На пресконференції в інформаційному агентстві Укрінформ, що відбулася 23 серпня, член Національної ради Сергій Костинський представив ЗМІ результати моніторингу телерадіопростору України під час позачергових виборів до Верховної Ради України 2019 року.
Він повідомив, що регулятор для належного нагляду за діяльністю ЗМІ у виборчий період створив робочу групу, яка розглядала результати моніторингу мовників, а також звернення і скарги суб’єктів виборчого процесу, яку очолювала заступник голови Національної ради Уляна Фещук. Відбулося 3 засідання робочої групи, у яких брали участь представники міжнародних місій та громадських організацій і ЗМІ.
Національна рада, виконуючи наглядові повноважень під час виборів, керується чинними нормами законодавства, які мають свої особливості:
- Згідно із Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» регулятор здійснює нагляд за дотриманням ліцензіатами визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчих кампаній та референдумів.
- Стаття 50 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» визначає, що особливості діяльності телерадіоорганізацій під час виборчого процесу регулюються законодавством про вибори.
- Національна рада відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» бере участь у виборчому процесі, однак не є її прямим суб’єктом.
- Накладання санкцій на мовників (попереджень, штрафів) законодавством не передбачене. Національна рада фіксує порушення та інформує про них ЦВК.
Головним інструментом нагляду за діяльністю ЗМІ є моніторинг телерадіопрограм. Регулятор у період із 24 травня по 21 липня 2019 року проводив постійний моніторинг 5 мовників найбільших медіагруп:
- «Україна»
- «1+1»
- «Інтер»
- «ICTV»
- «UA: ПЕРШИЙ»
Відповідно до заздалегідь складеного графіка моніторилися також 35 телевізійних мовників інформаційного, інформаційно-розважального і розважального форматів. Проводився моніторинг 14 загальнонаціональних радіостанцій, а також вибірковий моніторинг вітчизняних супутникових програм та іноземних супутникових програм дозволених до ретрансляції в кабельних мережах України.
У регіонах представники Національної ради в областях та працівники секретаріатів проводили моніторинг регіонального і місцевого мовлення. Додаткові моніторинги й аналіз програмного наповнення проводилися у зв’язку зі скаргами та запитами, які надходили до Національної ради, всього їх було 7.
Для аналізу мовлення регулятор використовував методологію проведення моніторингу, адаптовану для країн Європейського Союзу, яка передбачає оцінку кількісних і якісних критеріїв подання інформації.
Головними напрямами моніторингу були:
1. Політична реклама та спонсорство в ефірі телерадіоорганізацій:
– обсяги політичної реклами в ефірі;
– відповідність політичної реклами вимогам чинного законодавства.
2. Наявність в ефірі мовників проявів передвиборної агітації;
3. Поширення інформації про результати соціологічних досліджень;
4. Тональність висвітлення інформації про партії та кандидатів у депутати в новинах та інформаційно-аналітичних передачах (позитивна, негативна, нейтральна – за способом подачі повідомлення).
Крім того, додатково проводився моніторинг за напрямами:
- Інформаційне забезпечення виборів;
- Проведення публічних дебатів, дискусій, круглих столів, пресконференцій стосовно положень передвиборних програм чи політичної діяльності партій та кандидатів;
- Мова поширення політичної агітації відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Національна рада у своєму Звіті виокремила загальні результати моніторингу.
Таким чином, головною формою агітації за кошти виборчих фондів були:
- політична реклама;
- платна передвиборна агітація у формі виступів кандидатів і виступів на їх підтримку, а також розміщення відеофільмів.
Результати моніторингу засвідчили, що переважна більшість загальнонаціональних телеканалів ідентифікували прояви інформаційних матеріалів кандидатів у народні депутати України у міжпрограмних блоках як «передвиборна агітація» або «політична агітація».
Проте під час проведення моніторингу в період із 24.05.2019 по 21.07.2019 регулятор зафіксував такі ключові порушення, які були масовими і системними:
- незбалансованість інформації, політична джинса;
- розміщення неповної інформації про результати опитувань громадської думки, інтерактивних опитувань телеглядачів та ін.
Окремо у Звіті надано аналітику про те, як телеканали висвітлювали парламентські вибори. Загалом, можна виокремити три основні категорій передач, в яких висвітлювався перебіг виборчого процесу:
- випуски новин і підсумкові випуски новин – 20% в загальному обсязі мовлення телеканалів і радіостанцій;
- політичні ток-шоу – 20%;
- розважальні програми і передачі – 16%.
«Новинні політичні ток-шоу цілком очікувано мали частку ефіру по 20% кожний. Але чи не вперше за останні роки розважальні передачі отримали також високу частку – 16% в загальному обсязі мовлення телеканалів і радіостанцій», – повідомив Сергій Костинський.
Також однією з ключових рис цієї виборчої кампанії стала присутність в ефірі телеканалів та радіостанцій селебрітіз: музикантів, артистів, акторів, ведучих, спортсменів, які були одночасно кандидатами в народні депутати.
Так, у період з 24.05.2019 по 21.07.2019 в ефірі низки телеканалів зафіксовано присутність кандидатів у народні депутати України в ролі ведучих окремих передач, розважальних шоу концертів, членів журі розважальних шоу:
- «Україна» – передачі «Зірковий шлях», «Без паніки» та святкове шоу «З днем народження, Україно!», ведучий – Олександр Скічко, кандидат у народні депутати України, суб’єкт висування політичної партії «Слуга народу»;
- «1+1» – спецпроект-розслідування телеканалу «1+1» «Гроші», ведучий – Олександр Дубінський, кандидат у народні депутати України, суб’єкт висування політичної партії «Слуга народу»;
- «Новий канал» – передача «Хто зверху?», гумористичне телешоу «Вар’яти-шоу», ведучий – Сергій Притула, внесений до виборчого списку під № 30 від політичної партії «Голос». Крім того, С. Притула був запрошеним гостем в ток-шоу «Оля»;
- «Люкс FM» – проекти «Чесна політика» та «Що це було?», ведучий – Сергій Лещенко, кандидат в народні депутати, самовисувисуванець. Проект «За великим рахунком», ведуча – Тетяна Острікова, кандидат у народні депутати, внесена до виборчого списку під № 9 від політичної партії «Об’єднання «Самопоміч».
У таких передачах не йшлося про перебіг виборчого процесу, однак увага до того чи іншого учасника перегонів могла впливати на позицію виборця, зауважив член Національної ради.
Сергій Костинський наголосив, що для забезпечення більш ефективного здійснення нагляду за дотриманням визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчих кампаній і недопущення порушень Національна рада пропонуватиме новому Парламенту внести зміни до законодавства. Найголовніші з них – це уповноважити Національну раду здійснювати контроль за діяльністю мовників під час виборів та передбачити відповідальність ЗМІ за порушення законодавства про вибори. Також регулятор і медіаексперти мають обговорити і знайти консенсус щодо врегулювання присутності суб’єктів виборчого процесу в аудіовізуальних творах різноманітного жанрового спрямування – публіцистичних, освітніх, культурологічних, просвітницьких , розважальних передачах тощо. Це те, що об’єктивно створює нерівні умови для учасників виборчих перегонів в доступі до аудиторії виборців.
Довідково: Згідно з вимогами частини четвертої статті 16 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» готує і оприлюднює звіт про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчих кампаній та референдумів. Відповідний Звіт регуляторний колегіальний орган затвердив на засіданні 22 серпня одноголосно.