Медіабранч за участі чернігівських журналістів і керівників місцевих медіа відвідали члени Національної ради під час робочого візиту на Чернігівщину. У заході взяли участь голова Національної ради Ольга Герасим’юк, член регуляторного органу Максим Онопрієнко, керівниця юридичного управління Ганна Літвіщенко та кілька десятків представників місцевої медіаспільноти.
Одна з найболючіших тем – складнощі, з якими стикаються локальні мовники під час карантину. Пандемія Covid-19 суттєво ускладнила роботу локальних медіа – від пошуків рекламодавців до виготовлення власного продукту і висвітлення актуальних тем.
«Коли я хворіла, мені найбільше допомагали позитивні емоції, які я отримувала від своїх друзів, родини і навіть від свого пса, який заглядав у вікно. Я не даремно цим ділюся, нам сьогодні треба давати позитивні емоції нашому суспільству. Не брехати, в жодному разі не казати, що немає тих, хто у ковід не вірить, не обіцяти, що всі врятуються, але давати їм надію, вчити і допомагати вистояти», – поділилася Ольга Герасим’юк.
Медійників турбує, як коректно висвітлювати тему вакцинації, щоб і балансу думок дотриматись, і не сприяти просуванню антивакцинаторських меседжів. Вплив такої дезінформації в регіоні відчутний, навіть чимало місцевих журналістів не змогли долучитися до заходу, через те, що не мають ковід-сертифікатів.
«Журналісти мають ретельно перевіряти джерела інформації і не поширювати фейковий контент про коронавірус та вакцинацію. Насправді йдеться про дотримання стандартів журналістики і вимог законодавства щодо достовірності та об’єктивності висвітлення подій. Це тест на професійність, хоча і в екстремальних умовах», – наголосив Максим Онопрієнко.
Ще одна тема, яку зачепили чернігівські журналісти, – гендерний баланс в медіа. Проблема полягає в тому, що часто ані місцеві депутати, ані представники бізнесу, ані самі медійники не приділяють уваги гендерній дискримінації в ЗМІ. Навіть під час самої зустрічі виникла дискусія щодо сексистського матеріалу в одній із чернігівських газет: одна частина учасників заходу вважала його неприпустимим, інша – зважала на вподобання цільової аудиторії видання і розділ «гумор», де власне і був розміщений матеріал.
«Жарти подібного характеру – неприпустимі, навіть якщо вони орієнтовані на аудиторію, якій це подобається. Це якраз стереотип, що у нас загалом все гаразд, а є тільки окремі винятки. А щоб переконатися, зайдіть на сайт Національної ради, де ми запропонували методологію, щоб ми всі, й особливо медіа, могли перевірити себе», – підсумувала Ольга Герасим’юк.
Окрім того, чернігівські мовники порушили питання про конкуренцію з онлайн-платформами і блогерським контентом. Мовляв, вони ніким не регулюється, автори часто не дотримуються журналістських стандартів і не несуть відповідальності за поширення фейкової інформації. Керівниця юридичного управління Національної ради Ганна Літвіщенко пояснила, що вплинути на ситуацію можна лише через оновлення медійного законодавства.
«У законопроєкті про медіа є новела – це створення органу співрегулювання. Це експертний орган, який має розробити кодекси мовлення і допомагатиме засобам масової інформації в аналізі їх контенту – на відповідність цим кодексам і законодавству. До складу цього органу увійдуть представники всіх видів ЗМІ. Законодавством все-все врегулювати не вдасться, але необхідно домовитися про певні стандарти, щоб допомогти журналістам висвітлювати болючі теми так, щоб не нашкодити суспільству», – зазначила Ганна Літвіщенко.
Неформальна зустріч-обговорення стала фінальним заходом у рамках робочого візиту членів Національної ради на Чернігівщину, втім співпраця з чернігівськими медійниками продовжиться у дистанційному форматі.