Представництва Національної ради в областях проаналізували, як регіональні і місцеві телевізійні медіа дотримуються гендерного балансу в новинних передачах. Вони дослідили сюжети, їх тематику, ведучих і запрошених експертів, а також мову, яку використовували медійники. Розповідаємо про висновки за результатами моніторингу гендерного питання у медіа Волинської, Івано-Франківської та Чернігівської областей.
Під час проведення моніторингу була використана спеціальна методологія, яку розробила на замовлення Національної ради і за сприяння уряду Швеції та Національного демократичного інституту кандидатка соціологічних наук Тамара Марценюк.
Волинська область
Під час проведення моніторингу гендерного питання упродовж кількох місяців було проаналізовано 104 сюжети, які виходили у прайм-тайм. Фахівці Представництва Національної ради у Волинській області дослідили унікальні сюжети, що виходили три дні в ефірі 4-х телеканалів.
До моніторингу у Волинській області потрапили:
- ТОВ «Слово Волині», м. Луцьк;
- ДП «ТРК «Аверс» ВАТ «Корпорація «Аверс», м. Луцьк;
- ТОВ «Контент менеджмент груп», м. Луцьк;
- НСТУ «Суспільне Луцьк».
Як з’ясувалося, абсолютна більшість сюжетів, що транслювалися у програмах місцевих новин, – гендерно нейтральні або збалансовані щодо зображення гендерних ролей – 57 сюжетів. Зафіксована майже однакова кількість помірно гендерно нестереотипних і помірно гендерно стереотипних сюжетів – 14 і 13 відповідно. У 6-ти сюжетах відзначено високий рівень гендерної збалансованості.
Серед ведучих і кореспондентів новинних програм домінують жінки, а серед головних героїв сюжетів та експертів значна перевага чоловіків над жінками.
У 32 сюжетах використані фемінітиви, найбільше – на «Суспільне Луцьк».
Івано-Франківська область
134 новинні сюжети упродовж трьох хвиль денного моніторингу проаналізували, вивчаючи гендерний баланс у медіа, працівники Представництва Національної ради в Івано-Франківській області.
Вони моніторили 8 місцевих телеканалів:
- ТРК «Вежа»;
- ТРК «3-Студія»;
- ТРК «Канал-402»;
- АТ «НСТУ» («Суспільне. Новини. Івано-Франківськ»);
- ТРК «НТК»;
- ТРК «Надвірна»;
- ТРК «РАІ»;
- ОТБ «Галичина».
Фактично паритет спостерігається в участі чоловіків і жінок у сюжетах новин цих медіа.
Найбільша кількість серед осіб, представлених у сюжетах, – 75,13% – це люди віком 36 – 60 років. Водночас на екранах людей до 18 років – 7%, а тих, кому за 60, – 5,3%.
Доволі стереотипним був розподіл тем, які коментували експерти і експертки. Однак у сюжетах певних медіа зустрічалися і приклади нестереотипних егалітарних ролей, коли теми війни, волонтерства, політики, економіки безпеки й судочинства коментували експертки.
Гендерного балансу серед ведучих і авторів сюжетів не зафіксовано на жодному медіа.
У 58% сюжетів були використані фемінітиви.
Чернігівська область
425 сюжетів стали предметом моніторингу Представництва Національної ради у Чернігівській області. Загалом були проаналізовані всі добові випуски новин протягом тижня кожного із цих чотирьох телеканалів:
- «Суспільне Чернігів» (програма «Суспільне новини. Чернігів»),
- «Новий Чернігів» («Факт новини»),
- «41 Прилуки» («Новини»),
- «Дитинець» («Новини»).
У новинних передачах були представлені різні вікові категорії – діти, жінки і чоловіки молодого, середнього і літнього віку. Переважає категорія населення віком 36 – 60 років, до того ж у цій віковій категорії домінують чоловіки – вони були показані у 107 сюжетах (25,17%), жінки – у 64 сюжетах (15%).
Авторами новинних сюжетів і ведучими новинних передач у Чернігівській області також є здебільшого жінки – 92 і 78% відповідно.
Сурдопереклад роблять тільки жінки віком 30 – 60 років.
Серед залучених експертів переважають чоловіки – 60%. Водночас спостерігалася однакова залученість жінок-експерток і чоловіків-експертів до коментування тем. Вони говорили про війну, безпеку, мистецтво, довкілля, оборону, освіту, охорону здоров’я, культуру.
У 30% сюжетів зафіксовано використання фемінітивів.
Загалом результати моніторингу засвідчили, що в ефірах новин чернігівських телеканалів немає ознак дискримінації та гендерної стереотипності. Більшість ефірів є повними, збалансованими, а в переважній кількості сюжетів звичні для аудиторії «стереотипно жіночі теми» розкривають з позиції чоловіків.
Зважаючи на те, що Чернігівщина є прикордонним краєм і однією із перших зазнала військового вторгнення рф, значний відсоток населення виїхав з області, а медіасфера втратила дуже багато професійних кадрів, а також експертів і експерток. Попри ці виклики новинні сюжети чернігівських телеканалів виходять із дотриманням гендерної рівності.