 06:00 та 24:00 (не є обов’язковим для телеканалів дитячого, музичного формату, каналів для дорослої аудиторії);
- повідомляти про відзначення дня пам’яті в кожному випуску новин у проміжку часу між 06:00 та 24:00 (не є обов’язковим, якщо новини виходять у повторі від попередніх періодів та супроводжуються титром «повтор»).
Також рекомендується створення і розміщення в новинах сюжетів, присвячених дню пам’яті.
Чи завжди потрібно оголошувати хвилину мовчання?
Ні, не завжди. Хвилина мовчання є обов’язковою лише тоді, коли це прямо передбачено нормативно-правовим актом, яким встановлено день пам’яті:
- Якщо нормативно-правовим актом, яким встановлено день пам’яті, передбачено хвилину мовчання, проте не вказано її конкретний час, хвилина мовчання проводиться о 12:00.
- Якщо час зазначено у нормативно-правовому акті, яким встановлено день пам’яті, – мовник має оголосити хвилину мовчання саме у визначений час.
Тож медіа мають орієнтуватися не лише на факт запровадження дня пам’яті, а на зміст нормативно-правового акта, яким він передбачений (Закон України, постанова Верховної Ради України, Указ Президента України тощо).
Відповідно до нових правил також встановлюється уніфіковане стилізоване зображення для чотирьох днів:
- у День пам’яті жертв Голокосту (27 січня) – стилізоване зображення менори;
- у День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939 –1945 років (8 травня) – стилізоване зображення квітки маку;
- у День пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України (29 серпня), – стилізоване зображення квітки соняшника;
- у День пам’яті жертв Голодоморів (четверта субота листопада) – стилізоване зображення палаючої свічки.
Такі стилізовані зображення не є обов’язковими для медіа дитячого, музичного формату та каналів для дорослої аудиторії.
Водночас в інші дні пам’яті медіа заохочуються самостійно розміщувати графічні зображення, які є доречними для вшанування дати.
Звертаємо увагу, що лінійні аудіальні медіа (радіоканали) зобов’язані змінювати ефір у дні пам’яті відповідно до попередньої практики застосування норм законодавства, а саме відповідно до Правил ведення мовлення телерадіоорганізаціями у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті, затверджених рішенням Національної ради від 23 липня 2015 року № 1146 (у редакції рішення від 12.02.2021 № 95), враховуючи положення пункту 26 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про медіа».
Ознайомитися з офіційним текстом правил можна на сайті Національної ради або за посиланням.
Також звертаємо увагу, що мовлення в дні трауру (скорботи, жалоби) для всіх суб’єктів лінійних медіа (телеканалів та радіоканалів) повністю врегульовано статтею 44 Закону України «Про медіа».
