Незалежна експертна рада з питань діяльності мас-медіа під час виборів у 2019 році (НЕР) провела засідання 19 червня цього року та розглянула на ньому запит ТОВ «Останній бастіон» щодо строків оприлюднення розцінок вартості передвиборної агітації під час позачергових виборів народних депутатів України.
У своєму запиті товариство, яке отримало ліцензію на мовлення 13 жовтня 2018 року, а мовити в мережі «Зеонбуд» розпочало 1 червня 2019 року, просило надати відповіді на такі запитання:
– чи може телерадіоорганізація опублікувати розцінки на рекламу пізніше, ніж визначено законом;
– чи може телерадіоорганізація застосовувати розцінки, опубліковані до президентських виборів 2019 року;
– як повинні діяти телерадіоорганізації, які розпочали мовлення після початку виборчого процесу 23 травня 2019 року;
– надати інші рекомендації, що стосуються питання публікації розцінок.
Зокрема, у висновку НЕР зазначається:
«Указ Президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» № 303/2019 від 21 травня 2019 року було опубліковано в газеті «Урядовий кур’єр» 23 травня 2019 року. Відповідно граничний строк публікації розцінок вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів становив до 24 травня включно»,
а також: «Можливості публікації розцінок вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів пізніше, ніж передбачено вищезгаданими нормами, Закон України «Про вибори народних депутатів України» не передбачає. Таким чином, за Законом України «Про вибори народних депутатів України» телерадіоорганізація, яка зареєстрована пізніше 24 травня 2019 року позбавляється можливості розміщувати передвиборну агітацію на дострокових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року».
З повним текстом висновку Незалежної експертної ради можна ознайомитися за посиланням.
Крім того, на засіданні НЕР було ухвалено звернутися до Громадської ради, що діє при Національній раді, з пропозицією звернути увагу на те, що на суб’єктів господарювання покладено обов’язок публікувати комерційну інформацію, якою по суті є вартість передвиборної агітації, в офіційних виданнях. Тому, на думку експертної ради, під час роботи над новим законом у галузі телебачення і радіомовлення та виборчим законодавством, беручи до уваги цифрову трансформацію суспільних відносин, відповідну вимогу необхідно змінити, дозволивши оприлюднювати інформацію про розцінки політичної реклами на сайті телерадіоорганізації.