Гендерний баланс у новинах місцевих і регіональних медіа – результати моніторингу в областях

05.02.2024

Представництва Національної ради в областях проаналізували, як регіональні і місцеві телевізійні медіа дотримуються гендерного балансу в новинних передачах. Вони дослідили сюжети, їх тематику, ведучих і запрошених експертів, а також мову, яку використовували медійники. Розповідаємо про висновки за результатами моніторингу гендерного питання у медіа Волинської, Івано-Франківської та Чернігівської областей.

Під час проведення моніторингу була використана спеціальна методологія, яку розробила на замовлення Національної ради і за сприяння уряду Швеції та Національного демократичного інституту кандидатка соціологічних наук Тамара Марценюк.

Волинська область

Під час проведення моніторингу гендерного питання упродовж кількох місяців було проаналізовано 104 сюжети, які виходили у прайм-тайм. Фахівці Представництва Національної ради у Волинській області дослідили унікальні сюжети, що виходили три дні в ефірі 4-х телеканалів.

До моніторингу у Волинській області потрапили:

  • ТОВ «Слово Волині», м. Луцьк;
  • ДП «ТРК «Аверс» ВАТ «Корпорація «Аверс», м. Луцьк;
  • ТОВ «Контент менеджмент груп», м. Луцьк;
  • НСТУ «Суспільне Луцьк».

Як з’ясувалося, абсолютна більшість сюжетів, що транслювалися у програмах місцевих новин, – гендерно нейтральні або збалансовані щодо зображення гендерних ролей – 57 сюжетів. Зафіксована майже однакова кількість помірно гендерно нестереотипних і помірно гендерно стереотипних сюжетів – 14 і 13 відповідно. У 6-ти сюжетах відзначено високий рівень гендерної збалансованості.

Серед ведучих і кореспондентів новинних програм домінують жінки, а серед головних героїв сюжетів та експертів значна перевага чоловіків над жінками.

У 32 сюжетах використані фемінітиви, найбільше – на «Суспільне Луцьк».

Івано-Франківська область

134 новинні сюжети упродовж трьох хвиль денного моніторингу проаналізували, вивчаючи гендерний баланс у медіа, працівники Представництва Національної ради в Івано-Франківській області.

Вони моніторили 8 місцевих телеканалів:

  • ТРК «Вежа»;
  • ТРК «3-Студія»;
  • ТРК «Канал-402»;
  • АТ «НСТУ» («Суспільне. Новини. Івано-Франківськ»);
  • ТРК «НТК»;
  • ТРК «Надвірна»;
  • ТРК «РАІ»;
  • ОТБ «Галичина».

Фактично паритет спостерігається в участі чоловіків і жінок у сюжетах новин цих медіа.

Найбільша кількість серед осіб, представлених у сюжетах, – 75,13% – це люди віком 36 – 60 років. Водночас на екранах людей до 18 років – 7%, а тих, кому за 60, – 5,3%.

Доволі стереотипним був розподіл тем, які коментували експерти і експертки. Однак у сюжетах певних медіа зустрічалися і приклади нестереотипних егалітарних ролей, коли теми війни, волонтерства, політики, економіки безпеки й судочинства коментували експертки.

Гендерного балансу серед ведучих і авторів сюжетів не зафіксовано на жодному медіа.

У 58% сюжетів були використані фемінітиви.

Чернігівська область

425 сюжетів стали предметом моніторингу Представництва Національної ради у Чернігівській області. Загалом були проаналізовані всі добові випуски новин протягом тижня кожного із цих чотирьох телеканалів:

  • «Суспільне Чернігів» (програма «Суспільне новини. Чернігів»),
  • «Новий Чернігів» («Факт новини»),
  • «41 Прилуки» («Новини»),
  • «Дитинець» («Новини»).

У новинних передачах були представлені різні вікові категорії – діти, жінки і чоловіки молодого, середнього і літнього віку. Переважає категорія населення віком 36 – 60 років, до того ж у цій віковій категорії домінують чоловіки – вони були показані у 107 сюжетах (25,17%), жінки – у 64 сюжетах (15%).

Авторами новинних сюжетів і ведучими новинних передач у Чернігівській області також є здебільшого жінки – 92 і 78% відповідно.

Сурдопереклад роблять тільки жінки віком 30 – 60 років.

Серед залучених експертів переважають чоловіки – 60%. Водночас спостерігалася однакова залученість жінок-експерток і чоловіків-експертів до коментування тем. Вони говорили про війну, безпеку, мистецтво, довкілля, оборону, освіту, охорону здоров’я, культуру.

У 30% сюжетів зафіксовано використання фемінітивів.

Загалом результати моніторингу засвідчили, що в ефірах новин чернігівських телеканалів немає ознак дискримінації та гендерної стереотипності. Більшість ефірів є повними, збалансованими, а в переважній кількості сюжетів звичні для аудиторії «стереотипно жіночі теми» розкривають з позиції чоловіків.

Зважаючи на те, що Чернігівщина є прикордонним краєм і однією із перших зазнала військового вторгнення рф, значний відсоток населення виїхав з області, а медіасфера втратила дуже багато професійних кадрів, а також експертів і експерток. Попри ці виклики новинні сюжети чернігівських телеканалів виходять із дотриманням гендерної рівності.


Перейти до вмісту