Реформа медійного законодавства є однією із семи вимог до України на шляху її членства в ЄС. Окрім Закону «Про медіа», положення європейської Директиви про аудіовізуальні медіапослуги впроваджені і в рекламне законодавство. Про найважливіші його новації говорили під час вебінару «Обговорення нових рекламних правил. Імплементація вимог», організованого Асоціацією правників України. Член Національної ради Олександр Бурмагін розповів докладніше про соціальну рекламу.
Загалом до національного законодавства у сфері реклами вносяться кардинальні зміни. Під регулювання потрапляє інтернет-реклама, з’являється стаття, присвячена регулюванню реклами на платформах спільного доступу до інформації та відео. Закон дає визначення поняттю «продакт-плейсмент», регулює, де може розміщуватися така реклама. Запроваджується, окрім саморегулювання, також і співрегулювання галузі. Чимало змін стосуються і соціальної реклами.
Олександр Бурмагін звернув увагу, що медіарегулятор брав активну участь у розробці законопроєкту про зміни до законодавства про рекламу. Фактично над ним працювала та сама група розробників, що й над Законом «Про медіа», до них приєдналися кілька експертів рекламної галузі. Під час роботи були враховані побажання, думки, пропозиції усіх зацікавлених сторін.
«Це був достатньо інклюзивний і хороший процес колективної творчості, узгодження з усіма зацікавленими особами, організаціями, асоціаціями положень документа під час його розробки», – зауважив Олександр Бурмагін.
Він розповів, що в остаточній версії законопроєкту, за яку проголосували народні депутати, було скасовано ведення Національною радою реєстру соціальної реклами. Від нього вирішили відмовилися, оскільки на практиці він буде малоефективним.
Багато дискусій було щодо механізму оцінки соціальної реклами. Зрештою було визначено, що соціальна реклама, яка надається органами державної влади і місцевого самоврядування, повинна обов’язково отримувати висновок Національної ради. Це слугуватиме певним запобіжником у відносинах влади і медіа і дасть змогу уникнути можливого тиску.
На горизонтальному рівні було вирішено дати більше повноважень самим суб’єктам. Замовниками соціальної реклами можуть бути благодійні фонди, інші організації. Така реклама може оцінюватися Національною радою тільки при бажанні або на звернення тих чи інших суб’єктів, якщо в них виникнуть у стосунках непорозуміння або медіа буде сумніватися, чи певна реклама є 100- відсотково соціальною.
Олександр Бурмагін також зауважив, що відтепер рекламна квота обраховуватиметься не погодинно, а упродовж доби. Такою є вимога Директиви ЄС.
Він звернув увагу, що окремі положення закону почнуть діяти не одразу, а є відтермінованими в часі. «Це було зроблено спеціально для того, щоб був певний проміжок часу для ринку зорієнтуватися, звикнути до нової термінології, змоделювати ті чи інші моменти і механізми, як вони будуть працювати, і заходити в регулювання не стресово», – сказав Олександр Бурмагін.
Ухвалений закон зі змінами до рекламного законодавства також виправив аспект, коли замовником реклами могла бути лише українська юридична особа. Законопроєктом № 9206 цей момент виправляється. У ньому прописано, що це не може бути порушенням за період із 31 березня до моменту набуття чинності цим законом. Тож такі факти не будуть оцінюватися для медіа як порушення, і санкції до них не застосовуватимуться.
Олександр Бурмагін подякував Олені Андрієнко, Chief LegalTech Officer, Publicis Groupe Ukraine, Ph.D., членкині Наглядової ради Всеукраїнської рекламної коаліції, яка була головним експертом робочої групи у частині рекламних аспектів. Під час вебінару вона розповіла про ключові зміни у регулюванні спонсорства, дозвіл на продакт-плейсмент, регулювання інтернет-реклами, зміни у квотуванні реклами, правила переривання рекламою творів в аудіовізуальних та аудіальних медіа, а також про запровадження само- і співрегулювання у рекламній галузі.