Гендерний баланс у новинах буковинських телеканалів – результати моніторингу

19.05.2023

Хто представлений у теленовинах і залучений до їх виробництва, хто є ведучими новинних програм, як використовують фемінітиви – ці та інші аспекти лягли в основу моніторингу гендерного балансу в новинних передачах буковинських мовників, який проведений у квітні представництвом Національної ради в Чернівецькій області.

Під час моніторингу були проаналізовані випуски новин, що виходили у вечірній прайм-тайм упродовж квітня цього року в ефірі чотирьох телеканалів – «Суспільне: Чернівці» («Суспільне новини. Чернівці»), «С4» (програма «Новини Чернівців»), «tva» («Теми дня»), «Чернівецький промінь» («Новини міста»). Моніторинг охопив загалом 225 сюжетів.

Метою такого аналізу регулятора було вивчити, наскільки новинні передачі регіональних медіа є гендерно збалансованими. Отримані результати означують певні тенденції, властиві місцевим медіа.

Згідно з даними моніторингу люди у віці 36 – 60 років найчастіше були представлені в ефірі каналів. До того ж, у цій віковій категорії домінують чоловіки – вони були показані у 157 сюжетах (69,78%), жінки – у 106 сюжетах (47,11%).

Водночас моніторинг показав, що в новинних передачах ведучими є тільки жінки і переважають жінки-кореспондентки як автори сюжетів.

Так, на «Чернівецькому промені», «tva» і «Суспільне: Чернівці» кореспондентки-жінки були залучені у 26, 27 та 23 сюжетах відповідно, натомість кореспондентів-чоловіків не було в жодному.

Віддавали перевагу кореспонденткам-жінкам і в ефірі «С4» – вони були присутні в 74 сюжетах, чоловіки – 18.

На всіх чотирьох каналах передачі новин створені із залученням експертів та експерток, однак у співвідношенні їх залучення переважають чоловіки – 60% до 40% відповідно. Тобто мовники за експертною думкою в основному звертаються до чоловіків-експертів.

Загалом експертні коментарі містять 41% новинних сюжетів місцевих аудіовізуальних лінійних медіа.

Щодо фемінітивів у новинних програмах, то регулятор зафіксував у 35% проаналізованих сюжетів їх використання. Зокрема, на «Чернівецькому промені» частка таких сюжетів становила 49%, «tva» – 39%, «Суспільне: Чернівці» – 28%, «С4» – 28%.

Під час аналізу було виявлено випадки поширення в новинах гендерних стереотипів. Зокрема, такі факти були зафіксовані в сюжеті на каналі «tva» про концерт на підтримку військових і новинній передачі телеканалу «С4» щодо випікання пасок для військових. Це може впливати на закріплення стереотипного уявлення про те, що військова професія представлена лише чоловіками, і закріплення стереотипної ролі жінки-домогосподарки.

7 сюжетів із високим рівнем гендерної збалансованості регулятор зафіксував в ефірі каналу «С4», 2 – на «Чернівецькому промені» і по 1-му – в ефірі «Суспільне: Чернівці» і «tva». Також помічено на «Суспільне: Чернівці» та «tva» помірно гендерно стереотипні сюжети (відображено популярний гендерний стереотип, сімейні ролі належать тільки жінкам, а чоловіки – експерти).

Сюжетів, у яких наявні певні проблеми з гендерними стереотипами і сексизмом, або таких, що зображають гендерне насильство, не зафіксовано в ефірі жодного мовника.

Для аналізу новинних передач регулятор застосовував методологію гендерного моніторингу, створену за ініціативи Національної ради та при підтримці уряду Швеції й Національного демократичного інституту США.

Повністю інфографіку дивіться тут: