Медіарегулятор зареєстрував 22 іноземні лінійні медіа і вніс 16 медіасервісів до переліку медіасервісів країни-агресора – про рішення Національної ради від 9 листопада

09.11.2023

22 телеканали з Великобританії і США Національна рада зареєструвала як іноземні лінійні медіа, 16 російських медіасервісів внесла до переліку медіасервісів країни-агресора, визначила дату, коли відбудеться конкурс на мовлення в МХ-1, МХ-2, МХ-5. Зміни відбудуться в інформуванні регулятора про тимчасовий відступ від програмної концепції. Суспільний мовник зареєструвався як онлайн-медіа зі своїм інтернет-виданням «Суспільне Мовлення». Про рішення, ухвалені на засіданні Національної ради, – далі.

З нагоди професійного свята – Дня працівників радіо, телебачення та зв’язку, а також високий професіоналізм і особистий внесок у боротьбу проти військової агресії ворога медіарегулятор нагородив 22 працівників апарату і представників медіа Почесною грамотою Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

Медіарегулятор напрацював пропозиції і зауваження до проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про медіа» щодо виробництва та трансляції соціального продукту» (реєст. № 10141 від 12.10.2023). Цей законопроєкт пропонує доповнити Закон «Про медіа» терміном «соціальний продукт» і зобов’язати радіо- й телемовників виробляти і транслювати його. Національна рада вказала на схожість нового терміну із наявним уже в законодавстві терміном «соціальна реклама», а також певні неузгодження з іншими законами, що визначають обмеження щодо змісту соціальної реклами. Регулятор вважає, що встановлення обов’язку здійснювати виробництво та трансляцію соціального продукту є порушенням редакційної незалежності медіа і може вплинути на фінансове становище окремих суб’єктів. Усе це, а також правова невизначеність окремих норм змусили Національну раду зробити висновок про недоцільність ухвалення проєкту Закону.

Також Національна рада внесла пропозиції та зауваження до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей висвітлення діяльності Верховної Ради України Державним підприємством «Парламентський телеканал «Рада» в умовах воєнного стану». Регулятор вважає, що цей проєкт Закону потребує доопрацювання та узгодження із Законом України «Про медіа». Крім того зауважено, що неузгоджені назва і мета проєкту Закону, адже  запропоновані зміни передбачають виключення діяльності суб’єкта у сфері парламентського мовлення як медіа в цілому, а не на період дії воєнного стану в Україні. Свої зауваження медіарегулятор надішле до Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу.

Національна рада створила робочу групи з підготовки щорічного звіту про свою діяльність за 2023 рік і затвердила її склад. Очолить робочу групу перший заступник голови Національної ради Валентин Коваль.

Національна рада видала три дозволи на тимчасове мовлення строком на 1 рік. Дві компанії продовжать мовлення у Запоріжжі, однак із трохи збільшеною потужністю передавачів –

  • ТОВ «ТРК «Можливість» (позивні «радіо М»), м. Слов’янськ Донецької обл., – на частоті 88,8 МГц;
  • ТОВ «Ч К» (позивні «Radio JAZZ»), м. Київ, на частоті 89,9 МГц.

КП «Муніципальна телевізійна мережа» (логотип «МТМ»), м. Запоріжжя, отримала дозвіл на тимчасове мовлення на 25 ТВК у смт Новомиколаївці Запорізької області.

16 медіасервісів внесла Національна рада до Переліку аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення та сервісів провайдерів аудіовізуальних сервісів держави-агресора. Зокрема, це такі медіасервіси:

  • 24ТВ (24TV)
  • Амедиатека (Amediateka)
  • Baskino
  • Filmix
  • HD REZKA
  • KINOGO
  • Kinokrad
  • Kinotochka
  • KinoZapas
  • Kion
  • Viju
  • ГидОнлайн
  • Лайм HD TV – бесплатное онлайн ТВ (Laim HD TV – besplatnoe onlain TV)
  • Смотрёшка (Smotreshka)
  • Триколор Кино и ТВ онлайн (Trikolor Kino i TV onlain)
  • Цифровое ТВ 20 каналов бесплатно (Tsifrovoe TV 20 kanalov besplatno).

Медіарегулятор визначив низку причин, які стали підставою для таких рішень. Це – спрямованість аудіовізуального медіа-сервісу на територію та аудиторію держави-агресора, використання як мови інтерфейсу за замовчуванням державної мови держави-агресора, розміщення реклами, що спрямована на аудиторію держави-агресора тощо.

Національна рада поінформує визначені законодавством органи для вжиття ними відповідних заходів щодо заборони цих сервісів на території України.

Щоб уникнути колізії між Законом України «Про медіа» і рішенням Національної ради, медіарегулятор скасував своє рішення від 24.02.2022 № 221 «Про тимчасовий відступ від умов програмних концепцій мовлення місцевих та регіональних мовників». Це рішення передбачало, що місцеві і регіональні мовники можуть повідомляти регулятор про відступ від їх програмних концепцій на час дії воєнного стану електронною поштою. Водночас Закон «Про медіа» зобов’язує ліцензіатів  звертатися до Національної ради із заявою.  Він визначає, що відступ від умов ліцензії не може перевищувати 35 відсотків визначеного загального обсягу мовлення.

Надалі, щоб отримати тимчасовий відступ від програмної концепції ліцензіати мають керуватися нормами Закону «Про медіа» і Положенням про особливості ліцензування та реєстрації у сфері медіа в період дії воєнного чи надзвичайного стану, затвердженим рішенням Національної ради від 18.05.2023 № 349 (зі змінами). Рішення набуде чинності через три місяці з дня його оприлюднення на офіційному вебсайті Національної ради.

23 листопада Національна рада проведе конкурс на мовлення в багатоканальних електронних мережах МХ-1, МХ-2, МХ-5. До участі в конкурсі були допущені 9 компаній:

  • ТОВ «Контент менеджмент груп», м.  Луцьк Волинської обл.;
  • ТОВ «Телеканал СТБ», м.  Київ (подано 2 заяви);
  • ТОВ «Міжнародна комерційна телерадіокомпанія» («ICTV»), м. Київ;
  • ТОВ «Хмарочос медіа», м.  Київ;
  • ТОВ «Медіамережі», м. Київ;
  • ТОВ «Віжн 1+1», м. Київ;
  • ТОВ «Віжн 4», м. Київ;
  • ТОВ «Стрімлайн медіа», м.  Київ;
  • ТОВ «Країна ТВ», м. Київ.

Медіарегулятор замовить в Українського державного центру радіочастот прорахунок 7-ми частот у Волинській, Київській і Закарпатській області для потреб аналогового звукового мовлення. Ще для 5-ти частот у Запорізькій, Чернігівській та Одеській областях є намір прорахувати можливість збільшення потужностей передавачів.

Національна рада зареєструвала ще 22 іноземні лінійні медіа.

Телеканали RAZ 1, RAZ 2, RAZ 3, PV+, KINO 2, SPORT 5, SPORT 6 розраховані на споживачів України, Латвії, Литви, Естонії, Молдови. Трансляція їх ведеться із США. Формат програм – про стиль життя, відпочинок, подорожі, просвітницький, культурологічний, а також дитячий, здоров’я, фільмовий, спортивний. Правовласник цих іноземних лінійних медіа – ТОВ «Мрія медіа продакшенс» (MRIYA MEDIA PRODUCTIONS, LLC), США.

Правовласником іноземних лінійних медіа 4ever drama, 4ever cinema, 4ever theater, UA MUSIC, BLACK, Viva Latino є Корпорація «Ру мьюзік інк» (RU MUSIC Inc), США. Фільмові й музичні канали поширюватимуть свій контент для аудиторії України, США, Канади, Ізраїлю та Польщі трьома мовами. Трансляція здійснюється з території Німеччини.

Правовласником Animal Planet, Discovery Channel, Discovery Science, Travel Channel, Food Network є «Діскавері Корпорет Сервісес Лімітед» (Discovery Corporate Services Limited), Великобританія. Зокрема, програма Animal Planet транслюватиметься 19-ма мовами для споживачів 28 країн. Решта каналів – двомовні. Глядачам буде доступний контент про стиль життя, відпочинок, здоров’я, подорожі, а також культурологічний, освітній, просвітницький.

Дві програми – TRAVELXP 4K та TRAVELXP (HD) орієнтовані на аудиторію країн Європи, США та Азії. Трансляція їх здійснюється трьома мовами із Великобританії. Правовласником є компанія «Медіа ворлдвайд лімітед» («MEDIA WORLDWIDE LIMITED»), Великобританія.

Також зареєстровані телеканали TRACE SPORTS STARS, правовласник – компанія «Трейс юк Ворлд Лтд» («TRACE UK World Ltd»), Великобританія,  і GAGSNETWORK, правовласник – компанія «АФЛ продакшинс ллс» («AFL PRODUCTIONS LLC»), США. Перший канал – розважальний, спортивний, музичний трансляція програм вестиметься трьома мовами. Другий – розважальний, програми будуть без діалогів, з музичним супроводом та інтер-шумами. Обидва канали орієнтуються на глядачів у країнах усього світу.

Національна рада додала до переліку зареєстрованих суб’єктів у сфері медіа велику кількість друкованих медіа. Зареєстровано 155 друкованих видань – 98 газет, 48 журналів, 5 збірників наукових праць, 3 спеціалізовані видання, призначені для медичних установ та лікарів, а також для медичних і фармацевтичних працівників, 1 бюлетень.

Територія розповсюдження зареєстрованих цього разу журналів, збірників, спеціалізованих видань, бюлетеня – Україна (48 видань — 84%), а також Україна та зарубіжжя (9 видань — 16%).

Найбільшу кількість – одразу 20 всеукраїнських видань (17 журналів, 3 газети), які публікуються українською мовою, внесло до реєстру ТОВ «Експертус ТЕК», м. Київ. Одночасно 16 видань (15 журналів, 1 газету) зареєструвало ТОВ «Пресс-кур’єр Україна», м. Київ. Усі видання виходять українською та російською мовами і поширюються в Києві.

Серед зареєстрованих газет – 20 всеукраїнських, 69 обласних, 7 районних, 2 міських. Одразу 79 видань українською мовою (78 газет і 1 журнал) зареєстрував Хотимчук Т. Є. із села Моташівка Волинської області. 64 видання поширюються в областях України, 15 – по всій території нашої держави.

Десять нових заявників отримали статус зареєстрованих онлайн-медіа. Зокрема, зареєструватися як онлайн-медіа YouTube-канал «Раміна», інформаційні агентства «Чорноморська громада» і «Спеціальні кореспонденти», суспільно-політичне інформаційне інтернет-видання «Суспільне Мовлення» (НСТУ), вебсайт «Медиторія».

На реєстрацію також подалися:

  • два журнали – Socialization & Human Development: International Scientific Journal» (ГО «Українська асоціація психології освіти та розвитку») і «Journal of Edge Computing» (Державного університету «Житомирська політехніка»);
  • новинний сайт «ТЕЛЕгазета» (ТОВ Рекламно-інформаційного агентства «K&K» Луганської області);
  • сайт «Зміст» (ГО «Зміст Полтава» із Полтави);
  • онлайн-медіа «Кавун.City» (фізичної особи-підприємця Вірлич Є. М. із Херсона).

Зареєстровано ще один нелінійний медіа-сервіс. Київське ТОВ «Платформа ТВ» вирішило зареєструватися суб’єктом у сфері аудіовізуальних медіа на замовлення. Воно внесло до реєстру нелінійний медіа-сервіс «youtv», який працюватиме на території України за технологією ОТТ.

Одразу 17 провайдерів аудіовізуальних сервісів поповнили перелік зареєстрованих суб’єктів у сфері медіа.

Телеканал «ЕСПРЕСО» (ТОВ «Голдберрі», м. Київ) змінив свій логотип. Тепер він виглядатиме як велика (прописна) біла літера «Е» на блакитному фоні з маленькими червоними та помаранчевими квадратами.

11 київських компаній зафіксували зміни у своїй структурі власності:

  • ТОВ «Телерадіокомпанія «Студія 1+1» (логотипи «1+1», «1+1 Україна», «1+1 International»);
  • ПрАТ «Телекомпанія «ТЕТ» (логотип «ТЕТ»);
  • ТОВ «Квартал ТВ» (логотип «KVARTAL TV»);
  • ПрАТ «Телеканал «Інтер» (логотип «ІНТЕР»);
  • ТОВ «Телерадіоорганізація «Мульті медіа сервіс» (логотип «К1»);
  • ТОВ «Телеканал «К2» (логотип «К2» (комбіноване));
  • ТОВ «ТРК «Кіно ТВ» (логотип «Ентер-фільм»);
  • ТОВ «Телестудія «Служба інформації» (логотип «НТН»);
  • ТОВ «Телеканал «Мега» (логотип – зображення у вигляді стилізованої літери «М» кириличної абетки);
  • ТОВ «ТРК «Музика ТВ» (логотип –  комбіноване позначення виконано у вигляді малюнку. Словесна частина представлена написом «ПІКСЕЛЬ TV»);
  • ТОВ «Музичне телебачення» (логотип: «ZOOM»).

На наступні 10 років медіарегулятор продовжив ліцензію ТОВ «Телерадіокомпанія «Радіо кохання» (позивні «Мелодія FM»), м. Київ. Ліцензія охоплює 23 населені пункти України.