Гендер в умовах війни – оновлено методологію гендерного моніторингу медіа

30.11.2023

Стереотипи і гендерна рівність, репрезентація військових у медіа і фаховий підхід до медійних матеріалів, інвалідність внаслідок війни, насильство і полон – про такі теми йшлося під час дводенної лекції-тренінгу, присвяченої питанню гендера в умовах війни. 28 і 29 листопада тренінг для працівників Національної ради провела кандидатка соціологічних наук Тамара Марценюк.

Ця розмова відбулася за результатами доопрацювання фахівчинею методології гендерного моніторингу телеканалів України, що була розроблена нею та працівниками контрольно-аналітичного управління Національної ради навесні 2021 року за підтримки Швеції і Національного демократичного інституту.

Гендерна тематика непроста, вона кидає виклик стереотипам, зауважила Тамара Марценюк. Це також сфера, де не можна однозначно чітко сказати, що правильно саме так, а не інакше. Тому тут важливо виробити здоровий критичний підхід, особливо помічним тут буде підхід триангуляції (оцінки матеріалу кількома експертами і обговорення їхніх висновків).

Уявлення про те, якими мають бути ролі чоловіків і жінок у суспільстві, називається маскулінністю і фемінністю. Вони різняться у різних країнах. Маскулінність вважається більш жорстким конструктом.

За словами Тамари Марценюк, стереотипи щодо жінок краще пропрацьовані. Однак щодо чоловіків можна опиратися на студії маскулінності, які у різних країнах досліджували її у тому числі в умовах війни чи повоєнних обставин.

Соціологиня вивчає тему гендера і війни із 2014 року і каже, що тепер військовим не до вподоби, коли їх занадто героїзують. Тож при моніторингу необхідно розуміти, що є стереотипність.

Під час тренінгу також звернули увагу на те, що тему, пов’язану з героїзацією, подавати легше, ніж інші теми, де є проблеми з маскулінністю. Також чутливими для висвітлення є теми інвалідності внаслідок війни, насильства і полону, гендерної ідентичності і сексуальної орієнтації в контексті війни.

Учасники оцінювали і дискутували про гендерну збалансованість у роликах, сюжетах, фільмі, рекламі на військову тематику. Вони були як про жінок, так і чоловіків.

Тамара Марценюк також розповіла про тенденції, які спостерігаються при висвітленні теми війни і гендера з початком повномасштабного вторгнення рф. Вона зауважила, що медійники останніми роками приділяють більшу увагу гендерному питанню і стереотипам, враховують критику. Тому дуже важливо мати конструктивний підхід при оцінці матеріалів – вказувати не лише на недоліки, а й виділяти позитивні приклади.

За результатами тренінгу соціологиня доопрацює матеріали, які стануть додатком до вже наявної методології гендерного моніторингу медіа. Таким чином, методологію буде доповнено окремим розділом про гендер в умовах війни.

Ці зміни до методології фахівчиня розробила спеціально для Національної ради. Медіарегулятор надалі при проведенні моніторингів медіа використовуватиме оновлений документ і звертатиме конструктивну увагу на аспекти гендера і війни. Такий гендерний моніторинг уже з використанням оновленої методології Національна рада планує провести у грудні цього року.

Раніше на основі методології Національна рада оцінювала гендерний аспект у рекламі, новинних сюжетах телеканалів, а також у програмах загальнонаціонального марафону.