Моніторинг Національної ради фіксує збільшення в ефірі мовників ознак порушення норм виборчого законодавства

18.03.2019

15 березня відбулося чергове засідання робочої групи Національної ради з нагляду за дотриманням медіа виборчого законодавства. Розглядалися матеріали моніторингів телерадіоорганізацій за лютий цього року та скарги, що надійшли до Національної ради. Традиційно у  засіданні робочої групи брали участь представники міжнародних моніторингових місій, Громадської ради, Незалежної експертної ради, НАЗК, Офісу Ради Європи в Україні та журналісти.


 
Узагальнені дані моніторингу  відзначають неналежне наведення даних при оприлюдненні результатів соціологічних опитувань. ЗМІ нехтують вимогами  частини другої статті 566 Закону України «Про вибори Президента України» і лиш частково озвучують інформацію про опитування. Такі порушення були зафіксовані в ефірі телеканалів «UA:ПЕРШИЙ DIGITAL» «Україна», «5». Зауважено, що в ефірі суспільного мовника виходять програми компанії «ЕРА-МЕДІА», договірні умови легітимності трансляції яких на цьому каналі розглядає суд. Саме в одній із програм, створеній цією компанією – «Доброго ранку, Країно!», – і зафіксовано порушення.

 Почастішали порушення частини шостої цієї самої статті Закону, яка регламентує порядок і спосіб оприлюднення результатів інтерактивних опитувань. Вона зобов’язує телерадіоорганізацію інформувати глядача про те, що оприлюднене опитування відображає думку лише аудиторії цього медіа і не є репрезентативним. Однак мовники, які останнім часом вдаються до таких опитувань, цього не роблять. Подібне виявлено на телеканалах «Прямий» і «4 канал» (ТОВ «ТРК «Інтеррадіо»).

Водночас можна констатувати, що два телеканали – «ZIK» і «NewsOne» – після того, як Національна рада надіслала їм листи із зауваженнями щодо неналежного наведення даних соціологічних опитувань, виправили цю помилку.
 
Зафіксовані також включення передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України до інформаційних програм. Це порушує пункт 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України». Недотримання  цих законодавчих норм  продемонстрували телеканали «Інтер», «Україна», «5», «Прямий», «24», «112», «Правда ТУТ». Поширені агітаційні матеріали стосувалися таких кандидатів на пост Глави держави, як Ю. Бойко, О. Вілкул, В. Наливайченко, О. Ляшко, П. Порошенко, Ю. Тимошенко, І. Смешко. На телеканалі «Правда ТУТ» у новинах започатковано рубрику «Кандидат», де висвітлюються біографічні дані та головні пункти програм кандидатів. Інформація про кандидатів, за висновками фахівців Національної ради, подавалася нерівнозначно, тональність інформації та акценти були підібрані упереджено, зокрема спостерігалася негативна конотація щодо окремих кандидатів. Також помічено гендерну упередженість при подачі відомостей про кандидата І. Богословську.
 
Типовим порушенням є нерівне й упереджене ставлення  до кандидатів на пост Президента України. Статті 3, 56-1, 565 Закону «Про вибори Президента» передбачають, що ЗМІ при поширенні інформації про вибори, яка не є передвиборною агітацією, зобов’язані дотримуватися об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності інформації; вони мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх партій – суб’єктів виборчого процесу та кандидатів на пост Президента України щодо подій, пов’язаних із виборами. Натомість в ефірі деяких медіа очевидною є перевага лише окремих кандидатів. Такі матеріали зафіксовані на телеканалах «4 канал», «5», «Прямий», «RABINOVICH tv». На телеканалах «5», «Прямий», «4канал» була розміщена політична агітація лише одного кандидата, однак невідомо, чи зверталися інші кандидати до цих мовників із проханням розмістити їх політичну рекламу.

Робоча група обговорила проблему можливостей Національної ради складати адміністративні протоколи щодо окремих порушень. Ольга Герасим’юк повідомила, що в результаті дискусії члени Національної ради ухвалили рішення про необхідність внесення відповідних змін до інструкції про проведення перевірок, що дасть змогу регулятору почати  робити кроки в цьому напрямі, а в майбутньому вдосконалити і саму законодавчу норму.

Учасники робочої групи заслухали також Сергія Власенка, уповноваженого представника кандидата на пост Президента Юлії Тимошенко, про скарги, надіслані на адресу Національної ради, стосовно виконання телеканалами «Прямий», «5» та «ZIK» частини п’ятої статті  64 Закону України «Про вибори Президента України», якою передбачено право на спростування кандидатом на пост Глави держави недостовірної, на його думку, інформації.
 
Сергій Власенко сказав, що Національна рада не повинна вдаватися до складних процедур перевірки недостовірності інформації. Він наголосив, що ця норма не передбачає доведення достовірності поширених матеріалів, а лише право на отримання відповідного часу на спростування:  «засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат на пост Президента України вважає явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов’язаний надати кандидату на пост Президента України, партії, щодо яких поширено недостовірні відомості, на їх вимогу можливість спростувати такі матеріали». Він висловився про те, що Національна рада може надати телерадіоорганізаціям роз’яснення щодо цієї вимоги, а в разі надходження скарг на її невиконання запитати в мовника, на яких підставах ця вимога не виконується.
 
Члени робочої групи погодилися з цією пропозицією народного депутата. Заступник голови Національної ради Уляна Фещук запропонувала упродовж тижня підготувати таке роз’яснення та доповнити його іншими аспектами щодо порушень, які носять систематичний характер і виявлені аналізом моніторингу мовлення телерадіоканалів під час виборчої кампанії.


 
На засіданні робочої групи учасникам було повідомлено уточнену інформацію про співпрацю з Незалежною експертною радою. З відповіді, що надійшла на звернення голови робочої групи, першого заступника голови Національної ради Ольги Герасим’юк, випливає, що незалежні експерти можуть надавати лише попередню оцінку відповідності матеріалів передвиборної агітації нормам чинного законодавства до їх поширення в ефірі мовників, а також тлумачити найбільш складні та суперечливі норми законодавства про вибори. Крім того, третіми особами, які можуть звертатися за висновками до експертів, треба вважати будь-яких фізичних та юридичних осіб, окрім Національної ради та Громадської ради, що діє при регуляторному органі, але таке право є в робочої групи.
 
До відома членів робочої групи та представників, які долучилися до її роботи, Ольга Герасим’юк навела роз’яснення Центральної виборчої комісії  щодо визначень понять «політична реклама» і «політична агітація», підписане членом ЦВК Катериною Махніцькою. З повним текстом роз’яснень можна ознайомитися за посиланням.
 

За всіма виявленими ознаками порушень  виборчого законодавства Національна рада звернеться до керівників телерадіоорганізацій за поясненнями.

Наступне засідання робочої групи відбудеться в Національній раді у вівторок, 26 березня, об 11:00.


Перейти до вмісту