Кодекс онлайн-платформ щодо дезінформації стане частиною європейського Закону про цифрові послуги

06.03.2025

Європейська Комісія та Європейська рада з цифрових послуг схвалили інтеграцію добровільного Кодексу практики щодо дезінформації в рамки Закону про цифрові послуги (DSA). Ця інтеграція зробить Кодекс головним орієнтиром для оцінки відповідності політик онлайн-платформ вимогам DSA.

DSA передбачає складання постачальниками онлайн-платформ та іншими постачальниками послуг добровільних кодексів поведінки з різних питань на рівні Європейського Союзу. Ці кодекси поведінки можуть допомогти постачальникам дуже великих онлайн-платформ (VLOPs) і дуже великих онлайн-пошукових систем (VLOSE) взяти на себе зобов’язання, що сприяють застосуванню DSA. Вони також можуть містити додаткові зобов’язання щодо звітності, які доповнюють зобов’язання щодо звітності DSA, щоб підвищити прозорість заходів, які вживають платформи. 

Ухвалення 2018 року Кодексу практики щодо дезінформації було добровільною ініціативою представників онлайн-платформ, провідних технологічних компаній і гравців рекламної індустрії. У січні 2025 року підписанти Кодексу, зокрема Google, Meta, Microsoft, TikTok і деякі інші компанії, визначені відповідно до DSA як дуже великі онлайн-платформи і пошукові системи (VLOP/VLOSE), подали всі необхідні документи, щоби цей Кодекс офіційно визнати як кодекс поведінки відповідно до DSA.

Для того щоб Кодекс був визнаний добровільним кодексом поведінки в рамках DSA, він має відповідати критеріям, визначеним Законом про цифрові послуги. Зараз Європейська Комісія і Європейська рада з цифрових послуг ухвалили окремі позитивні висновки щодо його відповідності критеріям і, таким чином, схвалили офіційну інтеграцію Кодексу в структуру DSA.

З його інтеграцією повне дотримання Кодексу може розглядатися як належний захід зменшення ризику для підписантів, визначених як VLOP і VLOSE відповідно до DSA. Таким чином, Кодекс стане важливим орієнтиром для визначення відповідності DSA. У щорічному незалежному аудиті, якому підлягають ці платформи відповідно до DSA, буде досліджуватися і питання дотримання ними зобов’язань згідно з Кодексом.

Кодекс поведінки щодо дезінформації

Кодекс поведінки щодо дезінформації – це визнані платформами зобов’язання, які є потужними заходами для забезпечення відповідності DSA. Цінність цих зобов’язань полягає в тому, що вони напрацьовані завдяки угоді між широким колом учасників і ґрунтуються на наявних найкращих практиках галузі. Враховуючи складність і виклики, пов’язані з боротьбою з поширенням дезінформації, Кодекс охоплює різні, але взаємопов’язані аспекти:

  • демонетизація – позбавлення фінансових стимулів для поширювачів дезінформації;
  • прозорість політичної реклами – запровадження ефективного маркування, яке допомагає користувачам чітко ідентифікувати політичну рекламу;
  • забезпечення цілісності послуг – зменшення кількості фальшивих акаунтів, поширень через боти, шкідливих глибоких фейків та іншої маніпулятивної поведінки, що використовується для поширення дезінформації;
  • посилення спроможності користувачів, дослідників і фактчекерів – покращення інструментів для ідентифікації дезінформації, ширший доступ до даних і розширення фактчекінгу у всьому ЄС.

Ці заходи спрямовані на боротьбу з ризиками дезінформації, одночасно повністю захищаючи свободу слова і підвищуючи прозорість.

Рекомендації щодо імплементації Кодексу

Маючи повноваження оцінювати, чи відповідає Кодекс критеріям, визначеним статтею 45 Угоди про асоціацію, Європейська Комісія і Європейська Рада закликають платформи-підписанти врахувати кілька рекомендацій під час імплементації Кодексу поведінки щодо дезінформації. Вони охоплюють оперативне завершення роботи над системою швидкого реагування, яка покриватиме всі національні вибори і кризові ситуації, та її ефективне впровадження; швидке обговорення в рамках робочої групи та конкретні подальші дії щодо своїх зобов’язань у згаданих вище ключових сферах; надання всіх необхідних даних для заповнення прогалин у своїй звітності і для подальшого розвитку й ефективного вимірювання структурних показників, зокрема нових.

Наступні кроки

Трансформація Кодексу практик щодо дезінформації в Кодекс поведінки відповідно до DSA набуде чинності 1 липня 2025 року, а отже, з цієї дати зобов’язання за ним можуть бути відстеженні під час аудиту. Цей визначений термін дасть змогу синхронізувати аудит виконання зобов’язань Кодексу з аудитом DSA для відповідних постачальників VLOP і VLOS.

Комісія і Рада проводитимуть моніторинг та оцінку досягнення цілей Кодексу відповідно до статті 45 Угоди про розподіл послуг.

Історія

У 2018 році вперше в історії представники онлайн-платформ, провідних технологічних компаній та гравці рекламної індустрії об’єднали зусилля для боротьби з дезінформацією на добровільній і саморегулівній основі. Через низку зобов’язань підписанти висунули першу ітерацію Кодексу практики щодо дезінформації. На основі рекомендацій Комісії Кодекс був суттєво посилений у червні 2022 року, коли його презентували й підписали 34 особи. Відтоді кількість підписантів Кодексу постійно зростає, і на сьогодні його вже підписали 42 сторони.

У рамках оновлення Кодексу 2022 року підписанти домовилися створити основу для тісної співпраці через постійну робочу групу. З того часу Кодекс і робоча група стали ефективними інструментами обміну інформацією та співпраці між підписантами. Зокрема, система швидкого реагування Кодексу виявилася дуже дієвим механізмом, особливо під час європейських виборів. Вона дозволяє організаціям громадянського суспільства, фактчекерам та онлайн-платформам співпрацювати щодо чутливого до часу контенту, який, на їхню думку, може становити загрозу для цілісності виборчого процесу.


Перейти до вмісту